Min kollega...

Milene

Trådstartare
...är alltid lite BÄTTRE, lite DUKTIGARE, lite mer PLIKTTROGEN osv än alla andra.

Skulle behöva lite tips på "fyndiga" kommentarer att ta till när hon drar sina vanliga valser som att "Ja, JAG gick ju hit med feber, förstås", "Det gjorde jag INATT", "Nej barnledig har jag ju inte varit", "Det skulle ju flyta på mycket bättre om vi gjorde som JAG sa på mötet"
osv osv.

Undanber mig diskussioner huruvida man ska ta upp detta med chef, göra nåt radikalt åt personen etc, behöver bara lite rappa repliker att komma med då min hjärna för tillfället har tagit deltidssemester.......:(

"Ingen gillar en viktigpetter", brukar funka bra och nån är väldigt duktig och dryg.

Eller häromdagen när jag jobbade med en som var så himla ordningsam och gjorde allt rätt och inte tog ut svängarna nått så sa jag att "det där gör inte kvinna våt direkt" (han var kille). Orkar inte med tråkiga överduktiga personer :yuck:

Fast man får ha lite koll på personen man säger det till så det inte blir allt för dålig stämning :p

...är alltid lite BÄTTRE, lite DUKTIGARE, lite mer PLIKTTROGEN osv än alla andra.

Skulle behöva lite tips på "fyndiga" kommentarer att ta till när hon drar sina vanliga valser som att "Ja, JAG gick ju hit med feber, förstås", "Det gjorde jag INATT", "Nej barnledig har jag ju inte varit", "Det skulle ju flyta på mycket bättre om vi gjorde som JAG sa på mötet"
osv osv.

Undanber mig diskussioner huruvida man ska ta upp detta med chef, göra nåt radikalt åt personen etc, behöver bara lite rappa repliker att komma med då min hjärna för tillfället har tagit deltidssemester.......:(
Fyndiga kommentarer tycker jag ni ska skippa helt.
Men påtala hur oklokt hens arbetsupplägg är. En utbränd medarbetare producerar ingenting.
Man måste vara mån om sin dygnsvila.

Jag känner lite att de "fyndiga" kommentarerna är mest för min egen skull... Vill inte vara "dum" mot nån kollega, då skulle inte JAG må bra...
Gränsen är hårfin...

Eller häromdagen när jag jobbade med en som var så himla ordningsam och gjorde allt rätt och inte tog ut svängarna nått så sa jag att "det där gör inte kvinna våt direkt" (han var kille). Orkar inte med tråkiga överduktiga personer :yuck:

Fast man får ha lite koll på personen man säger det till så det inte blir allt för dålig stämning :p

Fy fan så tråkigt sagt. Ursäkta svordomen, men hade någon sagt något liknande till mig hade jag blivit riktigt förbannad. Uttalandet är ju helt och hållet befriat från både intelligens, finess och social kompetens.

Förstår att du får passa dig för dålig stämning.

Det är ingen som tackar en den dagen orken är slut. Har också en kollega som ska vara konstant överambitiös men jag har slutat att bry mig för jag får inte mer lön för jag sitter och arbetar i hemmet med att göra pedagogiska dokumentationer i snygga mallar.

Fy fan så tråkigt sagt. Ursäkta svordomen, men hade någon sagt något liknande till mig hade jag blivit riktigt förbannad. Uttalandet är ju helt och hållet befriat från både intelligens, finess och social kompetens.

Håller med...

Vill ha kommentarer sagda MED citat "intelligens, finess och social kompetens".

Om det går...:o

osv osv.

Jag tror inte att just rappa repliker är någon lösning, och jag tror att det blir svårt att hitta någon enda sak att säga som svar på de olika saker du ger som exempel. Här är i alla fall några idéer:

"Ja, JAG gick ju hit med feber" - Oj, varför då? Det är väl knappast lämpligt att jobba när du kan smitta oss andra.

"Det gjorde jag INATT" - Jaha, varför då? Jag tror att man behöver vila och återhämtning för att prestera och må bra i längden.

"Nej, barnledig har jag ju inte varit" - Nehej, varför inte? Känner du dig mindre betydelsefull för dina barn än för jobbet?

"Det skulle ju flyta på mycket bättre om..." - Upplevde du att de som fattade beslutet inte lyssnade på dig på mötet? Kan du lägga fram förslaget annorlunda nästa gång, eller håller de helt enkelt inte med?

"Ja, JAG gick ju hit med feber, förstås
"Fast det var väl kanske inte så himla smart, tänk om du smittar ner oss - det är ju bara oansvarigt"

"Det gjorde jag INATT"
"Oj, det var ju verkligen inte särskilt bra, man blir ju inte direkt vassare av att skippa värdefull vila.

"Nej barnledig har jag ju inte varit"
Jaså, tycker du inte det är tråkigt?

"Det skulle ju flyta på mycket bättre om vi gjorde som JAG sa på mötet"
"Varför tror du att det inte blev så då?"

Bästa sättet är att fråga vidare, alternativt faktiskt säga vad man tycker. D v s att det inte är ett särskilt klokt upplägg i andras ögon.

Jag tror inte att just rappa repliker är någon lösning, och jag tror att det blir svårt att hitta någon enda sak att säga som svar på de olika saker du ger som exempel. Här är i alla fall några idéer:

"Ja, JAG gick ju hit med feber" - Oj, varför då? Det är väl knappast lämpligt att jobba när du kan smitta oss andra.

"Det gjorde jag INATT" - Jaha, varför då? Jag tror att man behöver vila och återhämtning för att prestera och må bra i längden.

"Nej, barnledig har jag ju inte varit" - Nehej, varför inte? Känner du dig mindre betydelsefull för dina barn än för jobbet?

"Det skulle ju flyta på mycket bättre om..." - Upplevde du att de som fattade beslutet inte lyssnade på dig på mötet? Kan du lägga fram förslaget annorlunda nästa gång, eller håller de helt enkelt inte med?
Åh tack! Det är sådana jag menar! :bow:

Gärna fler!!

"Fast det var väl kanske inte så himla smart, tänk om du smittar ner oss - det är ju bara oansvarigt"

"Oj, det var ju verkligen inte särskilt bra, man blir ju inte direkt vassare av att skippa värdefull vila.

Jaså, tycker du inte det är tråkigt?

"Varför tror du att det inte blev så då?"

Bästa sättet är att fråga vidare, alternativt faktiskt säga vad man tycker. D v s att det inte är ett särskilt klokt upplägg i andras ögon.
"Bästa sättet är att fråga vidare, alternativt faktiskt säga vad man tycker. D v s att det inte är ett särskilt klokt upplägg i andras ögon."

Det ska jag ta fasta på!!:bow:

Håller med...

Vill ha kommentarer sagda MED citat "intelligens, finess och social kompetens".

Om det går...:o

Jag låter oftast sådana kommentarer passera utan uppmärksamhet, vilket brukar vara den minst önskade responsen hos de som söker bekräftelse. Dvs. antingen säger jag ingenting eller typ "jaha" eller "okej". Bemödar mig sällan med att ta en diskussion.

haha dålig stämning har jag aldrig varit med om, jag jobbar inom en mansdominerad bransch och får höra det mesta. Nu tyckte jag ändå jag valde av mina ord och citat noggrant, tog två "snälla" grejer, det jag skrev är en piss i Nilen om man jämför med allt annat man får höra dagarna i ända.

Men vill be om ursäkt om någon tog illa upp, förstod inte att det var tvunget att vara intelligenta kommentarer (sånt existerar inte i mitt jobb). Ska nog själv ta hjälp av denna tråden och chocka grabbarna på jobbet med lite smarta kommentarer :idea:

haha dålig stämning har jag aldrig varit med om, jag jobbar inom en mansdominerad bransch och får höra det mesta. Nu tyckte jag ändå jag valde av mina ord och citat noggrant, tog två "snälla" grejer, det jag skrev är en piss i Nilen om man jämför med allt annat man får höra dagarna i ända.

Men vill be om ursäkt om någon tog illa upp, förstod inte att det var tvunget att vara intelligenta kommentarer (sånt existerar inte i mitt jobb). Ska nog själv ta hjälp av denna tråden och chocka grabbarna på jobbet med lite smarta kommentarer :idea:

Jaha. Ingen av de sakerna uppfattar jag som snälla, snarare väldigt osmidiga. Men om ni trivs med den jargongen så är väl allt frid och fröjd. Själv skulle jag nog kräkas om jag dagligen fick höra att jag skulle göra saker på ett visst sätt för att attrahera det motsatta könet.

Tolkade det som att du hade upplevt dålig stämning, men my bad.

Själv skulle jag nog kräkas om jag dagligen fick höra att jag skulle göra saker på ett visst sätt för att attrahera det motsatta könet.

Jag, som också jobbar totalt mansdominerat, kan ibland ta till dylika responser för att få gehör. Lite "med bönder på bönders vis och till lärde på latin". Inte för att jag själv tycker det är särskilt fyndigt, men för att jag vet att det träffar rätt (till någon annan hade den rättframma meningen varit: "fast det där blir jag inte imponerad av").

osv osv.

Le snällt och uppmärksamt vänta på fortsättningen är väl vad jag brukar ta till med folk som går mig på nerverna på det här viset. Alltså demonstrativt intresserad och "berätta mer, förklara närmare", typ. Min upplevelse är att de som ständigt ska komma med gliringar om hur otroligt mycket bättre de är än andra är sådana som verkligen inte gillar en chans att demonstrera det... Det är lätt att flika in med en kommentar, men ska man utveckla den ska man faktiskt ha något att säga också.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 501
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Behöver era tips på att hantera att man blir utfryst av en kollega. Finns det något snyggt sätt man kan ta det med kollegan eller göra... 2
Svar
21
· Visningar
2 107
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 866
Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka