Bukefalos 28 år!

Lära hästen att bära sig?

M

Matilda_o_Bonita

Jag (med stöd av mamma) håller på att utbilda ett 4 årigt korsningssto vbl/nsv. Hon är både riden och körd och är hur snäll som hälst! Supermysig och helt enkelt underbar. Hon går bra i alla gångarter, skritt trav och galopp och vi vill nu gå framåt lite i utveckligen och eftersom hon gärna går med huvudet lågt och man nästan måste hålla längst ut vid mittspännet på tyglarna när man rider så undrar jag om ni har några tips på hur man lär hästen att bära huvud och hals själv?
Har bara tillgång till tränare under höst, vinter och vår och det känns som att det är dags att utveckla henne lite framåt nu och inte vänta till hösten. Mamma sysslar mycket med NH och är ganska intresserad av western, och där vill man ju gärna ha hästen i en ganska låg, men självbärande form. Har läst mängder med unghästböcker och liknande och utifrån dom har jag fått tipset att gradvis plocka upp tyglen en liten bit för varje träningspass. Det som jag uppfattar som ett litet hinder är att så fort man börjar plocka tygel (ett par cm) så drar hon automatiskt ned huvudet ännu mer, för att slippa ha kortare tyglar (tror jag) och jag vill inte behöva dra i tyglarna och ha en dragfight med henne för att hon ska lyfta huvudet, för att ha dragfight är inget bra sätt att utbilda en unghäst på. Iaf inte när det gäller att bära sig själv. Vad tycker ni man bör göra åt detta med att hon drar ned huvudet? Har fått tips om att byta bett, (har ett rakt oledar Happy Mouth tränsbett med äppelsmak)använda hjälptyglar, (vilket jag gärna utesluter så långt som möjligt) att gå igenom och dra upp hennes huvudet (vilket jag inte tycker är en bra ide), jag blir nästa förvirrad av alla tips och råd om att göra på olika sätt, allt från att dra upp hennes huvud till att använda en travkäkrem som håller upp hästens huvud, vilket jag aldrig skulle göra. Så nu vänder jag mig till er, hur får jag upp hästens huvud på ett bra sätt utan att fightas med henne, för jag lovar, ju mer man drar desto mer drar hon tillbaka.
 
Sv: Lära hästen att bära sig?

Är inte hästen precis inriden på inridnings ställe som du skrev om?

jag skulle isåfall ta det väldigt lugnt och inte gå för fort fram att börja forma till henne i nån variant framför allt inte lyssna på folk som säger att du ska använda hjälptyglar och spänna hit och dit för att korrigera huvudet på hästen!

Att vänta till hösten när du har tillgång till tränare, om hon precis ridits in är inget oresonabelt anser jag, snarare tycker jag du ska ge hästen den tiden och dessa sommarmånader till att få lite distans och vila i form av lättare arbete tillsammans med dig om du inte låter henne vila helt.
Var glad att hästen tenderar att gå lågt med huvudet snarare än att springa och kika i stjärnorna.

vanlig skogsridning brukar få hästen att börja bära upp sig själv. Inte kan hon gå med huvudet hela vägen ner i backen om du travar och skrittar henne över stock och sten i kuperad mark???? Är du noga med att själv sitta rak och avslappnad i rätt position på henne och inte lockas av hennes huvud att själv börja kuta och luta överlivet framåt, för det bidrar ju isåfall till hennes tendenser.
 
Senast ändrad:
Sv: Lära hästen att bära sig?

Håller med om att du nog kan vänta till hösten med att korrigera men jag vill ändå ge dig några kloka ord på vägen.

Du skrev att man vill att westernhästar ska gå i ganska låg, självbärande form och det är alldeles riktigt men när man utbildar westernhästen så måste man ju börja med att visa hästen hur man vill att den ska gå. Man skänklar och tar i tyglarna tills dess att du har hästen i den formen du vill ha (och som känns mest naturlig för just din häst). Då släpper man genast efter!
När hästen återigen "faller ur" formen som du bad om så upprepa skänklingen och tygeltaget och ge direkt eftergift igen (med eftergift menar jag att du i princip nästan släpper tyglarna). Eftersom din häst inte verkar tycka om när man drar i tyglarna så tar det nog inte lång tid innan hon kopplar samman att när dina skänklar ligger intill henne vill du ha form och då formar hon sig innan du hunnit ta i tyglarna, det är så man får en westernhäst att vara självbärande på lång tygel! :rofl:

Lycka till!! MVH Frida
 
Sv: Lära hästen att bära sig?

'Problemet' är (som vid många andra tillfällen :smirk: ) min envisa mamma som inte har speciallt stor erfarenhet av unghästar, enbart nordsvenskar som man sälllan rider in innan dom är 4 år (iaf inte vi). Hon vill gärna gå väldigt fort fram med utbildningen och förväntar sig nästan att man lär sig allting på en gång (käns det som ibland) Det gör att hon vill öva in något nytt varje träningspass, ena gången är det att hålla sig på spåret, eftersom Bonita är väldigt vinglig. Andra gången är det självbäring som gäller och nästa gång är det travbommar. :(

Nå, slutklagat, när hon börjar dra ned huvudet så låter jag henne helt enkelt göra det och ger efter på tygeln, även om det kanske inte är så bra. Ju mer man försöker tvinga upp henne desto mer istadig blir hon och om man själv är för envis med tyglarna sätter hon näsan i vädret och tacktar i sidled men så fort man släpper efter så blir hon lugn igen. Så hon är ganska känslig i munnen.

fnillson:

Tack för tipset, ska nog strunta i vad mamma säger (då vart man där igen...) och vänta till hösten när jag får tag i tränaren igen. Det där med att plocka tygel, skänkla och släppa efter verkar jätte bra. :idea:

//Matti
 
Sv: Lära hästen att bära sig?

Jag tycker du verkar klok och eloge som vågar hålla på din ståndpunkt och bromsa en ivrig mamma, det är inte så lätt alla gånger när man är "barnet"!

När det gäller unghästars ridning och utbildning är jag av åsikten att man inte nog kan understryka vikten av att SKYNDA LÅNGSAMT. Det har man igen hundrafalt framöver, det värsta som kan hända är att man når målet lite långsammare. Skyndar du däremot för fort har du betydligt mer att förlora då du kan få riktiga bakslag och bestående problem med hästen som sitter i läääänge framöver och blir fokuset i ridningen snarare än målet med utbildandet....

än en gång - lycka till!
 
Sv: Lära hästen att bära sig?

Hej.
Nä, ge eftergift när hästen gör vad du inte vill är ju att uppmuntra hennes beteende.
Ser inte jättebra på fotot där du rider men det ser ut som om du har helt raka armar. Och då blir man ju väldigt lätt strak och okänslig i handen... bara ett litet tips ;)
Riktigt söt häst du har förresten.
 
Sv: Lära hästen att bära sig?

Jo, känner det också, men om jag fortsätter hålla tygeln när hon drar så brar hon bara ännu mer och tillslut måste man släppa för att inte "dra" sönder hennes munn.
Bilden är tagen precis när vi kommit till den punkten då hon vill "ned på marken" med huvudet och drar, men jag håller enmot och låter henne inte, så då drar hon ännu mer.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: mily
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: MimmiNO
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 349
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 612
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp