Bukefalos 28 år!

Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

J

Jenny

Jag har en jättefin 4:åring, som jag har ägt i 1,5 år.
Han är riden knappt ett år, med uppehåll för hans sommarlov.
Hel och frisk, men han är så j-a het att rida!:(
Känner att jag börjar tröttna lite på det och blir lite velig om jag ska behålla honom. Börjar snegla lite på andra hästar, som är lite lugnare att rida. Annars är min häst kanon på alla sätt.....
Men det känns som sagt tröttsamt med all taktning, sidvärtes rörelser, kast med huvudet, ja allt bara för att gå fr 0- 100 på en mikrosekund. Jag tycker att jag har försökt med allt.
Dragit ner på kraftfodret, ökat och varierat motionen.
Tränat intervall osv. Vill inte övermotionera honom med tanke på hans ålder. Han aktiveras 4-6 dagar/v. Mellan 30 min- 1,5 tim.
Han stressar upp sig på hemvägen, även om vi är långt hemifrån.
Har svårt att ta förhållningar då och ber man om en skänkelvikning över grusvägen så kastar han sig igenom den, typ.
Han gör det jag ber om men fort och krystat på något sätt.
Allt han vill är att springa så fort det går, det tycker han är skitkul:smirk:
Jag vet inte hur jag ska göra, vill egentligen ha en lite lugnare häst där man hinner planera sin ridning,
inte bara "kastas" igenom den.
Han har varit het ändå från dag ett.
Kan man sälja, törs man sälja ??!!:(
Tänk om han kommer till någon som blir rädd och så kanske han säljs igen...:crazy: Jag hade två hästar fram till i våras, då jag fick lämna tillbaka en foderhäst som jag hade. Han var den lite lugnare typen, så då vägde det liksom jämnt i ridningen. När man hade en av varje.
Men dessvärre tillåter tid och ekonomi bara en häst.
Synpunkter, tack !!!:)
Kanske någon som önskar sig en kanon-kula i julklapp ??:idea:
/J.
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

Om du känner att det inte känns rätt och du har problem med honom, så är det bättre att sälja innan det blir värre.
Om du är ärligt och uppriktig när du säljer honom och talar om hur han är. Så finns det ju inte större anledning att tro att en ny ägare ska bli rädd. Än vad som skulle vara fallet vid vilken hästaffär som helst.
Kan ju faktiskt finnas någon där ute som är helt rätt för din häst också.
Under min tid som aktiv ryttare vad det just den typen av häst som jag föredrog. Jag bara älskade utmaningen i att få dem att slappna av och istället börja konsentrera sig på mig och ridningen. Så det finns säker fler som jag som verkligen hade uppskattat din häst.
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

Tack för svar!
Ja, jag kommer ant att sätta ut killen på annons...
Jag känner att jag inte har tålamodet med honom helt enkelt:(.
Alt hade ju varit att börja ta lektioner med honom annars.
Vilket var tanken eftersom jag känner att jag har lärt honom det som jag har kunnat på egen hand och nu behöver hjälp för att både häst och ryttare ska kunna komma vidare och utvecklas.
/J.
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

Sådana hästar finns det säkert flera som gillar, däribland jag :angel: Men det förutsätter ju att han springer för att han tycker det är kul, inte för att det gör ont ngnstans.

Om du vill vänta så föreslår jag som du själv säger att rida för tränare. HItta en duktig som rider honom en gång och på så sätt vet vilka knappar du ska trycka på för att få honom mer lugn.
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete om du känner att din häst inte riktigt passar dig. Det du kan göra är att inte sälja till "första bästa" och vara helt ärlig mot den som kommer och tittar. Man är ju heller inte tvungen att sälja för att ngn vill köpa om man inte tror att det blir rätt! Min son älskar historien om när jag inte sålde en ponny jag fött upp till en familj som kunde "noll" om hästar och där jag kunde se att tjejen inte klarade av en unghäst! ... Och rätt köpare kom efter en tid och allt blev bra! Så annonsera ut din häst och vänta tills rätt köpare dyker upp. Då kan du sälja med gott samvete och leta efter en häst som passar dig bättre!
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

Sätt in en bytes-annons. Finns nog många som skulle vilja ha lite hett om öronen (inkl jag själv) och kan tänka sig att byta bort en lite lugnare valack...:angel:
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

Alla ryttare passar inte med alla hästar. Funkar man inte ihop så är det mkt klokt att ta steget och byta häst. Tror man gör både hästen och sig själv en tjänst.
Allt för många som inte inser det, det skall vara kul så mkt tid, pengar och energi som man lägger ner.
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

vad är det för ras på din?

Camilla (som älskar kanonkulor, men bara har ett gäng über-lata araber)
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

Det är kallblod med okänd härstamning.
Men antagligen en kallblodstravare.
Han är superfin, och alldeles underbar :love:.
Men en riktig liten hetsporre...
Jag har satt ut en annons nu så får vi se vad som händer....
Satte ut en för någon vecka sedan men ångrade mig och tog bort den...det är svårt att göra sig av med dom små liven :crazy:

/J.
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

Han är genomgången i mun och kropp kontinuerligt, så han är bara levnadsglad och tycker livet är sten-kul:p.
Vilket är positivt, så klart !
Han har varit väldigt okompl att rida in och otroligt kvick att lära sig.
Det är en liten smarting, med ett hjärta av guld.
Eftersom allt har gått så bra så kanske detta är början på en tonårsperiod el nåt? Pigg o framåt har han alltid varit,
men nu är han mera taggad än vanligt samtidigt som jag känner mig lite mera av.
Vi har väl en svacka, helt enkelt:(.
Men faktum kvarstår ju, att jag egentligen föredrar en lite lugnare pålle. Så är det ju.
Men det känns så krångligt med försäljning,
kanske ska försöka byta honom ist? Vad kan han vara värd, då?
Har kikat lite på annonser och det spänner ju alltifr 8000- 30.000:-.
Hmm, klurigt...

/J.
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

eller låna ut honom på foder?
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

jag har 2 såna hästar i stallet. Levnadsglada och jättepigga! (dock under kontroll!)
jag tycker det är ganska roligt jag :D tycker det är roligt o veta att hästen älskar att bli riden. Smittar av sig på mig så jag sitter o fnizzar o hästarna blir ännu piggare av det :D

dock blir den ena lite väl pigg på vintern...o det är väl kanske så din också är?

alla gillar olika hästar...så om du inte vill ha en het häst så bör du sälja den.
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

ja vill ha en turbo! var finns annonsen att läsa?
 
Sv: Ska jag byta häst??!! Blir galen=/

Aha.. annonsen finns på Blocket: Trevlig vallack -03.
Gå in o kika, du bor ju rätt så nära om du är nyfiken :).

/J.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 306
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 454
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp