Min katt kissar utanför lådan

Beckie

Trådstartare
Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det.

Jag och min sambo har två kastrerade hankatter som är omkring 3 år gamla (vet ej exakt då de är tagna från ett katthem). Vi kan kalla dem G och V. Vi har haft dem i 2 år och har egentligen inte haft några större problem med dem, förutom att den ena har varit lite kinkig med kissplatsen.

Vi fick G först och när vi fick honom var han inte kastrerad och han kissade då i sängen vid några tillfällen. När han väl kastrerades upphörde detta beteende och allt var frid och fröjd. En månad senare fick vi V och även det gick bra. De fann varandra direkt och är otroligt trygga med varandra, de både leker och sover tillsammans. Kattlådorna var då placerade på toaletten.

För ca 8 månader sedan flyttade vi till en ny lägenhet med en mindre toalett, vilket gjorde att vi placerade kattlådorna i gästrummet, men G var inte nöjd med detta utan började kissa på olika mattor i lägenheten och i duschen. Att han kissar i duschen gör inte så mkt för vår skull, det är ju bara att skölja ner, men jag är rädd att det är något som stör honom som utlöser beteendet. Först trodde vi att det berodde på flytten, vilket säkert var en bidragande faktor, men när vi flyttade kattlådorna till hallen istället slutade han kissa på andra ställen än kattlådan.

Nu har vi fått en inneboende som har med sig en ung kastrerad hankatt på ca. 8 månader. Att introducera dem gick smärtfritt och det tog bara några dagar innan de började leka och sova med varandra och jag har inte märkt någon rivalitet förutom vid utfodringar, som sker på separata platser. Nu har G börjat kissa på mattor och i duschen igen. Först var den nya kattens kattlåda inne på inneboendes rum men när vi märkte att G inte kissade där han skulle flyttade vi ut även den i hallen. Tyvärr verkar inte det ha hjälpt och skulle nu behöva lite råd om hur jag ska gå tillväga med detta.

Vi har haft samma kattsand till dem i mer än ett år och G visar inga andra tecken på att han är orolig/stressad. Han går bra ihop med både V och den nya katten och den nya har anpassat sig bra till den nya miljön. Jag är noga med att ge honom uppmärksamhet.

Så, vad har ni för erfarenheter/tankar kring detta? Min inneboende ska bo här fram till sommaren men tills dess vore det skönt att slippa tvätta mattor flera gånger i veckan :crazy:.
 
Sv: Min katt kissar utanför lådan

Har du kattlådor med eller utan tak?
Min gissning är att katter överlag gillar "öppna" lådor bättre.
Det funkar tyvärr inte till min katt, då han sätter sig på kanten när han kissar och hälften hamnar utanför lådan.
Han får ibland för sig att kissa i handfatet, men som tur är inte på mattor eller möbler!
 
Sv: Min katt kissar utanför lådan

Hur många lådor har ni då? Man "ska" ju ha en låda mer än man har katter, så tre katter = fyra lådor.
 
Sv: Min katt kissar utanför lådan

Tack för svaren!

Lådorna har lock, men det har de alltid haft. Kan iofs vara värt att prova utan men testar gärna andra alternativ först :).

Vi har tre lådor på tre katter. Var helt säker på att det var en låda per katt som räckte. Har lite platsbrist på kattlådefronten men kanske kan klämma in en till någonstans.
 
Sv: Min katt kissar utanför lådan

Pröva att.plocka av ett lock. Var noga med att hålla ordentligt rent i lådorna.
 
Sv: Min katt kissar utanför lådan

Köp stora baljor, finns billigt på ÖoB t ex. Fyll upp dem med mjuk sand som inte blir vass under tassarna. Placera ut lådorna/baljorna så att katterna kan gå på toa ifred utan att behöva vara rädda för att bli attackerade vid lådsituationen.

Lock är enbart till för människan och visst, vissa katter accepterar detta dumma påfund men många gör det helt enkelt inte utan det stressar dem så att de då kissar på andra platser.

Det bästa är om man kan ställa lådor där katten kissar. Nu går det ju inte i duschen men det kanske går på övriga platser?

Om katten ändå kissar på fel ställen så köp olika sorters kattsand och låt kattens val bli det ni i fortsättningen köper. Ni har helt enkelt minst fyra lådor med olika sand i och testar er fram till vad katterna faktiskt vill ha.

Lådorna ska helst plockas ur så fort någon katt har varit där men minst två gånger/dag. Många katter går helt enkelt inte på en låda som är smutsig.

Det som förmodligen hände då för ca 8 månader sedan var att era katter började bli vuxna och då kan de få svårare att acceptera en dålig lådsituation än vad de hade som ungkatter. De får helt enkelt mer integritet och behöver få vara ifred utan att känna sig hotade när de gör sina behov. När det då sammanföll med eran flytt så blev det helt enkelt för mycket stress för katten och den visar det genom att kissa fel.

Feliway spray och adaptrar kan i vissa fall hjälpa. Dessa innehåller samma lugnande hormon som katter utsöndrar när de stryker hakan mot något.
Här kan du läsa mer om feliway http://www.feliway.com/se/Hur-kan-Feliway-R-vara-till-hjaelp/Vad-aer-Feliway-R
 
Senast ändrad:
Sv: Min katt kissar utanför lådan

Tack för era svar! Har funderat lite fram och tillbaka på hur förändringar ska ske på bästa sätt.

Det kan bli svårt att pussla om med större/fler kattlådor eftersom vi redan hade platsbrist när vi hade 2 lådor (bor i lägenhet) men kan nog klämma in en i vardagsrummet och prova.

Locken behåller jag helst på. Min inneboendes katt sprätter som bara den så provar helst andra alternativ innan jag tar av locket. Om problemet kvarstår efter att inneboende har flyttat är det dock lättare att prova detta. Att tömma varje gång en katt varit på den kan vara lite svårt men att tömma minst två gånger per dag är inga problem :).

Han kissade förut på en matta som tidigare legat precis bredvid min säng. och sen jag tog bort mattan har han inte kissat i sovrummet mer. Vi ställde en kattlåda på "kisstället" han hade i hallen och sen dess har han inte kissat på några mattor där heller. Han kissade även i en blomkruka i vardagsrummet men så vitt jag vet kissar han endast i duschen nu. Det spelar som sagt var ingen roll för mig egentligen, men vad tror ni? Ska jag låta honom göra det tills min inneboende flyttar ut? Är rädd att han är stressad av detta men i övrigt kan jag inte observera några tecken på stress hos honom.

De jag känner som har testat Feliway har inte märkt någon skillnad på katternas beteende och eftersom det är ganska dyrt ska jag prova de andra alternativen först och se om det hjälper :). Gör det inte det kan Feliway vara ett alternativ.

Tack igen för tipsen, om ni har fler tankar kring detta så skriv gärna! Det är första gången jag har innekatter så det är intressant att höra om andras erfarenheter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 458
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 704
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 208
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp