Katt med hög feber

Alexandra_W

Trådstartare
Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa när jag lyfte upp honom. Kändes underligt han skulle få värmeslag en mulen dag med 28 grader när han varit påverkad och pigg i 34 graders värme. Men man vet ju inte när de går ute, han kan ju blivit jagad av räven eller vad som helst som blivit för mycket. Även om även det kändes underligt. Men kyla katten och till vet. Andades med öppen mun och flåsade i bilen, och var ganska icke-reaktiv.

Hos vet något piggare, av kylningen troligen, och temp 39. Dock fortfarande lite för snabb andning. Efter undersökning konstaterades att det troligen varit värmeslag som blivit bättre av kylningen. Hem till vila och så nån näringspasta för konvalescenter. Samt hålla ett öga på tempen. Väl hemma lite piggare men gick sedan och la sig under ett skåp. Dvs mådde inte så bra om man frågade honom. Tillbaka till vet med hunden som hade en planerad operation. Under tiden jag var borta låg katten under ett skåp och låg still där (jag hade kattvakt) tills ungefär 15 min innan jag kom hem då han hade gått iväg.

När jag kommer hem är katten "spårlöst försvunnen". Kommer inte när jag ropar - gissa oron. Hittar honom tillslut inkrupen i en sovficka i en klöstunnel han aldrig nånsin ens gått in i tidigare. Kokhet och på tok för snabb andning, 40.7 i temp. Där rök teorin om värmeslag... Kyla katten och till vet igen. 40.2 hos vet och för snabb andning, slö och loj. Lungröntgen superfin (phu). Får febernedsättande och bredspektrumantibiotika - fanns liksom inte riktigt någon tid vänta in provsvar osv innan antibiotika.

Hemma igen så vid 19 på kvällen verkar han piggare, och äter då näringspastan från mitt finger, går runt lite och tempen 38,7. Yay. Vid 22 är katten slö, andas för fort och brännhet igen. 40 graders feber. Vill inte äta, dricka eller nåt mer än ligga som en trasa. (Ligger helt utsträckt, raklång).

Natten var inget kul, jag var helt ärligt tveksam om han skulle överleva natten =/ Samtidigt så att åka in till djursjukhuset skulle nog tagit kål på honom på riktigt som han var inatt. Är ju ett jäkla vågspel det där.

Idag så är andningen lugnare 90% av tiden och då normal, men periodvis går den upp och blir för snabbt. Feberhelvetet ligger envist på mellan 40 - 40.5. Vill inte äta eller dricka (får mat och vätska i spruta i munnen), inte varit på lådan och ligger mest och sover. Stundtals verkar han pigga på sig och går en bit, men sen ligger igen.

Sjukt frustrerande, och sjukt oroande. Har såklart kontinuerlig kontakt med vet - som inte riktigt gillar att Soda inte är bättre än han är, men att det är bra att andningen är bättre. Och att så länge han är stabil (samt att han inte visar några tecken på uttorkning) anser avvakta hemma tills imorgon bitti just för att en dryg timmes bilresa i bur och stressen det medför är en extra påfrestning.

Men jag begriper inte vad sjutton som hänt? I förrgår kväll var han så vitt gick att se normal. Jagade fjärilar i skymningen osv. Nu är ju katter grymt bra på att maskera när de mår dåligt så är det en infektion kanske den börjat redan då men inte påverkade så mycket så han tänkte visa det?

Vets teori är infektion. Virus kan det givetvis också vara, men tydligen saknar han de symptom man borde se vid de virus missar får.
Han är vaccinerad, och han har inte haft några kräkningar eller diarre, inget näsflöde eller rinniga ögon. Inga svullnader (som skulle kunna indikera huggormsbett), inte öm någonstans alls.
 
Jag hade en katt för många år sen som hade liknande . Jag trodde han skulle stryka med endast 6 månader gammal. Det tog fler dygn innan och stark antibiotika innan det började vända rätt håll. Än i dag vet inte vetten vad som var fel men gissar på kraftig infektion. Hoppas soda repar sig!
 
Isola hade liknande symtom och i hennes fall var det högst troligt kattpest. Det härjade en epidemi i området (jag hade bara haft henne några dagar och inte hunnit vaccinera) och alla får inte diarré eller kräkningar, vissa får bara den där sjukt höga febern. Förloppet var att hon mådde bra på onsdag vid lunch, hade över 40 graders feber vid femtiden på eftermiddagen. Veterinär besöktes, misstänkt kattpest. Hon vätskades upp och fick febernedsättande (symtombehandling med andra ord). Natten mot fredagen blev hon sämre så in till vet igen, hon fick ligga inne med dropp och höll på att dö innan hon på något sätt repade sig lite. Det var dagen före julafton och jag fick ta hem henne då kliniken skulle stänga, jourklinik fanns fem mil bort. Tack och lov repade hon sig under kvällen och natten, på lördagen var hon betydligt piggare och på söndagen helt feberfri.

(Inte för att det hjälper dig så mycket, kattpest går ju inte att göra mer åt än vad ni redan gör, kom jag på... :( )
 
Han är ju dessutom fullvaccinerad mot kattpest. Och går ingen kattpest i byn heller. Det skulle märkas - mina är enda vaccinerade katterna.. :/

Blev lite piggare vid 20-tiden. Vaknade till, drack själv för första gången!, var uppe och spankulerade en del. Såg väldigt mycket piggare ut. Åt tom några torrisar. Och drack mer vatten. Tempen 39.8 :)

Fast sen 22 var han slöare igen - men temp 39.5.

Nu vid midnatt temp 39.2. Så den går ju jättefint ner. Fast han verkar må sämre igen (jmf med där vid 20). Ligger dock och sover med jämn, lugn och fin andning. Ligger väldigt utsträckt, nästan onormalt mycket utsträckt men svårt säga.

Jag skulle väldigt, väldigt gärna se att han gick på lådan, men hittills inte alls :/
 
Har ni tagit några blodprover? Infektion av något slag låter troligt. Fångar han fåglar ute? Salmonella kan ge hög feber och sänkt allmäntillstånd.
 
Inga blodprover av två anledningar. Dels att det ändå inte fanns någon tid att vänta på provsvar innan antibiotika, dels för att veterinären skulle gå på semester dagen efter (dvs svaren skulle komma när ingen var där). Så det "chansades" på antibiotika, och om den inte hjälpte var det ändå djursjukhuset och de kan då ta prover.

Igår kväll vände som jag redan skrivit äntligen febern lite nedåt, och han drack lite vatten. Imorse ännu mindre feber och drack, åt och kissade.

Men sen under dagen trött och sovit, sovit och sovit. Inte sådär sjukslö men trött. Inte så konstigt kanske. Feberfri från lunch. Däremot inte ätit eller druckit alls under dagen (gett i munnen, idag inte poppis). Och inte varit på lådan :/

Nu ikväll druckit och ätit lite samt kissat en gång. Inte bajsat - är lite nojig över det. Inbillar mig han börjar bli rund och lite hård över magen men får trycka hur mycket jag vill, och han går inte på lådan och försöker eller så. Men denna jäkla avvaktan är tärande.

Ang salmonella så ja han äter fåglar. Och möss. Och sork. Och Gud vet vad. Om det rör sig - döda det. Om du dödat det - ät upp det. Helst ljudligt och i närheten av matte :S

Det som talade/talar emot salmonella och en hel del annat är att han varken kräkts eller haft diarre.
 
Hur länge är det sedan han bajsade? Om han inte vill äta, är trött och nedsatt samt att du tycker att han svullnar över buken, så är det nog läge med ett samtal till sjukhuset.
 
Hur länge är det sedan han bajsade? Om han inte vill äta, är trött och nedsatt samt att du tycker att han svullnar över buken, så är det nog läge med ett samtal till sjukhuset.

Pratade med dem igår, de som tyckte avvakta lite till.
Nedsatt tycker jag inte han är längre, alltså sjukslö. Däremot igår var han ju väldigt trött. Men det blir man ju om man haft sån feber.

Han har inte bajsat sen minst 4 dygn (är lite svårt säga innan det då han går in och ut som han vill). Kissat igår morse, igår kväll. Och sen nu imorse.

Igår åt och drack på morgonen sen inte alls. Har ju fått vätska och mat i spruta i munnen när han inte velat äta.

Idag så åt och drack han imorse (kanske under natten med, orkar inte vara vaken hela tiden dygn efter dygn), och kissade. Har ätit och druckit ett par gånger till under fm. Verkar piggare idag. Fortfarande feberfri och gav nyss en pipmus några sekunders omgång. Sen tog bensinen slut och han sover.

Men inget bajs, och jag inbillar(?) mig som sagt han är rund om magen. Dock inte hård.

Idag vill han UT med.

Jag vet ärligt talat inte om han brukar bajsa på lådan inne normalt, jag har en katt till. Han är fullt lådtränad och bodde helt inne tills han var ca 6-7 månader. Men det är möjligt han sköter bajsandet ute normalt. Så provade igår kväll ta ner honom till stallet, om han kanske skulle sätta sig i en box då. Det gjorde han inte, men blev väldigt glad och spann så det dånade och visste inte till sig av kelighet. Fick tyvärr ta in honom ganska snart då han siktade på friheten och att ge sig ut i natten.

Så det känns som han mår bättre och bättre för varje dag - men magen kommer inte igång :/

Djursjukhuset tyckte att man skulle ge honom någon-några dagar till, just för att ge magen en chans att komma igång. Han fick liten dos laktulos igår kväll och lite mer normal dos laktulos imorse. Men än utan effekt i alla fall.
 
Bra att du redan har gett honom laktulos. Fortsätt med det för då lär magen komma igång förr eller senare. Du kan ge laktulos tre gånger/dag men det har du kanske koll på och fortsätt att tvångsmata honom tills han äter normalt själv. Prova att sätta honom i lådan då och då och rafsa lite i sanden själv. Det har faktiskt hjälpt när vi har haft sjuka katter. Sedan är det ju så att när katten inte äter normalt så blir det ju inte så mycket bajs som bildas heller. Det viktigaste är ju att han kissar iallafall. Du kan prova att försiktigt massera magen, det gör också att tarmarna kommer igång.
 
Fortfarande inget bajs, men nu "bubblar" det tydligare i magen än innan (om man lägger örat emot). Så förhoppningsvis så är den på väg
 
Jag har funderat lite och sen tagit en tripp till civilisationen.

Normalt är ju Soda en högaktiv jägare. Dvs han rör sig massor och hans kost innehåller en stor andel bytesdjur. Så förutom att han ätit sämre och fått annan mat än vanligt vid tvångsmatningen så har ju "resten" ändrats med.

Så jag har köpt saker med så "köttig" textur som möjligt. Och nygrillad kyckling, dvs varm också. Sen har jag köpt en sele, 8 m lina och en ny fjädervippa.

Om man kastar varma kycklingbitar i lagom storlek kickar jaktinstinkten in - och sen åt han upp dem! Flera stycken! Viss hjälp av andra katten som närmast maniskt skulle ha och åt kyckling.

Sen fick han gå ut lite i sele. Han var inte helt nöjd åt det påfundet men mycket nöjd med att vara ute. Sen lite lek med fjädervippan. Han lekte gärna men blev så andfådd så vågade bara en kort stund.

Köpte även kattsand, finkornig. Jag har pellets i lådorna - men om han brukar bajsa ute gräver han säkert ner det noga. Och pellets är inte bästa att gräva i. Men kanske kattsand är mer lockande.

Han är såpass pigg och försöker inte ens gå på lådan, att jag börjar misstänka att det inte är så mycket stopp som att han håller sig för att slippa gå?

10599646_654944887934821_90303375795764995_n.jpg


10544358_654944884601488_9131106192909787344_n.jpg
 
Senast ändrad:
Kissens mage kom igång, så även aptiten och i söndags var han mer vild än tam. Praktiskt taget hängde i gardinerna - det började kännas oändligt långt med fem dygn till innan han fick gå ut.. ;)

Men superskönt, missen verkligen helt sig själv på alla plan. Phu, då kan man slappna av lite.

På måndag kväll, igår kväll alltså, "kraschar" han igen, plötsligt vänder allt och han får hög feber, snabb andning och blir jätteslö igen.

Jag fattar verkligen ingenting, men får se vad de kan komma fram till på djursjukhuset. Han är inlagd och ligger på dropp sen natten mot idag. Hade dock idag på em fortfarande feber, ville inte äta och "ligger under sin filt och stirrar surt på oss när vi lyfter den och tycker vi kan dra".
De pratade om ev prova ta hem imorgon iom att han inte verkar trivas där. Jag är faktiskt INTE sugen på det alls... Han äter/dricker inte hemma när han har feber heller, och absolut att han knappast tycker djursjukhuset är kul. Men det de beskriver låter som en soda som inte mår bra. En mer kry Soda skulle TYDLIGT tala om vad han tyckte det var för skitställe. Inte "bara" gömma sig under en filt och passivt stirra surt...

Dessutom känns det läskigt få hem honom om de inte ens vet varför han är dålig - tänk om han blir ännu sämre när han är hemma liksom, det tar över en h till djursjukhuset :S

Men får se vad de säger imorgon. Både om hur han mår och vad det kan bero på.

(De har tagit massa prover och rtg lungorna. Tyckte han såg anemisk ut när han kom in och funderade på mykoplasma. Men ingen anemi idag. Lever- och njurvärden fina, blodvärden fina osv. Tecken på infektion är typ det enda de hittat. Vet idag funderade på "om det kanske är salmonella ändå" men det känner jag mig tveksam till då han inte kräkts eller haft diarre och ffa inte smittat gamla "svaga" katten och heller inte mig (jag tar immunsänkande läkemedel). Men jag har gärna fel i känslan, salmonella är ju "botbart". )
 
Men fy vad tråkigt att han blev sämre igen :( Hoppas verkligen att det vänder snart så att han får bli frisk. Jag förstår verkligen att du är tveksam på att ta hem honom när han är så dålig. Det är verkligen inte enkelt att tvångsmata en katt dygn efter dygn och all oro ovanpå det.
 
Nu var det ett tag sen jag läste hela tråden så kan ha missat, men har ni ultraljudat?
Min kisse var rätt lik som du beskriver, han hade en megastor varfylld lymfa i buken som höll på att ta kol på han.
Åt antibiotika och kortison läääänge och fick ligga med sond första veckan innan han "kom tillbaka".
 
Nu var det ett tag sen jag läste hela tråden så kan ha missat, men har ni ultraljudat?
Min kisse var rätt lik som du beskriver, han hade en megastor varfylld lymfa i buken som höll på att ta kol på han.
Åt antibiotika och kortison läääänge och fick ligga med sond första veckan innan han "kom tillbaka".

Nej de har inte ultraljudat. De har tagit en vanlig slät röntgen utan kontrast på buken. Samt då röntgat lungorna. I övrigt har de "bara" tagit prover och lagt på dropp. När jag pratade med dem i em hade de inga planer på något annat heller.

Det känns som de "väntar på att febern ska gå ner" typ? Känns sådär om jag ska vara ärlig - samtidigt så de kan ju inte göra en massa undersökningar bara för att undersöka heller. De måste ju ha något att ta på/gå på och inte famla vilt i blindo.

Får se om det är samma vet som ringer imorgon, den idag var rätt stressad. Och verkade inte ens veta att vet som tog emot på natten misstänkt anemi och ville ha det kollat när han var uppvätskad. Jag blev inte klok på om de ens kollat om blodvärden idag. Nu missar de säkerligen inte tex en anemi - men det var lite svårt få grepp om vad de gjort idag mer än tagit ett akutfasprotein. Alltså vilka prover där svaren var de som kom på natten och jag redan vet, och vilka som de av kollat om idag tex.

Så hoppas det klarnar lite imorgon. Jag vet dock de inte ger någon annan behandling eller "gör" något mer än droppar. Och försöker truga i mat.
 
Senast ändrad:
Hämtade honom igår kväll. Då var han äntligen feberfri och pigg :) fortsatt vara det idag med.

Men lite nervöst om det kommer hålla sig bra nu, eller komma ett nytt "anfall" av feber och grejer. De lyckades aldrig få rätsida på vad som var felet. Någon sorts infektion är det närmaste de kom. (Diagnosen är bara "feber"/"feber av oklar orsak")

Men just nu mår han fint så jag hoppas det håller i sig. Skulle tempa ikväll men det gick inte. Det är nog inte bara ett tecken på feberfri utan påsatt han just nu mår helt bra/som vanligt!
 
Ja men vad f*n?!?

Varit pigg som en spigg sen hemkomst från djursjukhuset. Precis som vanligt, aktiv till tusen, ätit, bra, druckit bra osv.

Igår fick jag en "känsla" att han inte var riktigt hundra. Ingen feber och rätt pigg osv så höll ett öga bara. Imorse försökte han inte bryta sig ut när jag släppte ut hunden :S Ingen feber dock. Men legat och sovit HELA dagen. Tempen långsamt kravlat sig från 38.4 till 39.4.

Jag fattar inte, vad är det här för jäkla spök? ;(
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 168
Hästvård I morse när jag skulle släppa ut hästarna var min femåring hängig. Han hade inte ätit, vare sig natt eller morgonhö. Inte druckit...
Svar
15
· Visningar
8 457
Senast: Immer
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 141
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp