Min katt är sjuk

Bukefalos 30 år!

Toni mår inte toppen precis. Hon har fått smärtstillande sedan i tisdags kväll och antibiotika mot toxoplasman sedan i torsdags kväll. Hon verkar så låg. Men i övrigt gör hon det hon ska. Förvisso är den smärtstillande medicinen sederande också, men jag upplevde inte henne så låg de första dagarna. Hon äter men aptiten är inte på topp. Jag vet inte om det är biverkning av medicinen.

Det är inte superkul, varken för henne eller för mig, med medicineringen. Jag tar det så varligt jag kan, men visst tvång är ändå nödvändigt. Hon verkar inte ha så mycket kraft att protestera.

Jag försöker klickerträna både henne och Lina lite då och då. Vore bra om jag kunde få dem medgörligare vid medicinering.

Senast ändrad:
Stackars… Skönt att det går att medicinera i alla fall! Vår gamla katt hade struma och behövde tabletter två gånger om dagen. Gick väldigt smidigt med en tablettgivare som man köper på apoteket. Man fyller den med lite vatten så att katten får tablett och lite att svälja ner med. Vår nuvarande katt går inte att medicinera. Alls.

Stackars… Skönt att det går att medicinera i alla fall! Vår gamla katt hade struma och behövde tabletter två gånger om dagen. Gick väldigt smidigt med en tablettgivare som man köper på apoteket. Man fyller den med lite vatten så att katten får tablett och lite att svälja ner med. Vår nuvarande katt går inte att medicinera. Alls.
Jag har också en tablettingivare. Då får jag in tabletterna dit de ska utan att få fingrarna avbitna.

Det är ju 3 bitar tablett som ska ges morgon och kväll. Tablettingivaren underlättar.

Toni har varit så duktig senaste gångerna med medicinen. Först får hon tabletterna och sen får hon ett fat med lite flytande kattgodis, lite kattmjölk och så lite mer medicin i det goda. Jag hoppas det kommer fortsätta att gå bra och att jag inte jinxade något nu.

Katten har varit helt vild idag. Hon hade frispel och sprang hit och dit i galna ryck.

Hon fick inte smärtstillande i morse för fr.o.m. nu ska hon bara ha det en gång om dagen. Den är ju sederande så hennes energi verkar ha gått upp till normalnivå idag när hon inte fick den på morgonen.

Jag har sett en video online där en tjej tränat sina katter att ta medicin frivilligt. Fejk? Eller inte. Jag har då tänkt tanken att försöka träna Toni att ta medicin frivilligt och har börjat träna med klicker (penna). Nån som vet hur man går vidare från första steget?
Vilken medicin får hon?
Min ena har ätit några typer av mediciner helt frivilligt utan träning, jag behöver bara hålla fram så tar han och får godis efter.
Annars kanske du kan prova att ge tabletten i en godis, om du har en katt som inte tuggar så noga. Det kan du även klicka för visat intresse och provsmakning

Vilken medicin får hon?
Min ena har ätit några typer av mediciner helt frivilligt utan träning, jag behöver bara hålla fram så tar han och får godis efter.
Annars kanske du kan prova att ge tabletten i en godis, om du har en katt som inte tuggar så noga. Det kan du även klicka för visat intresse och provsmakning
Hon får Clinacin som hon ska ha 3/4 tablett av. Så det blir 3 bitar av den tabletten. Katten är både smart och rätt kräsen, så jag har tidigare inte lyckats lura henne mer än någon enstaka gång innan hon genomskådat tricket. (Jag har bl.a. provat att ha tabletten i räkost, eller gett godis, godis, tablett, godis.)

Den andra medicinen är flytande och hittills har hon fått i sig den med flytande godis och kattmjölk.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har provat att krossa Clinacinet och blanda det i godis, men det går inte riktigt hem hos fröken. Synd.

Jag har provat att krossa Clinacinet och blanda det i godis, men det går inte riktigt hem hos fröken. Synd.
Min stora katt är OTROLIGT misstänksam när det kommer till tabletter och medicinering.
För att få i honom avmaskningsmedel har jag krossat tabletten och blandat med flytande godis och sedan tagit en Metacamspruta som jag "sågat av" spetsen på och petat ner geggan i den. (Sprutan är för tight annars)
Då kan jag sitta på knä på golvet och ha honom mellan mina ben/lite framför mig och spruta in det i mungipan så slickar han i sig. Behövs det blandar jag med flytande godis direkt från förpackningen.

Toni har testats positivt för Toxoplasma. Så hon ska gå på antibiotika en månad. Jösses. Det trodde jag faktiskt inte. Jag är också förvånad att provsvaret kom så snabbt.

Vi är på sluttampen av toxoplasmabehandling men min va jättedålig och låg inne. Tog ungefär 4 dagar från att vi började antibiotika tills hon va mer sig själv, i början va hon låg, trött och svag i bakdelen men när hon började må bättre har vi inte haft några bakslag eller så, hoppas det är samma för Toni

Jobbigt!! :heart Går det att ge henne något riktigt gott efter att hon fått tabletten eller vill hon inte ha något alls då?
Jag ger henne flytande godis och mjölk, som förvisso innehåller mer medicin, men det vill hon ha. Hon är en kräsen katt. Och efter att hon fått sin medicin är hon kränkt och vill knappt ha något alls.

Jag ger henne flytande godis och mjölk, som förvisso innehåller mer medicin, men det vill hon ha. Hon är en kräsen katt. Och efter att hon fått sin medicin är hon kränkt och vill knappt ha något alls.
Skulle det underlätta med flytande antibiotika? Klindamycin finns som flytande för katt. Då kan du spruta direkt i munnen och sen ge gott.

Det har gått bättre igen att ge medicin. Jag visar inte godiset när det är dags så då vet hon inte vad jag ska göra. Idag chockade katten mig med att "gapa stort" när jag bad henne. (Slump givetvis och att jag petade med fingret i mungipan som jag brukar.) Tre bitar medicin gick ner utan större bekymmer.

Liknande trådar

• Solensia katt
  • Beteendestörning
  • Vad tänka på vid kattköp?
  • Hittekatt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat