Bukefalos 28 år!

Min häst har fått fång hos fodervärden.

cutty

Trådstartare
Enligt det fodervärdsavtal vi har skall fodervärden ansvara för samtliga skador eller sjukdomar som uppstår under avtalstiden. Hur gör man i detta fall?

Fodervärden skulle om allt fungerade med hästen, köpa den efter avtalstiden. Nu vill denne i stället lämna tillbaka pga fången.

Det rör sig om en 6 år gammal korsningsponny, som vi haft i flera år och som aldrig varit sjuk eller skadad.

Ekonomiskt innebär detta att ponnyns värde minskat kraftigt. Även om den akuta fången ger med sig, kommer ponnyn ju alltid att ha kvar sin sjukdom.

Vilket ansvar kan jag kräva att fodervärden tar?
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Ska hästen återlämnas, ska det göras i samma skick som den lämnades ut. Har hästen fång nu, känns det som fodervärden får ersätta ägarens värdeförlust.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Tack för snabbt svar!

Sedan kommer nästa problem. Värderingen.

Om de vägrar ersätta mig, vart vänder jag mig då?
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Så vida det inte handlar om en väldigt värdefull häst - ingenstans. Att stämma känns ju overkill, och utgången lär vara väldigt osäker. Minst sagt.

Jag hade nog hävdat att de fått köpa loss hästen, eftersom de inte kan återlämna den i skick. Pris enligt tidigare överenskommelse.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Du kan absolut kräva ansvar och ersättning från fodervärden, eftersom ni har avtalat så, problemet är ju tyvärr det här med vad du kan göra om de motsätter sig = bryter avtalet. Att driva fall civilrättsligt kan ju vara både dyrt och ganska riskabelt.

Om jag vore som du så hade jag stämt möte med fodervärden, tagit med en kopia på det avtal ni har och muntligen framfört krav. Alltid idé att försöka komma fram till något genom samtal innan man drar på med annat.

Om du inte kommer vidare med detta så kan det vara värt pengarna att be en advokat skriva ett brev och framföra era krav, ibland räcker detta för att komma till avslut. Se upp med advokatens arvode bara, ta reda på vad de debiterar för att t ex skriva ett brev, beräknad tidsåtgång för detta m m.

Kommer ni fortfarande inte överens ja då sitter ni i en lite tråkigare sits eftersom det oftast kostar mer än det smakar att driva det till rätten.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Har hästen livförsäkring?
Kan den gå att triangelmärka om den får kronisk fång? (har inte koll på detta).

Som andra sagt innan, be att fodervärden köper hästen och sen får de triangelmärka (så de får tillbaka lite pengar) och sedan sälja som sällskapshäst eller vad hästen nu kan klara av.
(det blir svårare att sälja en sådan häst)

Dvs om ponnyn kan triangelmärkas.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Som andra skriver så om inte fodervärden kan återlämna hästen i samma skicka som vid leverans så måste de ju åtgärda/behålla.

Antar att det in slutänden kommer att handla om exakt hur avtalet är utformat och vad som står där. Ta kontakt med Deckeman eller "författaren" om ni använt något färdigt avtal. Deckeman brukar kunna hjälpa med rådgivning även om man inte använt just deras avtal.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

När det gäller hästar som får fång så behöver det inte nödvändigtvis vara fodervärdens fel, den kan ha gjort enligt alla konstens regler och hästen skulle fått det förr eller senare ändå. Jag tror det blir svårt att hävda att de ska köpa hästen, vill de inte så krävs det att det är en dyr prislapp för att motivera risken med en rättegång, utgången är inte självklar.

Vad är ungefärliga värdet på hästen?
Lite beror det på exakt vad avtalet säger.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Vad var hästen värd ? En sex år gammal korsningsponny det låter inte som en dyr häst, ursäkta mig. Har den presterat något över normalt eller är den enbart riden ? Se till att fodervärden sköter om hästen och lämna aldrig mer ut en häst på foder utan sälj istället.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Fast bara för att den är en korsningponny så behöver den ju inte vara värdelös?
Allt beror på föräldrarna, inte rasen!
6 år är ingen ålder att prata om? Det är i mina ögon en ung ålder.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Alltså, jag vet korsningsponnyer som har sålts för över 500 000 kr. Med okänd härstamning.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Alltså, jag vet korsningsponnyer som har sålts för över 500 000 kr. Med okänd härstamning.

OT: om inte jag minns fel var Innishannon en korsningsponny och han gick väl för över miljonen när han såldes sista gången, placerade sig i ngr EM och SM.

Har varit med om liknande situation som TS, lånade ut en fullt frisk, mkt trevlig 7 år gammal häst, efter ett drygt halvår hade den kronisk bronkit (började tydligen hosta redan efter tre månader) och kunde knappt ridas öht. Hon som lånade den betalade allt till en början, men sen tyckte hon att det blev för dyrt med alla mediciner och behandlingar så jag var tvungen att betala dem, fast det i kontraktet stod att jag bara skulle betala försäkringen. Denna människa har efter detta köpt två egna hästar som båda dömts ut, känns ju sådär.

Det hela slutade med att hästen blev utdömd, fodervärden vägrade ha kvar den i sitt stall, så jag annonserade ut henne som avelssto (hon är e. Amiral så avelsvärde fanns och enligt vet var det inte ärftligt) för 20000, hittar en som vill köpa henne till ridponnyavel (bara 160cm hög), men vill bara betala 10' för hästen. I ren desperation säljer jag henne då jag inte har råd att stå med en oridbar häst. Hästen var fram till utdömningen försäkrad för 85000kr och värd lite under det.
Känns så jävla tråkigt när hästen kommer i kläm i dessa situationer. Tycker TS fått bra råd i tråden....
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Jag tror eg inte ni kan kräva så mycket av FV, mer än att de tar hand om kostnaderna kring fånganfallet - om ni inte har ett kontrakt där det faktiskt står att eventuell värdeminskning ska ersättas av FV (det står i Deckemans kontrakt, tror jag).
Ett fånganfall behöver ju inte nödvändigtvis innebära att ponnyn fungerar sämre i framtiden, även om man behöver vara mer eftertänksam vad gäller fodringen.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Nej den kommer inte ha kvar fånget, med rätt rehabilitering kommer den bli fullt ridbar igen. Att de är benägna att få fång flera gångar beror mest på att de är disponerade att få det (tex IR, felaktig verkning/skoning, felaktig foderstat, cushing), inte att de ej blivit friska. Vid en kraftig rotation/sänkning så kan de även efter att hovbenen är tillbaka på rätt plats få kronisk försämrad cirkulation.

Är din ponny IR så kan det vara därför den fick fång. Eller så kan fodervärden ha gett den 5 kg havre om dagen. Sistnämnda skulle innebära att fv varit vårdslös och misskött ponnyn, men dispositionen för IR är genetisk och har de den kan de få fång av sånt som andra hästar tål utan problem. Du kan ju be att de testar den för IR.

Jag skulle tagit hem ponnyn och sett till att den fick rätt behandling. Risken att den inte får det nu känns stor iom att de inte ens vill ha kvar den och inte lär vara vidare engagerade i att få den frisk. Tänk på ponnyn framför värdet är mitt råd.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Jag håller med övriga här ovan att ta hem hästen o ge den rätt vård o omsorg och som sagt vissa raser får ju fång lättare än andra, IR eller annat. Fråga vad den ätit, hovvården ser du väl hyfsat men ofta har fång även med tarmfloran att göra. Vi sålde en gång en shettis till en 4H gård där den utvecklade kraftig bronkit o fick lungsköljas. Tvekade inte en sekund på att köpa tillbaka lilla gubben eftersom han tillhört vår familj länge länge och nu står han här hemma igen sedan 2008, och har aldrig haft samma anfall igen men då är jag hyfsat noga med stallmiljön, hökvalite. Ger även örter så klart. EN fång häst skulle inte jag tveka på om den var ok att hantera för dottern o bra iövrigt att rida, hantera. Man får bara vara extra vaksam och vid behov ge dunderört tillskott så klart =)
Vi ger aldrig våra kraftfoder dock men de går ute på kraftigt bete, shettisar som stora dygnet runt sommartid. Fri tillgång på hö vintertid (även shettisarna) o rätt mineraler till...
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Har inte läst svaren så väldigt noggrant. Men tänkte snabbt såhär; om hästen har fått fång så är det väl knappast bra att transportera den? Om fodervärden inte har hästen i närheten av dig så bör den stanna kvar, hon bör alltså inte kunna lämna tillbaka den nu :S?. Jag tycker även fodervärden bör stå för kostnaden, har hästen försäkring blir det väl ändå inte huttlösa kostnader.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Fångkänningen har gett med sig. Inte längre puls, värme och ömmande framhovar. MEN fortfarande kan jag aldrig sälja denna häst, vilket jag har för av sikt att göra, utan att upplysa om anfallet. Ponnyns värde har ju minskat enbart av det faktum att han en gång fått en känning. Risken för fång på nytt föreligger ju.

Att hästen är frisk idag är ju jättebra, men fånghistoriken kommer ju alltid att finnas kvar. Och då är det ju inte längre en fullt frisk häst som kommer åter till mig.

:confused:
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Lämnar man ut hästar på foder så är liknande scenarior något man måste räkna med och tänka över innan, att hästen kan få fång eller andra skador/sjukdomar som sänker värdet är ett faktum.

Ur din synvinkel är det fodervärlden som bär huvudansvaret, hästen har ju aldrig haft fång men ur fodervärdens synvinkel kan det vara att denne misstänker att den fått en fånghäst på halsen vid korrekt behandling syns knappast spåren av fång om hovarna växt ut.

Det är svårt att veta vad du egentligen ska göra om fodervärden inte vill kompensera/köpa hästen frivilligt, det kan bli dyrt att processa om det.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Fångkänningen har gett med sig. Inte längre puls, värme och ömmande framhovar. MEN fortfarande kan jag aldrig sälja denna häst, vilket jag har för av sikt att göra, utan att upplysa om anfallet. Ponnyns värde har ju minskat enbart av det faktum att han en gång fått en känning. Risken för fång på nytt föreligger ju.

Att hästen är frisk idag är ju jättebra, men fånghistoriken kommer ju alltid att finnas kvar. Och då är det ju inte längre en fullt frisk häst som kommer åter till mig.

:confused:

Jag håller inte med dig.
Du har då fått hem en fullt frisk ponny.
Skillnaden mot när du lämnade ut ponnyn till FV är att du nu vet att det är en ponny som är predisponerad för fång; du visste bara inte om det när du lämnade den till FV.
Ja, saluvärdet är lägre än innan du visste om det. Men det är samma ponny med samma förutsättningar som du får tillbaka.
Det finns ju människor som inte hade tänkt släppa ponnyer på bete så det behöver inte betyda att man inte kan sälja.

Har själv köpt en fd fångponny (fjording) som under mina sju år som ägare inte haft några problem.
Den fjordingen var visserligen extremt billig eftersom planen var att slakta henne (då sex år) och jag hade antagligen inte köpt henne annars.
Men nu skulle jag inte vara rädd för en individ som tidigare haft fång. Jag skulle dock inte köpa en individ som nyss fått fång, utan det skulle behövt gå något år utan recidiv för att jag skulle känna mig säker - så långt det nu går att vara säker när man köper häst.
 
Sv: Min häst har fått fång hos fodervärden.

Jag håller inte med dig.
Du har då fått hem en fullt frisk ponny.
Skillnaden mot när du lämnade ut ponnyn till FV är att du nu vet att det är en ponny som är predisponerad för fång; du visste bara inte om det när du lämnade den till FV.

Bra skrivet!

Sen skulle jag vilja tillägga att en häst är en levande varelse och inte en kapitalvara.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 341
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 497
Senast: Milosari
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Exit
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp