Bukefalos 28 år!

Min häst kan inte lyfta på fötterna

Tagliabue

Trådstartare
Detta är helt otroligt .. min travare snubblar otroligt mycket! Han har alltid varit en liten slöis när man leder honom, det är lite gubbvarning på honom då han släpar benen fram näst intill och styper på plan mark, i skog, på grusväg, asfalt .. överallt styper han.

Jag har inga problem med att han styper när man leder honom, han är bara ouppmärksam och i en annan värld och lyfter verkligen inte alls på fötterna. Han snubblar enbart med frambenen, ibland bara lätt och ibland ordentligt beroende på vad han styper på.

Hur som helst, jag försöker få bort detta problem när jag rider honom men jag vette tusan hur! Hästen är inte utbildad, men jag jobbar med det .. han är inte alls stressad när man rider utan går lugnt och i sakta mak, oasett vilket tempo han går i skritten så styper han. Ibland går han över stockar och stenar utan att stypa för att nästa gång nästan gå ner på knäna, alltså handlar allt om att han inte lyfter på benen.

Men HUR ska jag få honom att lyfta på benen och bli mer uppmärksam? Jag försöker jobba honom och inte få honom att gå runt som i en dvala men jag vill även att han ska kunna gå avslappnat osv.
 
Sv: Min häst kan inte lyfta på fötterna

Frågan är hur hans ser ut i framstället, ålder och om vet har kollat upp honom?
 
Sv: Min häst kan inte lyfta på fötterna

Om hästen mer eller mindre alltid snubblar så skulle jag se över hovar och även resterande fysik.
 
Sv: Min häst kan inte lyfta på fötterna

Först hade jag kollat upp att den var frisk, med vet och ev efter det equiterapeut. Därefter hade jag tagit hänsyn till exteriören på hästen. Har du kort på den?
Hur är den verkad? En sådan häst är det extra viktigt att inte låta bli för lång i tårna.

Jag får en känsla av att den inte förmår bära sig bak riktigt, inte orkar belasta nog där och blir lite framtung så att den snubblar. Om det beror på smärta, stelhet, vinklar i kroppen eller något annat är svårt att säga så här genom nätet.

Men vanligtvis vid snubblande i fram så beror det ju på felbelastande.
En travhäst som inte är skolad har ju sällan lärt sig ta en halvhalt och "niga till" baktill och genom kroppen så de lättar fram heller. En del av dem rör sig med mycket stela bakben och fjädrar inte som de bör i varje steg i alla leder i bakdelen. Har de dessutom de vinklar som varmblodstravare ofta har med lite bakåtställda bakben som är lite långa och bakom kroppen så får de givetvis ännu svårare att bära bak och lätta fram.
Alla travare snubblar inte. Men de som gör det får lite svårare att rätta till det än tex en PRE som är avlad för att vara "på arslet" och då har kroppen för det.

Är hästen frisk och fräsch så hade jag jobbat försiktigt med att lära den gå i form, stretcha bakbenen genom lite skänkelvikningstänk på volt i böjning, rygga någon meter eller två i sträck i stretchande syfte och därefter börja lära den ta halvhalter genom kroppen. I början kanske avsuttet.
Jag hade också avsuttet jobbat lite med bommar.
Promenader i skogen över stock och sten hade jag också satsat på.
 
Sv: Min häst kan inte lyfta på fötterna

om hästen frisk, har bra hovar osv så är det nog bra att jobba på en ridbana och jobba med att få form och aktivitet i bakbenen så han orkar bära sig, sen så är cavaletti bommar bra för att få dem att lyfta på fötterna, gärna lite tyngre också så dom inte far iväg om han slår i.

longering eller tömkörning med och utan inspänning kan också hjälpa för att lära hästen bära sig själv utan ryttare.
 
Sv: Min häst kan inte lyfta på fötterna

Häste har, sedan jag fick honom som passhäst hos tränare jag jobbade åt då (2 år gammal), varit snubblig redan sedan dess. Hur han var innan har jag ingen aning om. Hästen är nu 5 år gammal och har nyss kvalat för att få börja starta på travet, han är alltså ostartad, har varit lite sen och haft en del problem innan kval.

Han har absolut inte för långa tår, dom är alldeles perfekta nu, tidigare har han haft problem med konkava (tror det blir rätt) hovar och dessa var långa. Han har ett rakt och fint framställ, alltså ingen charlie chaplin och han rör sig rakt och fint med frambenen, problemet är att han inte LYFTER på fötterna, jag har väldigt svårt att tro att något är fel på hästen då han var riktigt fin i kvalet oc även i tidigare banjobb. Han har relativt kort rygg, inte för kort och inte för lång. Hasorna är raka och ett sluttande bakparti.

För drygt 1 år och 3 månader sedan bräckte hästen ner på ett gaffelband vb. Brutit käken -09 och som 1½ åring hade han lösa benbitar i hb kotled. Hästen är efter detta kollad av vet, gaffelbandet läkt och bnebitarna är det inget på. Han kollas regelbundet av en jätteduktig massör (innan och efter jobb samt när jag tycker han känns knackig).

Jag jobbar febrilt med att få honom att lyfta på fötterna i skogen, det funkar ibland, sedan glömmer han bort sig totalt och snubblar på stock och sten. Han är som i en annan värld.
 
Sv: Min häst kan inte lyfta på fötterna

En del som snubblar lägger väldigt mycket tyngd på frambenen för att avlasta bak. Kanske finns någon förklaring med det i och med att han verkar ha haft problem bak?
Annars kan du ta på aluminiumskor med tvärtå så snubblar han inte lika lätt. Blir det för lätt i vagn, så använd boots för att tynga. Eller bara vanliga järnskor med tvärtå förresten?

Det verkar som att det mest är i ridningen han snubblar? Då får han ju ännu mera vikt på frambenen. Hört en del som kört med viktmanchetter/viktbenskydd för att få hästarna att lyfta benen bättre samt ge träning. Det ska tydligen fungera bra, samt bättre än boots.

Du kan gå och trava över bommar, longera med inspänning och försöka få hästen att bära sig mer på bakbenen och inte ligga framtung. Samma sak när du rider kan du försöka "lyfta upp" framdelen mer. Och det blir mkt lättare med framåtbjudning, låt han inte gå runt och drömma i sin egen värld utan väck upp honom och försök aktivera bakdelen och få framdelen att bli lättare.
 
Sv: Min häst kan inte lyfta på fötterna

Han har tidigare haft problem bak, ja. Men nu hoppas vi att vi klarar oss från delen nu. Han snubblar inte när man kör, då är han den lite mer piggare varianten av travare, därav så rider jag honom mest men då är han en slöfock istället.

Han går just nu med järnfals bak och päron alu + sula fram pga att han har trånga trakter, trampade sig i vintras och resultatet av trampet blev en spricka nu. Så vi försöker jobba bort den sprickan med lite tryck på sulan. Och med alun så går han inte på sig på knäna (hästen är väldigt rak i frambenen men har en liiten tendens till att gå på sig på knäna om han har järn fram).

Jag får försöka väcka liv i honom, men det spelar ingen roll vilket tempo i skritten han går i, går han med lite mer schvung i steget så snubblar han ändå, det kan ju hända att det har åh göra med att han fortfarande inte riktigt har någon koll på hur man ska sätta fötterna och balansen, då han känns en aning ostabil ibland.
 
Sv: Min häst kan inte lyfta på fötterna

Har inte läst igenom alla dina svar...
Skriver utifrån egna erfarenheter och upplevelser kring våra kära travare....

Har lite svårt att uttrycka mig i skrift men gör ett försök...

De flesta travare (som jag mött) är mer eller mindre markbundna, har ganska dålig balans och är stela eftersom de sällan jobbas med mjukgörande övningar för muskler, leder etc... (finns många undantag men pratar överlag). De vill ganska snabbt stoppa ned "foten" till marken igen efter att de lyft upp den (markbunden)
De har stor del av sin vikt och balans framtill på kroppen vilket även gör att de blir markbundna och har svårt med balansen.

Att gå med hästen i skogen, låta den kliva över stock och sten, gå över bommar utan ryttare på ryggen är det första jag tänker på att jag skulle ha gjort med hästen. För att den har nog "problem" att komma över med balans bara med sin egna kropp, sätter jag mig upp rubbar jag hästens egna balans bara av mig själv, vilket gör att hästen få ännu svårare att utföra sin uppgift.

Skulle ta dessa skogspromenader var och varannan dag i någon månad innan jag sätter mig upp och gör samma sak.

Att mjukgöra hästen i sidorna från marken är oxå något jag skulle lägga min energi på även göra detta var och varannan dag i någon månad, kanske sitta upp 5-10 minuter och göra samma sak efter någon vecka men inte längre tid än så.

Det gäller att lära hästen att förflytta sin tyngdpunkt längre bak för att få den att "lätta upp" framdelen, hitta balansen och bli mindre markbunden, kunna lyfta fötterna mer och inte behöva snubbla.

Att gå slalom mellan träd i skogen är en kanon grej!

/:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 678
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
910
Senast: Lutten
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 436
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp