Bukefalos 28 år!

min häst har två olika namn!!!

S

solitaire

jag har just upptäckt via nederländernas "hopporginisation" att min häst har tävlat i hoppning under namnet Time Out.tävlade senast 120 internationell 2006.
På passet heter Han Thor. .

Hur kommer det sig???
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

du kanske har fått "fel" häst...Har hänt en kompis till mig! Hon fick "rätt" pass men fel häst. Passet visade sig vara stulet och hästen hon fick var förmodligen en avdankad häst som skulle gå till slakt....
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

Ja, möjligen att du fått fel häst. Det är ju inte ovanligt.
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

antagligen har du fått fel häst som flera redan sagt. en import är svårare att kolla upp meriter på än en svensk häst. så egentligen är det lätt att skriva att hästen gått vissa klasser om det sedan är svårt att följa upp.

är hästen chipmärkt? isåfall kan du ju kolla om hästens chipnr stämmer överens med passet.

en annan fråga. hur kom du fram till att det var just din häst som startat denna klass när den heter något annat?
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

Det finns 9 KWPN hästar födda 2000 under namnet Thor uppräknade på Paardenfokken, 8 Under namnet Time Out.
Är någon av dem den du har passet till?
Skriv in namnet i rutan på nedanstående länk.

http://www.paardenfokken.nl/find.php
 
Senast ändrad:
Sv: min häst har två olika namn!!!

De holländska hästarna har ofta ett "avelsnamn" och ett "sportnamn". Vet många holländska hästar som har två namn, var inte orolig.
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

Skulle precis skriva detsamma. Mitt sto, holländsk import, hette Jenusa på vissa ställen och Jay Walker på vissa ställen. Fick det förklarat att det ena var ett stamboksnamn och det andra ett tävlingsnamn.

Ullis
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

De holländska hästarna har ofta ett "avelsnamn" och ett "sportnamn". Vet många holländska hästar som har två namn, var inte orolig.

Vi har också haft en Holländare med 2 namn, ett som han fick av uppfödaren och som står i hans papper och ett tävlingsnamn som stod i FEI passet.

Så, det är nog ganska vanligt.
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

Min holländare har också två namn. Båda står inskrivna i
passet fast på olika ställen. Vet dessutom att han är tävlad under ytterligare ett namn. Så var inte orolig det är nog inget konstigt.
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

Precis som flera andra har sagt så är det inte ovanligt med ett avelsnamn och ett sportnamn, min kompis holländska import har också det.
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

Har en häst med flera namn, ett för stamboken enl. gamla typen, ett för stamboken enl. nya typen, och ett för FEI-passet. Snurrigt, men kan man bara hålla isär namnen så funkar det.
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

Men vad rörigt det verkar.Jag har bara hästar med ett namn jag.Haha.
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

Trådkapar lite... Jag försökte hitta min holländare där, men kunde inte hitta henne. Hittade hennes pappa och gick in och kollade avkommor men där fanns hon inte heller med. Lyckas inte söka på hennes stamboksnummer heller, vet inte riktigt vilket som är hennes stamboksnr i passet heller... Någon som kanske kan holländska och kan hjälpa mig?
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

Holländarna här även själva 2 namn ofta! Ett som står på legitimationen och ett som de använder... så jag är inte förvånad om de har 2 namn på sina hästar oxå! :smirk: De gillar att variera sig antar jag..
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

Knapplån

Det händer även i Sverige. Min gamla häst har en avkomma som registrerades som Julius när han föddes. När han såldes och skulle gå kvaliteten tyckte nya ägaren att namnet var mesigt och kallade honom istället Just D. Efter ytterligare ett ägarbyte kallades han Just Julius, och det senaste jag hört om samma häst är att han kallas Just Celsius. Det är dessa namn som används när han tävlas, men det är ju fullt möjligt att han fortfarande är registrerad som Julius.
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

Ja, han såldes så småningom till K1 i Stockholm, men han hade haft en karriär innan dess.
 
Sv: min häst har två olika namn!!!

Ok, jag har praoat där för ca 10 år sedan och då stod han där.

Det bör har varit senare. För 10 år sedan (1997) tävlades han av Piia Pantsuu och kom 3:a i nordiska mästerskapen och Breeders för 6-åringar. Tror inte han såldes till Stockholm förrän något eller några år senare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 294
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: MML
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 687
Senast: caballus
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 020
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp