Bukefalos 28 år!

Min häst är halt..:(

C

Chough

Tyvärr..
Har haft hästen i knappt två veckor.
Min syster säger att hon alltid har tyckt att han har varit svårt att kratsa ena hoven på.
Hon säger att hon har känt på sig att det är något.
Själv så har jag inte märkt någonting särskilt.
Bara en pigg och glad häst....

Vi har inte heller ridit så mycket på honom, mest skrittat ut i skogen och ridit lite dressyr på ridbanan och skuttat några hinder. Ingen direkt hårdare träning alltså.


Idag skoddes han, och det var inte så lätt. Han ville inte lägga sin vikt på vänstra bakbenet.
Ikväll hade jag hoppträning. Började att trava fram o hästen känndes VÄLDIGT orjämn. Travade några varv och sen kändes han inte ojämn längre. Lät tränaren titta på honom, och han sade att han inte gick rent.
Så det var bara att gå upp till stallet igen...

Han är diagonalt halt vänster bak och höger fram, alla som har tittat på honom tror att det sitter uppe i höftbenet eller bäckenet.

Känns så himla tråkigt.. :(
Ska boka tid på klinik för undersökning...

Hoppas verkligen inte att det är något allvarligt..
Jag tycker verkligen om hästen..

:cry:
 
Aj aj... hoppas du får nåt vettigt svar på kliniken då. Hade du precis köpt honom eller missförstod jag? Isf, hur gick det på besiktningen?
 
Köpte honom för två veckor sedan..
Besiktingen gick han igenom utan att vara halt.
Inga större anmärkningar mer än, lindrig galla båda bak..
Han är fin i benen för övrigt. Inga konstigheter, så vi tror att det sitter högt uppe.

Jag har inga erfarenheter av sådana hältor, mest de hältor som sitter nere i benen.

Jag är väldigt orolig att det ska vara någonting som inte går att få bukt med..
Det verkar ju lite svårare att kunna fixa något som sitter liksom inne i hästens bakdel än nere på benet... :crazy:

Men som sagt, jag vet inte mycket om denna sorts hälta.
 
Om det sitter högt uppe vb kan det ju vara knäledsinflammation.Det behandlas på samma sätt som en kotledsinflammation, dvs med tuppkam och ev. kortison. Kolla även upp ryggen ordentligt, det kan vara svårt att se om hältan sitter högt uppe, om det kommer ifrån benet eller ryggen.
Lycka till!
 
Låter konstigt om han skulle vara diagonalhalt nu om han gick igenom böjprov utan anmärkning för två veckor sedan? Var det din eller säljarens vet som besiktigade? Var du med vid besiktningen?

Vet du hur transporten gick? Kan han ha gått omkull i hagen, halkat och sträckt sig eller fått en spark?

Kolla upp hela hästen, det ringer en liten alarmklocka att din syster tycker han varit svår att kratsa sen början, och du bör utreda ordentligt så det inte är nåt knas med den tidigare vetbesiktningen, och så det inte är något han hade när han kom.

Sen, det där med högt, man kan lura sig. Jag konstaterade att något var knas högt vb på min valack. Visserligen hade jag rätt (jag sa has eller knä), det var hasen. Men det är svårt att se just om det är has, knä eller höft t ex.
 
Du har aldrig funderat på om det kanske kan vara en hovböld? Är ingen spcialtist på detta men vad jag vet kan en hovböld ligga och trycka länge innan den "trycker ur ordentligt", gör otroligt ont!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 490
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 665
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp