Bukefalos 28 år!

Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Alla synpunkter är ju bra här. Vad som sätter igång magkatarr (som senare kan utv till magsår) hos häst är ju så olika från fall till fall, men det är en mycket vanlig orsak till att en häst BÖRJAR krubbita. Det fyller ju magen med luft och ger en insöndring av endirfinhormoner (typ kroppseget morfin) vilket smärtlindrar och ger även en "må bra"-känsla. Om då magkatarren har läkt ut så kvarstår beteendet ofta ändå eftersom de utvecklat ett slags beroende :crazy: Man behöver definitivt motverka att hästen får möjligheter till att pyssla med detta! De kan lätt få tarmproblem med tråkiga följder. På med halsremmen. Vissa hästar letar dessutom upp saker i hagen som de kan stödja sig på och krubbita, vanligen stängselstolparna. Är hagen ren i övrigt från tänkbara saker att bita i och det endast är stängselstolparna som används till krubbitandet så rekommenderar jag att man fäster isolatorerna så högt det bara går på stolpen så hästen inte kommer åt stängseltopparna pga eltråden. På det viset så kan hästen få "vila" ifrån remmen ibland.
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Nu har det gått ett tag sedan sist och jag har inte sett henne krubbita, men missänker att hon ändå gjort det pga bitmärken på boxdörrskanten i den nya boxen... Efter två veckor på Pronutrin och tandkoll så åkte jag till klinik och gjorde en gastroskopi på henne. Och mycket riktigt: Magsår.
Så nu medicineras hon med magsårsmedicin och så får vi se hur den går.
Miljöfaktorerna är ju desamma fortfarande och jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska förändra dem för att magsåret inte ska komma tillbaka.... Jag släppte inte ut henne på betet eftersom jag ville utreda orsaken till allt det här.

Fodringsstress finns inte eftersom de aldrig riktigt fodras. På vintern släpps de ut direkt till fri tillgång på strå, släpps in till färdigladdade boxar med foder och ges förberedda kvällshögar, har aldrig tomt på strå.
Stallet är lugnt med mycket utevistelse och inga arga boxgrannar.
Det kan ju vara så att magsåret börjat utvecklas redan innan jag köpte tillbaka henne, då hon stod på en större anläggning med mer stressad miljö.

Suck, ja, vi får se hur det går nu och jag ber för livet att beteendet inte befästs.
Tack för all kunskap och råd ni gav mig!
 
Sv: Min häst har börjat krubbita. Hjälp!

Om du läser på lite om krubbitning så är INTE sysslolöshet vanligaste orsaken. Det vanligaste är magont, vilket hästen försöker dämpa genom att tugga/äta. Ofta beror magontet på magkatarr/magsår, vilket kan ha olika orsaker. Stress, oro, överskottsenergi, för lite strå att tugga mm.
Jag skulle gärna vilja se den statistik som visar vilka som är de vanligaste (grund)orsakerna till krubbitning.
PL
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 302
Senast: ainasoja
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 539
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 119
Senast: MissMisty
·
Träning Hejsan! Tänkte kolla om det är någon som har varit med om samma problem som jag har eller kan ge mig någon form av hjälp! Köpte en...
Svar
11
· Visningar
2 010
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp