min häst backar

E

exitingflame

Jag har försökt börja lite med NH med mitt fullblodsto.
Hon backar numer på endast komandot back och hon följer mig och stannar när jag stannar (det allra enklaste alltså)

Problemet är att, vid tryck på bogen, då jag vill flytta hennes framdel, så flyttar hon sig åt sidan, men också bakåt.
Ibland lyckas vi få till en jättefin bakdelsvändning men helt plötsligt får hon för bråttom och då backar hon ngt steg.

Hur ska jag få henne att ta det lite lugnare vid själva "sidoförflyttningarna"? När vi går framåt kan vi reglera tempot från "snigelskritt" till nästan taktandes...

Kan det bero på att hon tappar sin balans vid just bakdelsvändningen? (hon är högdräktig och väldigt stor och tung om magen) och därför tar ett "bakåt-steg" för att inte trilla omkull? :confused:
 
Be bara om ett steg i taget, men släpp inte trycket förrän hon tar ett steg rakt åt sidan. Jag är totalt novis på huruvida balansen i sidvärtesförflyttningar påverkas av en fölmage, men i vilket fall som - ta bara ett steg i taget nu i början. Raka sidvärtesförflyttningar kan vara rätt jobbiga, så att ta snigelsteg brukar löna sig.
 
Jag tycker själv att du redan har lösningen.
När du jobbar framåt kan du jobba i snigelfart.
Fortsätt att jobba framåt i vändningarna åxå, nu i början.
Prova även att inte trycka henne på bogen vid vändning, utan korsa bara dina egna ben och gå runt.

Själv går jag rakt fram, säger min hästs namn korsar benen, samt pekar/för åt det hållet vi ska när jag vänder med min häst. På detta sätt har jag fått henne till att ha full koll på vad jag gör, där jag inte kräver så mycket tryck från henne. Prova!
 
Det är inte hela världen att hon backar. Men sluta inte då. Utan när hon gör rätt. Backar gör hon troligen för att hon att hon tycker att det verkar enklare att backa undan samtidigt. Tror jag i alla fall. Jag bryr mig inte så mkt om mina backar, bara fortsätter min grej till den blir rätt.
 
ska prova mig på lite försiktiga sidoförflyttningar idag, babysteps, babysteps...

Håller er uppdaterad hur det hela fortskrider utifall jag behöver mer hjälp! :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 449
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 154
Senast: KSF
·
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 452
Senast: Minella
·
Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp