Min häst är från och till avskavd från hår i svansroten upptill

E

Estelle

han står ofta och kliar med rumpan och och hans svans har blivit helt tunn och förstörd :(
Någon som känner igen detta? vad kan det vara? nån slags klåda?
 
Om du vet med säkerhet att hästen är befriad från parasiter, mask och dyl. Kan du prova att blanda en lösning på äppelcidervinäger och vatten 50/50, spruta i svansen ordentligt varje dag så brukar klådan dämpa sig.

Tyvärr är det knepigt när de väl kommit igång och börjat klia sig, det blir liksom en ond cirkel. :(
 
åh tack för tipset! ska genast gå och blanda lite.. har använt en flaska mot klåda innan utan effekt, fast jag tror det är fel typ av klåda för det det står att den funkar bäst på solexem o sånt..
 
Kollar man det genom veterinär eller hur ser man det? för flagna och så kan det ju göra om det är exem också
 
Min häst har också kliat svansen så den blev skavd. Jag började tvätta honom i rumpan (det syntes att det behövdes). Efter att jag börjat hålla honom ren där så har han slutat att klia sig.
 
Du har väl inte klippt svanshåret längst upp? Det ger klåda och irritation direkt, det skall man undvika. Som skäggstubb som river i skinnet.
 
Jag har provat apotekets starka mjällschampoo med gott resultat. Gör som det står på förpackningen och varje dag ett par dagar i sträck.
hälsningar gulan fd.gulla
 
min häst brukar göra så när han åker/har åkt transport. Ser ut som en skabbig raggig ponny då :crazy:
Men på honom fungerar svanstinktur jättebra! En vit flaska med grön ettiket, köpte den på sadelkammaren i bromma, kostar inte så mycket men är jättebra! Ofärgad så man kan ha den även på ljusa svansar. Rekommenderas!
 
kolla man,svans och ben,kolla benen upp mot sadelgjorden.
dessutom yttrar sig inte eksem så mycket nu på den kalla perioden av året men skabb e lika jävlig hela tiden.
testa med sebacil som finns att köpa på apoteket tror jag?
vad har du för ras?
mycket hovskägg o päls?

mvh kamilla
 
ja men precis så blir hans också när vi åkt transport alldeles tuffsig, + håret gnags lixom håret bort och det blir som en kal fläck som flagnar. Han står väll och klar sg mot bakbommen.
Åker ju förbi Pia varje dag så man kanske ska knata in och höra om det där du sa!
 
vad står det på flaskan(om det nu är en flaska) att det är till för sorts klåda?
 
nej den är inte klippt däruppe. Förrutom att det måste vara jätte jobbigt för honom att det kliar tTycker jag att det är jätte synd att hans otroligt fina tjocka svans nu håller på att bli helt förstörd :(
 
tack! bra atrikel :idea: ska ringa min vetrinär och höra imorgon, berättar hur det går sen...
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 266
Senast: Bapelsin
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 316
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 227
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp