Bukefalos 28 år!

Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

T

trasan111

Min katt fick ungar för 2 veckor sedan. Planerat, men de kom lite tidigt. Vi har fått stödmata de minsta. Kattmamman har varit flåsig ända sedan hon födde. Andas snabbt. Ligger på febergräns med lite variation upp och ner. Äter, kissar, bajsar och sköter om ungarna. Djursjukhuset har röntgat livmodern, där syns inget. Tagit massor av prover, visar inget. Hon går nu på antibiotika, eftersom infektion är det troligaste trots att proverna inget visar. Hon har inte slutat flåsa. Är i slutet av kuren, men vi har fått order av vet. att köra över helgen också. Veterinärerna vet alltså inte vad det kan vara. Någon som har varit med om liknande eller har ideér om vad det kan vara? Tips om hur jag kan hjälpa min stackars katt? Och hur länge kan hon flåsa innan kroppen inte orkar längre? Tacksam för råd från mer erfarna, det är första kattungarna för både katten och mig, och det känns inte som en särskilt lyckad premiär...
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

Flåsig i som att ha svårt att andas? Är lungorna röntgade i så fall?
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

Ja, de tog tre bilder på hela bröstkorgen och ner till "rumpan", så då måste de ju även tittat på lungorna.
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

Vad bra. "Trist" att dom inte hittade nått då och hoppas att dom gör det så ni vet vad ni ska behandla. Håller tummarna!
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

Ny veterinärtid imorgon, så får vi se vad de kan hitta på. Lunginflammation syns tydligen inte på röntgen så tidigt, så de tar nog nya bilder imorgon.
Kattungarna växer med hjälp av stödmatning, inte var det så här jag hade tänkt mig när jag bestämde mig för att skaffa kattungar...
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

tänker om de kan vara fel på hjärtat med tanke på flåsandet... skulle iaf scanna hjärtat om inte röntgen visar lunginflammation
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

Jaha, så har vi varit hos veterinären för fjärde gången... Nya prover togs, inga fel hittades. Så då beslutades att katten skulle kastreras, ifall hon skulle ha en livmoderinfektion som höll sig hemlig. Så nu är Trixan kastrerad. Men hon flåsar fortfarande, och livmodern såg bra ut. Möjligen är hon något bättre, hoppas det fortsätter så... Imorgon kan jag börja ge ungarna vanlig mat, och det känns ganska skönt... Vilken sommar!
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

Är honan hjärtscannad innan parning?
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

tänker om de kan vara fel på hjärtat med tanke på flåsandet... skulle iaf scanna hjärtat om inte röntgen visar lunginflammation

Det dödliga i t.ex HCM är ju hjärtsvikten som orsakar lungödem som väl egentligen är det som tar död på dom. Så har katten svårt att andas pga hjärtsvikt så borde väl en lungröntgen visa det.
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

Det dödliga i t.ex HCM är ju hjärtsvikten som orsakar lungödem som väl egentligen är det som tar död på dom. Så har katten svårt att andas pga hjärtsvikt så borde väl en lungröntgen visa det.

men de finns väl fler hjärtfel än HCM?

läste föressten en artikel om FIP, där står följande:
våt FIP karaktäriseras av att vätska ansamlas i buk- och/eller brösthålan och katten får därför kraftigt utspänd buk och/eller andningssvårigheter. Den har ofta febertoppar och magrar av. I typiska fall uppträder våt FIP inom 4-6 veckor från det att katten utsatts för stress, t.ex. kommit till ett nytt hem eller kastrerats.
(en kull han väl orsaka FIP om katten har coronaviruset?)

OBS! jag ställer ej en diagnos men mycket av de du beskriver tycker jag liknar FIP. hoppas hon ej har det och hittar felet.
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

Visst finns det det, men ändå. Andningsproblem borde synas på lungorna oavsett.
FIP har symptom som stämmer in på allt om man vill. Och inget man kan diagnostisera när djuret lever. Frågan är hur länge honan hade levt om det var FIP, går inte det rätt fort?
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

Kan inte svara på om hon är hjärtscannad eller inte. Vet att lungorna och buken är röntgade 2 ggr, och att hjärta och lungor låter bra, samt att alla prover är bra. Hon är nu också kastrerad, livmodern såg fin ut så där fanns inte lösningen. Men nog vet väl ett djursjukhus om att FIP finns? De har inte nämnt det som ett alternativ till diagnos. Hon är inte mager och har inte svullen buk. Äter som en häst, går gärna ut. Dock flåsar hon fortfarande, ungarna är snart sex veckor. Fler ideér om vad det kan vara eller vad jag ska göra?
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

Skulle helt klart rekommendera ett hjärtultraljud. Du hade märkt om du var i ultraljudsrummet och gjort ett sånt :). Tex HCM hör man sällan när man lyssnar på hjärtat då sjukdomen i sig inte ger ett blåsljud.
Hjälpte antibiotikan alls?
FIP känns inte så troligt som diagnos.
Anatar att man uteslutit att hon har ont någonstans i övrigt somm ryggen eller så? Ibalnd kan de ju flåsa av smärta. Upplever du att hon verkar ha ont? Verkar hon ha svårt att andas eller andas hon "bara" fort?
Vad jag vet syns lunginflammtion relativt snabbt på röntgen så det känns uteslutet.

Mtp alla undersökningar ni gjort verkar bara hjärtat finnas kvar.. (nu vet jag iofs inte exakt vad som gjorts).

Vad har du för temp i kattlådan, kan hon helt enkelt vara för varm när hon ligger med ungarna? Flåsar hon även utanför lådan och hos veterinären?
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

Hjärtat är inte scannat, kan jag räkna ut, hon är bara röntgad och tagen blodprov på. Antibiotikan hjälpte ingenting. Tempen har legat på 38,2 till 39,5 hela tiden, men bara enstaka tillfällen över 39, oftast 38,6-38,8. När jag frågat djursjukhuset om det kan vara hjärtat, har jag fått svaret att det inte är något fel på hennes hjärta, det låter bra och hon är kastrerad med vanlig narkos utan problem. Hon flåsar mer när hon ger di, så till viss del kan det vara smärta/påfrestning, men hon flåsar även när hon bara ligger still. Den gissning djursjukhuset hade efter att alla undersökningar visat sig resultatlösa, är att hon är "sjukligt varm", alltså att detta med att få ungar dragit igång någon process i kroppen som gör att hon måste svalka sig, och det gör de tydligen genom att flåsa. Jag funderar på om jag ska vänta tills hon slutat ge di, och gå vidare då om hon inte blir bra. Ungarna är 6 veckor idag. Hon har hela tiden tagit hand om sina ungar och hon äter massor, kissar och bajsar, och vill gärna vara ute. Hon andas stundvis lugnare sista veckorna, men är absolut inte som förut i andningen.
Vad säger du, ska jag trycka på om vidare hjärtundersökningar, och i så fall när?
 
Sv: Min kattmamma är sjuk, någon som hört talas om något liknande?

tycker du bör scanna hjärtat så snart som möjligt för att utesluta HCM...hoppas dom hittar felet snart
 

Liknande trådar

Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 798
Senast: Jeps
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 279
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 101
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp