Min häst ska bli riddarhäst: "utstyrselhjälp"!

Rhodugune

Trådstartare
Jag och några kompisar har fått den brillianta iden att sy "medeltidskläder" till oss och hästarna! :idea: :laugh:

Vi har en liten "ridskola" tillsammans och tränar varje söndag, med NH-träning 1:a söndagen i månaden, och till våren ska vi ha tränat in en kadrilj som vi tänke rida medeltidsklädda i och ska bli så kul! :banana:

Till mig själv har jag sytt medeltidskläder i många år, men jag behöver hjälp med hästdelen för något liknande har jag aldrig gjort.

Så ni som rider i tornerspel:
Är det något speciellt mönster som ni sytt efter?
Vad har ni använt för tyg?
Hur många färger brukar kombineras?
Finns det några regler som man måste följa för att hästens utstyrsel ska bli godkänd?
D
et vore roligt att veta, så att det blir så historiskt korrekt som möjligt, så att man kan vissa sig i medeltidasammanhag utan att behöva skämmas. :idea:

Kram, Maya

Bonusbild:
lygSymNnx.jpg
 
Sv: Min häst ska bli riddarhäst: "utstyrselhjälp"!

Är det någon mer än jag som är sugen på att sy en riddarhästsmundering?

Jag funderar på ha rött som bas, grönt och gult/guld som andra färger.
Min efternamn är Alm och jag älskar träd funderar på pryda med löv i nederkant och gör ett sköldvapen med ett grönt träd mot gul/guld bakgrund.

Vilka färger skulle vara snyggt på min häst?

Och så är jag nyfiken på vilka färger skulle du välja till din häst?
 
Sv: Min häst ska bli riddarhäst: "utstyrselhjälp"!

Lite snabbt så kan man tipsa om att sy efter ett täcke som passar bra.

Sök på gamla trådar här i forumet - detta ämne har varit uppe titt som tätt =)

Ang heraldik så tipsar jag om http://www.heraldik.se/forum/ där finns det mycket nyttig läsning. http://www.riddarsällskap.se är också värd ett besök


Om du ska ha ett rött schabrak så skulle jag (baserat på hur du beskrev det) göra en röd sköld med ett gyllene träd i mitten. Kanske lägga en gul balk (bård) överst där du lägger t ex 4 löv

ungefär så här;
skoldide.jpg
 
Sv: Min häst ska bli riddarhäst: "utstyrselhjälp"!

Tack för tipsen, skölden var jättesnygg! Ska genast kika runt lite på sidorna du föreslog. :bump:

Anledningen att jag ville tips på mönster är att jag har sett att det ser ut som schabraket på tornerspelshästar ser ut att vara nästan två delat och jag förstår inte hur det ser ut under sadel och ryttare, om någon förstår hur jag menar. :D
 
Sv: Min häst ska bli riddarhäst: "utstyrselhjälp"!

Vilken vapensköld du har, ursnygg kombination av lejonet och elden!
Tack för den fina teckningen ;) men jag förstår precis hur du menar. :laugh:
 
Sv: Min häst ska bli riddarhäst: "utstyrselhjälp"!

Tack så mycket =)

Va bra att du förstod teckningen. Ta fram gamla lagan och ett sopskaft så är det bara att köra igång sen =)

Lycka till!
 
Sv: Min häst ska bli riddarhäst: "utstyrselhjälp"!

Tack en engång för all hjälp, jag blir alldeles varm i hjältat av all snällhet. :bow:

Kram, Maya
 
Sv: Min häst ska bli riddarhäst: "utstyrselhjälp"!

Gamla rävar så som jag måste ju skicka vidare vår kunskap :)
 
Sv: Min häst ska bli riddarhäst: "utstyrselhjälp"!

Tänk om alla tänkte så! ska lägga ut bilder sen när jag är klar och ifrån kadriljen såklart, så får du se om jag varit en dukig elev. ;) :D
 
Sv: Min häst ska bli riddarhäst: "utstyrselhjälp"!

Jag har ju tagit lärdom av ännu äldre rävar - det bästa sättet =) Fast jag började ju med detta redan 1986 så jag har hunnit snappa upp ett o annat ;)

Ser fram emot bilder!
 

Liknande trådar

A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 275
Senast: alegria
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Gifted
·
J
Hästmänniskan Jag har en jättefin 4:åring, som jag har ägt i 1,5 år. Han är riden knappt ett år, med uppehåll för hans sommarlov. Hel och frisk, men...
Svar
13
· Visningar
1 776
Senast: Jenny
·
M
Träning Jag (med stöd av mamma) håller på att utbilda ett 4 årigt korsningssto vbl/nsv. Hon är både riden och körd och är hur snäll som hälst...
Svar
7
· Visningar
1 394
Senast: Matilda_o_Bonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp