Min katt pissar & bajsar i sängen...

Chima

Trådstartare
Jag vet snart inte hur jag ska hantera det här :( Min ena honkatt (dotter till en av mina andra katter) Pissar & bajsar i sängen...
Hon är 8 månader & får gå in & ut som hon vill. Har alltså 3 katter sammanlagt här hemma.

Det kan gå bra i några dar, en vecka sedan så kissar eller skiter hon i sängen, i soffan, ja där det passar för henne, men oftast i sängen... Idag så gick det igenom madrass och alltihop så var tvungen att åka & köpa ny säng... Hon har även skitit i gästsängen & kissat i soffan ett flertal (!!) ggr.
Vi har sett henne använda kattlådorna (inga små lådor för vi trodde att det var felet förut, att dom var för små. Även bytt strö för att vi trodde det var fel på det också)

Hon får gå ut när hon vill, har två kattlådor att gå på som vi gör rent varje dag. På senaste tiden har hon fått sitta i en bur under natten pga at vi inte längre litar på henne. Vi trodde att vi kunde lita på henne igen, så i måndags bestämde vi att hon skulle få vara med på kvällarna/nätterna men det gick inte lång tid innan hon hann skita på min sida av sängen & för att sedan pissa på sambons sida av sängen...:confused:
Jag orkar inte med det här längre & funderar på att avliva henne, men innan vi bestämmer oss för det vill jag ha tips & ge henne en chans till! Det är en så snäll & mysig katt för övrigt.
Jag vill inte ha bajs där jag ska sova, kan ni hjälpa mig? Om inte, vem kan man ringa??

Mvh Chima
 
Sv: Min katt pissar & bajsar i sängen...

är hon kastrerad eller någon annan av dia katter fertila? Det kan vara revirmarkering, det kan vara stress (tex att en annan katt inte låter henne gå på kattoan).
Har kattoan huv? hur många lådor har du?

och sist men inte minst har ni varit till veterinären för en veterinärkoll?
 
Sv: Min katt pissar & bajsar i sängen...

är hon kastrerad eller någon annan av dia katter fertila? Det kan vara revirmarkering, det kan vara stress (tex att en annan katt inte låter henne gå på kattoan).
Har kattoan huv? hur många lådor har du?

och sist men inte minst har ni varit till veterinären för en veterinärkoll?

Hon (M) ska kastreras nu i februari, dom andra ska kastreras samtidigt som henne. Nu är ju oftast "bossen" i "flocken" ute när detta händer så att hon inte skulle få gå på lådan känns konstigt, för den andra katten & M är som bästa vänner.
Kattoan har ingen huv, jag har två stycken kattlådor. Veterinär har vi inte vart till än men eftersom vi ändå ska dit i februari så får dom kika lite mer på henne. Hon har vart dit när hon var liten men inget mer...
 
Sv: Min katt pissar & bajsar i sängen...

Hon (M) ska kastreras nu i februari, dom andra ska kastreras samtidigt som henne. Nu är ju oftast "bossen" i "flocken" ute när detta händer så att hon inte skulle få gå på lådan känns konstigt, för den andra katten & M är som bästa vänner.
Kattoan har ingen huv, jag har två stycken kattlådor. Veterinär har vi inte vart till än men eftersom vi ändå ska dit i februari så får dom kika lite mer på henne. Hon har vart dit när hon var liten men inget mer...

du har alltså 3 fertila honor som är utekatter?:confused: Hoppas inte någon blivit dräktig ännu.
Tycker att du ska hålla alla katter inne tills de är kastrerade, ger du p-piller kan de bli dräktig ändå.
Kissande och bajsande kan vara täcken på könsmognad/löp men som sagt även att något är fel. Om någt har förändrats i hemmet kan också orsaka detta felbeteende och avlivning tycker jag du ska helt sluta fundera på.

Hur länge ar hon hållt på med detta?
 
Sv: Min katt pissar & bajsar i sängen...

du har alltså 3 fertila honor som är utekatter?:confused: Hoppas inte någon blivit dräktig ännu.
Tycker att du ska hålla alla katter inne tills de är kastrerade, ger du p-piller kan de bli dräktig ändå.
Kissande och bajsande kan vara täcken på könsmognad/löp men som sagt även att något är fel. Om någt har förändrats i hemmet kan också orsaka detta felbeteende och avlivning tycker jag du ska helt sluta fundera på.

Hur länge ar hon hållt på med detta?

Ja det har jag, dom får p-piller. Vet att chansen finns att dom blir dräktiga men jag har ju beställt tid åt dom hos veterinären.
Har jag dom inne så protestskiter en av dom andra katterna vid lådan för att dom inte får gå ut när det passar dom (inte velat släppt ut dom när det var -30c ute)
Jag tror inte vi har ändrat på nåt här hemma?? Förutom att vi hängt upp nån mer tavla eller så.
 
Sv: Min katt pissar & bajsar i sängen...

Det handlar troligen om revirhävdande för hennes del, för att hon lever fertil med fler fertila honor. Det går ju inte att svära på det, så klart, men jag tror att mycket kan komma att hända i och med kastrering. Dock behöver du se till att bryta beteendet. Köp några billiga duschdraperier på Ikea och lägg över sängarna. :)

Jag tror det kommer avta när du kastrerar katterna. Men be för säkerhets skull om en hälsokoll hos veterinären innan kastreringen.
 
Sv: Min katt pissar & bajsar i sängen...

Tre katter och två lådor... Kanske inte ræcker ændå om hon inte gillar att kænna deras lukt. Lukten finns æn om sanden ær nybytt. Inte sækert att kastrering hjælper. Læst en tjock bok som jag har før mig hette kattens psyke, och førfattaren sæger att det inte alltid ær nog, och att man kan bygga en stor nætbur inomhus dær den får bo. Førsta månaden får den inte gå ut i huset alls, hellre utomhus. Sedan får den vara i ett rum men bara då du har full kontroll. Det finns risk før att någon av dom andra tar efter hennes betende. Om inget hjælper får du førsøka ge bort henne till någon som vill ha henne som stallkatt, om hon inte ær rædd før hæstar och kor och så...
 
Sv: Min katt pissar & bajsar i sängen...

Det handlar troligen om revirhävdande för hennes del, för att hon lever fertil med fler fertila honor. Det går ju inte att svära på det, så klart, men jag tror att mycket kan komma att hända i och med kastrering. Dock behöver du se till att bryta beteendet. Köp några billiga duschdraperier på Ikea och lägg över sängarna. :)

Jag tror det kommer avta när du kastrerar katterna. Men be för säkerhets skull om en hälsokoll hos veterinären innan kastreringen.

Ska be om en hälsokoll också när jag är där för jag vill gärna ha kvar katten. Ska köpa några duschdraperier idag när jag får tid :) Tack för tipset.
 
Sv: Min katt pissar & bajsar i sängen...

Tre katter och två lådor... Kanske inte ræcker ændå om hon inte gillar att kænna deras lukt. Lukten finns æn om sanden ær nybytt. Inte sækert att kastrering hjælper. Læst en tjock bok som jag har før mig hette kattens psyke, och førfattaren sæger att det inte alltid ær nog, och att man kan bygga en stor nætbur inomhus dær den får bo. Førsta månaden får den inte gå ut i huset alls, hellre utomhus. Sedan får den vara i ett rum men bara då du har full kontroll. Det finns risk før att någon av dom andra tar efter hennes betende. Om inget hjælper får du førsøka ge bort henne till någon som vill ha henne som stallkatt, om hon inte ær rædd før hæstar och kor och så...

Jag får se till att skaffa en 3:e låda så snart som möjligt :) Nätbur? Hur stor ska en sån vara då? för vi har inte så mycket plats om den ska vara jättestor. Kanske ska ta och köpa den där boken? stod det fler bra tips i den?
Kanske dom på jobbet vill ha henne om det inte funkar här, jobbar i en ladugård så...:)
 
Sv: Min katt pissar & bajsar i sängen...

Fy vad äckligt, stackars er !! Hoppas det löser sig, vet inte själv vad jag hade gjort om en katt gjort sina behov i min säng guuud ..
 
Sv: Min katt pissar & bajsar i sängen...

Jag håller med Reyk. Jag hade öht inte dragit så stora växlar på att en fertil "tonårskatt" i en grupp av andra fertila katter har rumsrenhetsproblem, det får man nästan räkna med när man har katterna på det sättet. Kastrera alla, och det helst innan problem som dessa uppstår, så har man eliminerat en enorm del av felkissande katter.

I övrigt: vissa katter är väldigt känsliga för sin toalett, så rätt sand (ofta vill de ha riktigt finkornig), lådan på rätt ställe och tillräcklig välstädad. Många katter vill inte använda en låda som är använd tidigare, så två lådor på tre katter kan vara alldeles för lite då om man inte gör annat än mockar kattlådor.
 
Sv: Min katt pissar & bajsar i sängen...

Min ena katt (då kastrerad sedan tidigare, i ett hem med enbart kastrerade katter) har jag haft väldiga problem med när det gäller kissande utanför lådan.

Åtgärd nr ett var att stänga dörren till sovrummet. Där inne fick katterna helt enkelt inte vara, just för att slippa kattkiss i sängen.
Sedan har vi tagit urinprov och lämnat till veterinären, vid två tillfällen visade dom på urinvägsinfektion som då medicinerats.
Fler lådor (i olika utförande) på olika platser, alltid rena, testat olika varianter av sand. Favoriten hos just henne är extreme classic oparfymerad kattsand samt en stor genomskinlig plastlåda från ikea.
Fodret har vi bytt, och vi ser till att hon antingen får mat på fasta tider och på enskild plats eller fri tillgång (för att minska stressen, då den andra katten äter betydligt fortare och tar över i hennes matskål annars).
Inga textilier på golvet, alls. Om något kissats på: noggrann tvätt minst en gång.
Katten fick följa med in på toan flera gånger per dag, eftersom hon oftast satte sig på lådan både tidig morgon och sen kväll om man bara fick med henne in.
Inte bli arg på katten för att den kissar fel, eftersom det ökar stressen.

Idag kan hon vara i sovrummet, vi kan ha mattor och lådorna behöver inte vara kliniskt rena.
Sen vad det beror på kommer vi aldrig få svar på. Men förmodligen har vi lyckats minska stressnivån så pass att hon känner sig trygg, dessutom har hon sluppit fler urinvägsinfektioner. Senaste urinvägsinfektionen var 2008, senaste felkissningen hände i höstas.
Från att kissa utanför så gott som dagligen gick det till att hända med någon månads mellanrum, och nu har det inte hänt igen vad jag vet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 719
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218
Övr. Katt Jag har två katter som kan gå in och ut som dom vill till en stor inhägnad del av tomten. Inne har dom två kattlådor som inte används...
Svar
13
· Visningar
4 537
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp