Min kanin vägrar att bli rumsren

K

kasia

Hej!
Hur lång tid tar det för en kanin att bli rumsren? Vi har försökt med vår kanin i drygt två veckor och hon har bara blivit värre. Folk säger att kaniner ska vara så renliga, men det verkar inte vår kanin vara, hon kissar på ca fem ställen i buren och bajsar överallt. När hon hoppar runt inomhus har hon en låda som det är meningen att hon ska utföra sina behov i men den använder hon inte, vi satte in henne i den efter varje gång hon kissat i rummet, men hon verkar inte förstå någonting av det. Hon har mest kissat på ett täcke som vi har på golvet, eftersom jag inte ville få mattan förstörd, täcket tvättas idag för att få bort all lukt och så, så visst förstår jag att hon vill kissa där. Men igår lärde hon sig att hoppa upp i sängen, och nästan direkt kissade hon i vår säng och två gånger till efter det. Är så avundsjuk på min kompis, hennes hundvalp var i princip rumsren när hon fick den och har endast kissat någon gång i hallen för att hon inte hann springa ut med den, och jag som trodde att det var hundar som skulle vara jobbiga, men tydligen så är det min kanin som är värre :(
Förrutom att tvätta bort fläckarna, spraya parfym och så, hur ska jag gå tillväga? Som sagt verkar hon inte vara så renlig eftersom hon inte bryr sig om var hon uträttar sina behov i buren heller. Vi har funderat på att köpa en toa-låda till buren, men jag undrar om det kommer göra någon nytta med tanke på att hon inte verkar bry sig var hon kissar.
 
Sv: Min kanin vägrar att bli rumsren

Jag har ungefär samma problem med mina kaniner. Men dom är utekaniner och får inte vara inomhus.
 
Sv: Min kanin vägrar att bli rumsren

Vad har ni för material i buren och lådan? Ni kan ju testa att byta det och se om det fungerar bättre. En toalåda i buren kan ni också testa, för vissa har det gjort underverk, men för andra (mig bland annat) så använde kaninen det som en säng.

I övrigt så känns det här väldigt individuellt, vissa kaniner går att lära medan andra är omöjliga. För mig känns det konstigt att ni verkar förutsätta att kaninen ska bli rumsren, bara för att t.ex. hundar (generellt) är det?

Mitt tips är helt enkelt att fortsätta försöka lära kaninen, ändra material i lådan/buren och se om det hjälper. Eftersom kaninen gillar att kissa på tyg, så kanske det även skulle vara en idé att köpa en toalett och ha någon form av tyg i den (eller täcka golvytan med uteslutande tyg), som du byter ut och tvättar med jämna mellanrum. Men oavsett så tycker jag inte att ni ska ha för stora förhoppningar om att kaninen blir rumsren. Det är helt enkelt inte alla kaniner som vill hålla sig till en plats.
 
Sv: Min kanin vägrar att bli rumsren

Toan är ett måste! Bytt till kutterspån om du inte redan har det (sågspån kan orsaka lunginflamition). Varje gång hon kissar, medans kisset är färskt, så tar du upp det med en liten kattspade och lägger det i toan. Och om du ser att hon är påväg att kissa (lyfter upp svansen) så kan du plocka upp henne snabbt och försiktigt och stoppa in henne in toan. efter ett tag kommer hon fatta att all kiss hamnar alltid i samma hörn - kaniner är rätt så rena, hon kommer troligtvist börja använda den efter ett tag. Klappa henne när hon sätter sig i toan. Det tog mig drygt 3 veckor såhär med min kanin, nu kissar han bara i toan, behöver bara tömma den kanske varannan dag och hela buren max en gång i veckan. Mycket fräschare och lättare att ta hand om! :)
Lycka till!

// Safiya
 
Sv: Min kanin vägrar att bli rumsren

Tack för tipsen! Alltså, man har läst på så många forum att kaniner ska vara lika duktiga på att bli rumsrena och använda låda som katter, så ja, vi förväntade oss faktiskt att hon skulle bli rumsren. Jag har kutterspån i buren, samt halm. Ska verkligen pröva med en toa i buren och även lägga in tyg i. Vi har ju försökt lägga hennes kiss-spån på samma ställe i buren, typ där hon kissar mest, fast vi borde antagligen bli duktigare på det.
Vi har tagit bort hennes favorittäcket från golvet och hon verkar inte kissa på golvet längre, och bajsar endast någon enstaka gång, så det kanske går mot det bättre ändå. Men ska som sagt fixa en toa till buren för det blir otroligt smutsigt när hon utför sina behov på hela övervåningen.
 
Sv: Min kanin vägrar att bli rumsren

Dotterns kanin använde också toalådan som säng. Då köpte jag en till låda, och nu har kaninen en sänglåda, och en toalåda. även när han är ute och springer hoppar han numera in i buren och använder sin toalåda!:love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 658
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 712
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp