Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

deepestwish

Trådstartare
Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny som vi kan kalla X tillsammans med min mamma. Vi köpte X för 1,5 år sedan från en ridskola. Vi hade stora problem med henne i början, hon slet sig och sparkade allt och alla. Vi ville dock inte lämna tillbaka henne utan behöll henne. När vi hade haft henne i ungefär två månader flyttade vi henne till ett stall som passade henne bättre och hon lugnade ner sig. Sedan dess har allt varit en bergochdalbana. Vissa perioder har hon sparkat oss för att vid andra tillfällen vara världens snällaste. Nu var det ungefär ett år sedan hon sparkade en människa och det mesta har ordnat sig sen vi tagit hjälp av duktiga horsemanship-tränare.
Vi började få ett rykte om att X attackerade andra hästar sedan ett ekipage red in i oss och X sparkade i försvar. Detta ryktet har sedan eskalerat och liknade saker har skett igen på grund av andra ryttares vårdslöshet.
X har dock ALDRIG träffat en annan häst. Alla stona (5 st) går i samma hage och ingen av dem har haft några sparkskador.

Nu kommer vi till problemet... I vintras anklagade en tjej i stallet X för ett sår på hennes häst. Jag och de andra i stallet tyckte dock att det såg ut som att hästen går omkull. Tjejen pratade med stallägaren och tvingade X att gå i en sjukhage. Efter några dagar fick vi släppa ut henne igen.
Ett par veckor senare skedde nästa incident. En som skulle ta in hästarna kom storgråtandes fram till oss och sa att X hade slitit sig och förstört hennes ridbyxor. Vi fick betala ridbyxorna för 2000 kr -.- och fick dessutom veta att hon lindat grimskaftet runt handen....
Många fler liknande händelser har inträffat sedan dess.

Jag får nästan alltid höra att jag ska byta häst eftersom jag förtjänar någon som är schysst. Det blir ofta tyst i stallet när jag kommer in. Ofta hör jag folk snacka skit om X. Min mamma presenterade sig för en nyinflyttades pojkvän för några dagar och han svarade med förakt "då är det du med den elaka hästen då". Den nyinflyttade hade blivit uppskrämd av vad de i stallet sa och vågade knappt släppa ihop sin häst med min. Ihopsläppet gick riktigt bra och X har nu en kompis för första gången på minst 1,5 år.

Allt skitsnack kommer från två personer som inte tycker om X. De försöker dock övertyga de i stallet om att X är ett monster.

Vad ska vi göra? Det känns väldigt dumt att flytta X nu när hon äntligen har fått en kompis. Dessutom är mina möjligheter att ta mig till många stall svåra då jag har epilepsi och inte får ta körkort. Vi trivs för övrigt väldigt bra i stallet och med de flesta av hästägarna. Det är 12 boxar och två av hästägarna är rent ut sagt för j******! En av dem försvinner dock i vinter när hennes foderkontrakt går ut :D
Vissa dagar klarar jag knappt av att gå till stallet. Att sälja är inget alternativ då jag älskar min ponny oändligt mycket.

Veterinär, osteopat och sadelmakare har tittat på henne utan att hitta något fel. Horsemanship-tränarna är eniga om att hon har ett vida utsträckt flyktbeteende.
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Konfrontera idioterna som snackar skit och berätta att det inte är okej alls!

Sen får du tänka för dig själv att de inte verkar ha något hästvett alls och det är inte ditt fel att dem är klantarslen.
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Finns det inte möjlighet att sätta ponnyn i samma hage som någon den funkar med och med ägare som inte har något emot den? Kanske en hage nära stallet så det inte blir så lång transportsträcka för in- och utsläpp och att man tar ponnyn sist så den vill komma in till kompisarna. Finns det möjlighet så kanske det underlättar att det inte är trafik runt vägen till stallet så man kan släppa hästen utan dåligt samvete och leda med kedja för de ovana. Närvara så ofta som möjligt vid in och utsläpp så ni kan hjälpa till.

Jag har en ponny som kan vara en riktig taskmört mot andra hästar (samt ville inte bli fångad i hagen och slet sig gärna) och har också fått höra både ditt och datt om henne. Det absolut roligaste hon visste var ju att hugga alla andra hästar i baken när de gick förbi i stallgången :o Hon fick sig ofta snytingar av de andra hästägarna för att hon skulle sätta in näsan i boxen och man fick höra både fan och jävel om henne. Min lösning var att flytta till eget stall men det är ju inte alltid det finns möjlighet till det.
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

För övrigt skulle jag aldrig få för mig att punga ut med två papp för ett par ridbrallor en tjej klantat sig med. Kanske hade gett nål och tråd för att lappa ihop men är man så korkad att man lindar grimskaftet runt handen ska man ju bara vara glad att fingrarna fanns kvar.

Sista stallet jag hade hästarna i (inkl. min bråkiga ponny) fanns en tjej som var väldigt osäker och okunnig runt hästarna och blev nedmejad när hon öppnade dörren utan att först ta på grimman. Jag såg inte riktigt problemet, finns inte problemet när man tar på grimman över boxdörren när hon sträcker fram huvudet så är det väl bara att göra på det viset. Öppnar jag dörren och säger åt djuret att stanna i boxen så gör hon ju det varpå det är svårt för mig att fostra henne åt någon annan som dessutom är osäker. Kanske finns det något sätt man kan hantera din ponny på för att minska eventuella problem som du kan ta upp på nästa stallmöte?
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Om det är halvkollektiv-stall (eller helkollektiv) kan jag väl iofs förstå att det inte är så bra med en häst med ett "rykte". Har hästen varit bråkig förr så finns ju ändå risk att det kommer tillbaka.
Skulle också ha rekommenderat att hitta ett mindre stall med förhoppningsvis någon häst den trivs med, och människor du trivs med.
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Det finns ingen möjlighet att ha henne i en annan hage då den ena är full och den andra är för valackerna (hon kan inte gå med valacker då de hoppar upp på henne). Hon lämnar aldrig gårdsplanen om hon kommer lös så det är inget problem, det enda är att hon vägrar att bli infångad om det inte är någon som hon tycker om som ska fånga henne :rofl:

Vi delar på insläppen men vissa köper in tjänsten så det blir ett problem för vissa som helt enkelt inte har någon som helst pondus. För mig eller för hon sön hjälper oss mot betalning är det inga problem alls. Problemet är att folk visar att de är livrädda för henne :(
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Fick inte riktigt grepp om den är bråkig vid hantering nu också eller inte?

I alla fall är min åsikt om man hanterar hästar gemensamt så ska hästarna vara trevliga och uppfostrade. När de leds ska det vara ledigt och följsamt till/från hage i löshängande grimskaft.
Jag vägrar hantera bångstyren eller hästar som drar eller på annat sätt kan skada mig i och med att hantering sker på egen risk och den höga risken vägrar jag ta frivilligt på andras hästar.

I hagsammanhang resonerar jag som så att det är på egen risk man har sin/sina hästar i lag med andra. Man kan inte beskylla andra ägare ifall sår uppstår utan det får man leva med/egen försäkring på hästen får gå in och det är ett aktivt val. Hästar har sina beteenden vi inte kan styra och därför är det inte snällt att beskylla andra hästägare ifall det händer att två hästar ryker ihop eller av misstag skadar varandra, lite "shit happens" får man tänka.
Däremot ska hästar som totalt terroriserar eller medvetet vil skada annan häst ut ur hagen.

Men jag hade nog flyttat om det är så att din häst har oförtjänt dåligt rykte. Är det så att folk har en inställning till en viss häst kan det vara svårt att omvända och jag skulle inte vilja att min häst blev oförtjänt svartmålad om den numer uppför sig eller som i ditt fall blir anklagad för sådant som inte stämmer.
Rädda personer får inte hantera häst för mig alls, då sköter jag själv då jag inte vill riskera att min häst behandlas illa eller att någon gör sig illa pga misskommunikation.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Hej!

Jag hade ett liknande problem med min förra häst, vissa människor bara måste hon sätta på plats. Hästen var jordens snällaste häst, men några få personer åkte på hennes humör när hon vägrade gå, bockade hela vägen in eller bara stod på bakbenen och snurrade.

Det är svårt att lösa ett sånt problem i ett kollektivstall där olika människor ska hantera hästen. Jag tror det bästa du kan göra är att vara med och visa och hjälpa de som är osäkra/rädda hur de ska göra. Det kommer ta ett tag, men om du lyckas kommer de gissningsvis inse att din ponny inte är ett monster och med lite tur kommer de tom gilla henne :-).

Det du inte ska göra är att underskatta vad deras rädsla gör för stämningen i stallet (och din hästs rykte). De rädda är inte själva beredda att ta tag i sina problem med din ponny och om du vill att de ska ha rätt uppfattning om ditt "monster" får du lägga ner tid på att hjälpa dom igenom rädslan.

På mitt sto spelade det ingen roll, tanterna som inte kunde hantera henne var tyvärr alldeles för övertygade om sin egen förträfflighet och jag var mycket yngre än de, så vad visste jag...

/Lavinia, som flyttat från kollektivstall just för att slippa problemen med folk som inte kan hantera vissa hästar (nuvarande hästen hanterar tex inte att främmande människor tar av henne täcket).
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Jag tycker inte en sån häst som beskrivs i tråden passar i ett halv/helkollektiv stall. Jag hyr själv ut platser i ett sånt stall och skulle inte ta emot en häst med sånt beteende om inte ägarna skötte all hantering själva.

Jag har själv ett par hästar som för det mesta uppför sig bra när jag och sambon hanterar dom men VET att många andra skulle få problem med dom så därför sköter vi alltid in och utsläpp av våra hästar själva har en tjej som hjälper till om vi nån enstaka gång är bortresta.

Menar med detta absolut inte att Ts gör något fel eller måste göra sig av med sin ponny, utan att vissa hästar passar helt enkelt inte i såna stall. De behöver hanteras av en fast hand som är mjuk och lugn, och inte av folk som tror att den är ett monster på grund av sitt rykte för då får den ju ingen chans att utvecklas till det bättre utan lyckas gång på gång skrämma dom andra hästägarna.

Så mitt råd om ni inte har möjlighet att ha hästen så nära ert hem att ni själva kan ta alla in-utsläpp är att hyra in dom hos en KUNNIG stallägare som sköter alla in- utsläpp :)
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Märkligt beteende att dänga och slå på en häst som är dum och hugger de andra när de går förbi i stallgången! I min värld skulle det vara mycket enklare att sätta upp ett galler för den hästens boxdörr i stället...
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Vad säger stallägaren? Eller är inte den inblandad i hästarnas dagliga skötsel? Jag står i ett kollektivstall där man bara hyr en box, sedan sköter de inhyrda allt kollektivt, stallägaren bidrar "bara" med att laga det som är sönder och annat underhåll av anläggningen. Men har du en hyresvärd som "styr" stallet, då borde ju den vara intresserad av att dels stallets rutiner fungerar, och dels att det inte är hemsk stämning i stallet.

Så jag tycker du ska prata med stallägaren om problemet om det finns en "aktiv" stallägare.

Jag förstår dock om man i ett kollektivstall inte vill hantera extremt krångliga hästar, omkullsläpad av en häst som sliter sig skulle jag betacka mig om det hörde till vardagen! Finns det en plan för hur man kan slippa sådant, då skulle jag hantera hästen. Med plan menar jag att man får leda hästen med kedja, bett, ägaren jobbar aktivt med problemet så det ser ut att gå över, det är en unghäst som hanteras som förväntas växa ifrån ovanan osv.

Likaså så skulle jag inte ha vare sig tid eller lust att jaga en häst i hagen som dag efter dag vägrar komma vid insläppet! Men går inte det att lösa genom att lämna hästen kvar några gånger? I "mitt" stall så har en av hästarna kommit på att han nog inte ska in alla gånger, och då har vi helt enkelt lämnat honom kvar själv (han springer inte hysteriskt eller något), sedan gått tillbaka och hämtat honom senare.
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Vill förtydliga att X alltid kommer till grinden och inte en häst man måste jaga. Problemet skulle vara om man släppte henne för att låta henne gå in i boxen själv :)

X har bara dragit omkull någon EN gång och inget vi har något problem med. Tjejen som ledde henne har dessutom flyttat då hon ville stå i ett större stall.

Vår stallägare är passiv och det finns ingen stallchef så det råder lite anarki haha :D

Vill även säga igen att X aldrig har gjort något mot någon i hagen!

Men tack för tipsen :) ska se om vi kan ta in henne oftare. Hon som släpper ut hästarna har som tur är inga problem med henne :)
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Jag håller med Kopparberg. Tror det är omöjligt att komma tillrätta med problemet i och med att ni kör kollektivt om du inte visar stort engagemang och försöker vara med vid insläppen tills folk känner sig trygga .

Har ni provat att laborera med insläppsordningen på hästarna ? Tex att din tas in först ? Är hästarna hungriga vid intag ?
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Jag trodde hästen var stökig att fånga, men så var det ju inte! Att släppa hästar lösa vid in och utsläpp är något jag aldrig tycker fungerar, så gör man det tycker jag man tigger om trubbel! De står ju då ofta och laddar rejält, sedan blir det hetsigt för att komma in! Enda gången jag sett det funka med lösa hästar till/från hage är när hästarna går på lösdrift och bara ska komma in och stå på box ett par timmar.

Där jag har uppstallat så får vi också sätta reglerna själva. Det har varit ett par tillfällen där de uppstallade inte kommit överens om hur det ska skötas, men eftersom man bara hyr en box och plats i en hage, då samarbetar de som har samma syn hur det ska skötas, vilket lett till att en och annan haft skött allt själv till sin häst. Kan det funka hos er? Har du en eller flera som kan gå ihop och ta hand om bara era hästar?
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Kollektivstall passar inte alla hästar. Även om hästägarna är hästvana bir det ju sammantaget rätt mycket människor som hanterar hästen. Min ponny som har en misshandelsbakgrund blev mycket gladare när jag flyttade henne till ett stall där stallägare/personal skötte allt. Nu är hon på lösdrift och det är ännu bättre eftersom bara jag och medryttaren hanterar henne.
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Efter att ha läst det du skrivit ser jag bara en möjlighet och det är att byta stall. Jag har aldrig varit med om eller hört talas om att det blivit bättre i en sådan situation som du är i. Det måste väl finnas fler stall i området? Ge både dig och hästen en chans för ingen av er kan väl trivas bra i det stall du står nu?
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Flytta vännen det kommer aldrig att fungera så länge det är okunniga människor där.
 
Sv: Min häst är hatad... Vad ska jag göra?

Ett stall där det är en som sköter in och utsläpp är nog bäst för er. Min häst är också en ensamhäst, hon är en sån som lätt går över folk. Men hon går super bra med de hon känner, går bakom en på långt grimmskaft även när man tar 2 hästar samtidigt. Men knuffar omkull och går över "svaga" personer.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 154
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 942
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 374
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp