Bukefalos 28 år!

Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

eigollet

Trådstartare
Nu har jag smått panik.
När jag kom till stallet i morse stod min 4 åring och krubbet! På riktigt!
Jag har fött upp henne, men sålde henne som tvååring och köpte tillbaka henne i november förra året.
Hon går ute från 6 på morgonen till 20.00 på kvällen i gräshage med andra hästar, står i samma box bredvid samma häst som hon gjort sedan november. I vintras fram till april, hade hon mindre utevistelse än nu, men jag har aldrig sett ens tendenser till krubbitning!
Skillnaden är att hon nu vilat en vecka (vilket hon naturligtvis även gjort tidigare) för att smälta sena vårens inlärning samt att skulltorken har varit på för att torka höt. Men hon är verkligen ingen stressad individ som borde påverkas av en sån sak.
Hon får en näve havre (har aldrig ätit mer kraftfoder egentligen) till kvällen och ett stort lass hö, står på halm.
Jag har haft hästar som kommit till mig och vävt och boxvandrat, men alla dessa hästar har helt slutat med dessa beteenden efter ett tag.
Hjälp, vad ska jag göra?!!!
Planen är att hon ska ut på bete nu på måndag, men vad gör jag till dess? Och i höst?
Det känns som ett sånt slag i ansiktet, eftersom jag ALDRIG haft en häst med beteendestörningar....:confused:
Ska jag börja rida henne igen för stimulans?
Nu är skulltorken av, så den faktorn är borta. Kommer hon någonsin kunna vara inne utan att krubbita?
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Min ponny är krubbitare. Han har varit det läänge då han stått på ett antal stall genom åren med tidigare ryttare. Det blir bättre efter att han har blivit riden, värst under vilodagen. Han gör det fortfarande än om det blivit mycket bättre! Då sker det före och efter maten eller om han fått morot. (han är även luftsnappare)

Min ponny står på halm, vilket sysselsätter honom en hel del. Prova att ge henne lite extra hö (om hon inte är lättfödd) som sysselsättning eller om du har möjlighet att ge henne halm. Han har ingen krubbitarremm, dels för att han biter ändå och sen blir han så uppsvälld i ganasherna. Det är lika bra att ta itu med problemet än att dölja det.

När det gäller ridningen så rider vi så varierat som möjligt, tävlar regelbundet och tränar på olika platser.

Krubbitning är som sagt en form av sysselsättning för hästen. Hästen har tråkigt helt enkelt och vill få uppmärksamhet. Tyvärr har jag erfarenheter av att en häst som en gång börjat krubbita har svårt att sluta. Det är som nagelbitning för människor. Om det inte gått tillräckligt långt tror jag mönstret går att bryta.

Jag skulle låta henne gå på bete, helt i vila om jag förstått dig rätt att det är det du vill. Fram till betet skulle jag arbeta hästen från marken. Ut och gå prommenader och umgås med hästen. På sådant sätt tror jag du skulle stimulera henne på ett positivt sätt. :)
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Luuugn, luuuugn :idea:;)

Det kan väl vara alla möjliga orsaker, jag har nog upplevt att min 4-åring blivit väldigt stimulans"krävande" vill göra mer och INTE tråka och vila. Kan ju vara en sån enkel sak.

Kan vara torken förståss, kan vara att hon hellre skulle vara ute hela dygnet och käka, våra hästar var rätt sura när de fick sova inne i början av sommaren...

Och du har sett det EN gång? Det kanske är dags att byta tänder? Min lille har faktiskt börjat växla 4,5-årständerna redan, kliar säkert.

Eller, om det beror på magproblem. Är ju väldigt vanligt vad gäller krubbitning.

Man kan testa att ge ProEquo eller liknande magbalans, kanske har betet varit för kraftigt, kanske käkat nått olämpligt?

Människor kan ju också drabbas av ett virus som ger magsår, vet inte om hästar kan få på samma vis, men om lite lagom stimulans, magbalans och lugn och ro inte hjälper, så kan man ju höra med klinik vad man kan göra för att kolla för ev magkatarr/magsår.
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Om du läser på lite om krubbitning så är INTE sysslolöshet vanligaste orsaken. Det vanligaste är magont, vilket hästen försöker dämpa genom att tugga/äta. Ofta beror magontet på magkatarr/magsår, vilket kan ha olika orsaker. Stress, oro, överskottsenergi, för lite strå att tugga mm.
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Nej, det är inte den vanligaste orsaken, som jag kanske framförde lite för mycket kanske... :o

I just min ponnys fall är det att sysslolöshet. Han vet inte vad han ska göra när han ätit upp maten. Vill ha mer mat helt enkelt. (Jämt hungrig!) Har en halv meter tjockt halmlager i boxen, så strå har han förutom hö.

För honom blir krubbitningen mindre efter ridningen då han fått utlopp för sin överskottsenergi och gjort något annat än stått i boxen. (Vintertid går de ute ungefär 4 timmar om dagen. Nu 7 - 8 timmar) Krubbitningen i detta fall har pågått under en längre period (många år då han stått på många stall med andra ryttare) För honom har det blivit en dålig vana.
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

En kuperad hage med lösdrift är det bästa för krubb bitare. Vara ute med kompisar och busa. Att låsa in hästar i boxar som är mindre än våra sovrum känns helt sjukt.

Tänk själv att sitta i dit sovrum med bröd att äta och i bland få lite mer att äta och sen i bland kraftfoder. Men resten av tiden då? Fängelse...

Vem som helst hade fått beteende störningar. I alla fall jag. Man hade gått runt, nu är boxen för liten att stimulera de att gå så då börjar de krubb bita, luftsnappa, väva eller annat.. Inget konstigt alls..

Folk som har de på box säger att de står bara inne från 8 på kvällen och 8 på morgonen. 12 h, för en häst som behöver röra sej..
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Absolut är det så, men väldigt många hästar står ju ändå på box utan dessa störningar. Jag har ju haft flera som till och med blivit "rehabiliterade" från vävning och vandring, så helt illa kan ju min hästhållning inte vara?
Jag håller de yngre på lösdrift och skulle gärna ha även äldre där. Dock har jag en bekant som hade en 2 årig unghingst som stod och vävde på lösdriften hemma hos dem. Den gick med andra hingstar, fri tillgång på jättefint grovfoder, stora utrymmen med tillhörande stor hage, allt en häst kan behöva, men vävde ändå. Den borde ju rimligtvis haft magsår eller något, förstår man ju nu.

Den här hästen i fråga står på halm, får ca 5 kg hö till kvällen och går på gräs dagtid och är en lugn individ. Magsåret borde ju i så fall utlösts av någon annan faktor än brist på mat och strå, det ska absolut kollas upp!
Fram till betet kommer jag försöka stimulera henne så gott jag kan också, det kan ju aldrig skada.
Tack för alla svar, jag har inte några tidigare erfarenheter av krubbitning, så då är det Guld att få lite råd!
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Nu när jag läst era svar så drar jag mig till minnes att hennes mamma faktiskt hade tenderande magsår under en period av hennes tävlingskarriär. Men det yttrade sig i form av kolik och inte någon beteendestörning. Hon stod då uppstallad under helt andra förhållanden än mina gör här hemma. Kanske kan vara av betydelse rent ärftligt?...
Fler tips mottages tacksamt!
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Ja, som sagt, få inte magsår själv nu pga detta :D

Ge det lite tid och känn efter vad som verkar passa din häst. Man kan ju både tänka sig att en träningsperiod varit "för mycket" och att den "stressen" sitter kvar i kroppen lite även om den nu vilar. Då kanske det bara är ytterligare vila som behövs, och mer stimulans kanske gör det "värre".
Eller så är hästen så träningssugen att den inte "vill" vila.

Så, lite lagom aktivitet kan man ju testa och se vad det blir för effekt.

Och sedan, som sagt, får man kolla magen. Och tänderna, det kan säkert klia, så kolla om bitandet ser stereotypt ut, eller om det bara är "jag har tråkigt, det kliar förbaskat"-gnag :idea:
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Kanske inte biologiskt ärftligt, det troooor jag inte.. Men såklart kan en mamma med "spända nerver" överföra en del "spända nerver" genom det sociala arvet.

Är det ett fullblod? Har för mig att jag läst att de skulle vara predisponerade för magsår, men det kanske bara var aktiva tävlingshästar..

Testa en magkur du, det kan aldrig skada, så får du se vad som händer.
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Skuggi: Jo, jag kommer nog f*n få magsår av det här! Tack för dina lugnande ord dock.

Det är ett halvblod som är oerhört lik sin mor både till utseende och temperament. Men inte stressade individer, däremot oerhört energiska och arbetsvilliga, därför var tristessfaktorn den som kändes mest trolig i mitt huvud. Att märren fick magsår tror jag berodde på alldeles för mkt kraftfoder och lite strå + lite utevistelse där hon stod förut. Det var nog i alla fall den utlösande faktorn.
Veterinär är sedan tidigare bokad till på tisdag, men det kanske behövs någon specialkamera att gå ner med i magen att man måste åka till klinik? Jag ska höra med honom i vilket fall som helst.
Jag återkommer.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Hör med veterinären du, jag tror man måste ner med endoskop(blir nog på klinik), men det finns kanske något blodprov också.

Men innan du drar alltför stora växlar på det skulle jag råda dig att helt enkelt bara testa de enkla små grejerna, samt magbalans. Skulle tippa på att det räcker. Om hästen tycker att det är "för enkelt" att äta hö som bara ligger på backen, kan man ju skaffa ett hönät med små hål, då blir det lite mer "arbete" att få i sig käket. Kanske kunde vara något? Jag tror jag sett nät med små hål på granngården, själv har jag köpt från www.dalpraktiken.se.
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Det är min med. men inte lika mkt längre, vi la på ngt på väggarna, kommer inte ihåg vad det heter nu bara för det. kanske inte blev så snyggt. å där hon brukade bita la ja på den salvan kände hon smaken å doften slutade hon, tror inte det hjälper på alla, eftersom din var la ganska ung med? det är svårt det där med krubb bitare...
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Nu när jag läst era svar så drar jag mig till minnes att hennes mamma faktiskt hade tenderande magsår under en period av hennes tävlingskarriär...

Krubbitning ärvs inte i direkt bemärkelse.
Däremot nedärvs temprament hos hästar, och därmed säkert dels benägenheten till stress och dels någon form av mekanisk för hur hästen väljer att få utlopp för stress/frustration. Så, ja, det kan finnas ett ärftligt samband.

Jag tycker att det låter som om du har en stallmiljö (mycket grovfoder, mycket utevistelse) i vilken hästen inte "borde" utveckla krubbitning eller andra stereotypier.

Du råkar inte ha ställt hästen i en annan box? Ibland hör man talas om hästar som börjar med stereotypier när de bytt plats i stallet. En bekant hade en häst som började krubbita när den flyttades från vanligt stall till utebox. Lite konstigt, men den kanske förknippade utsikten med att kunna röra sig fritt och blev frustrerad när det inte gick?

Kanske kan det vara så att din häst upplevt torken som obehaglig, svårt att veta.

Hur som helst: En häst som krubbiter men där man lyckats hitta och avlägsna orsaken till beteendet (t.ex. för lite grovfoder, fast så verkar det inte vara i det här fallet) är ingen olycklig häst. Det är en lycklig häst som råkar krubbita som följd av ett tidigare, nu åtgärdat bekymmer. Så få inte panik! ;)
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Nej, hästen har stått i samma box, med samma granne ända sedan hon kom.
Nu kommer jag i alla fall byta box på henne, bara för att få ett miljöombyte och försöka bryta mönstret. Jag har även fått Pronutrin av min vet för att avhjälpa eventuellt magproblem.
Jag har funderat jättemycket över vad som är hönan och ägget också. När hon är ute blir hon periodvis mycket störd av insekter och vill gärna gå in innan myggen kommer på kvällen. Kan det ha varit en utlösande stressfaktor? Stressen över myggen har gett magproblem, som i sin tur fått henne att börja krubbita?
Hur blir det då om hon ska gå på bete dygnet runt?...
Åh, det här är så sjukt jobbigt....
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Hm, nja, rent spontant tycker jag att det låter långsökt att det skulle vara insekterna som hon irriterar sig över.Men, visst, man ska väl inte utesluta det helt. Konstigare saker har ju hänt.
Usch, jag förstår din frustration över att inte veta vad som kan vara problemet. Hoppas det löser sig.
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Jo, jag vet, det är väl långsökt, men det är egentligen enda gången jag kan uppleva henne som stressad. Jag har ju märkt att hon är irriterad när man rider ute tex om det är mycket mygg, hon har svårt att ens skritta. Annars är hon coolheten själv.
Tack för ert stöd i alla fall, jag tror ett flugtäcke kanske får åka på också, trots att jag aldrig tidigare varit förtjust i användandet av något sådant...
Jag provar vad som helst, bara krubbitningen försvinner! :)
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Svårt att säga exakt vad det beror på.
Kanske behöver göra någonting, rida, longera? om det är så att den är rastlös.
Kan också vara tänderna? Vargtänder? hade en häst som började tugga på saker när dem började komma fram.
Visar det sig vara en dum vana, dra på anti-bit på krubban. eller testa krubbrem.
kolla munnen :) är mitt tips
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Insekterna och stress över dem skulle såklart kunna påverka.
Köp ett eksemtäcke, inte ett flugtäcke.
Flugtäckena hänger bara rakt ner och kan släppa in massor av insekter. Eksemtäckena har resår och smiter åt på ett mycket bättre sätt ur insektssynpunkt.
ALLA hästar jag träffat som får eksemtäcke äääälskar dem :love: de fattar direkt att det hjälper att hålla insekterna borta, det blir absolut inte varmt och otäckt.

Granngården har haft ganska slinkiga och tunna, de är inte så hållbara men känns svalast. Jackson är mest prisvärda tycker jag, de har banne mig alla varianter på storlekar man kan önska, och ett vettigt pris. Rejält hållbara, kanske lite varmare än de slinkiga, men inte så farligt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 302
Senast: ainasoja
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 539
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 119
Senast: MissMisty
·
Träning Hejsan! Tänkte kolla om det är någon som har varit med om samma problem som jag har eller kan ge mig någon form av hjälp! Köpte en...
Svar
11
· Visningar
2 010
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp