Min kompis har ångestattackar...

Stjaerna

Trådstartare
... och jag fick reda på det idag. Har ingen erfarenhet av det här öht. Jag vet inte heller hela historien bakom ångestattackerna. Har dock en aning om vad det kan röra sig om. Personen ifråga har sagt att denne inte vill att jag ska se den sidan av personen, och vill inte jättegärna ta emot hjälp fullt ut heller vad jag har förstått. Hur gör jag för att stötta på bästa sätt?

Det bästa måste vara att prata med personen.
Dels för att säga att du vill stötta hen, om hen vill det. Säg att personen kan ringa om den behöver prata (om du tycker det är okej) eller vad du känner att du kan och vill erbjuda för stöd. Och poängtera att din uppfattning av personen inte försämras för att hen har de här problemen, att det inte är något hen behöver skämmas för inför dig (eller någon annan, för all del) och att det inte är något konstigt eller fel.

Det kan också vara bra att fråga (om kompisen vill berätta) om det är i några särskilda situationer hen får ångestattacker, och om du kan göra något då för att hjälpa.
Det beror ju på vad som ligger bakom, men jag skulle exempelvis uppskatta om en kompis följde med mig ut/bort från situationen, och inte försökte prata med mig just då utan bara följde med mig ut till frisk luft och inte så mycket folk i närheten.
För någon annan kanske behoven är helt annorlunda, och en tredje kanske bara vill bli lämnad ifred. Så det enda sättet att få veta om och isåfall på vilket sätt du kan stötta din kompis, är att fråga hen.

Vad fint att du vill hjälpa din vän!

Usch vad jobbigt för din vän, det finns inget värre än ångestattacker. Jag skulle rekommendera att du läser på lite vad som händer vid en ångestattack och vad det kan bero på, så du vet lite mer så att du lättare kan stötta.
Men jag skulle inte följa vännen bort från situationen som ger ångest, då det inte är att hjälpa alls eftersom hen kommer få ännu värre ångest nästa gång i samma situation. utan istället stötta denna att stanna kvar och stötta på den platsen istället. Säga att det ordnar sig och att ångesten kommer ge med sig snart.

Från en som har ångestattacker:
Finns där men var inte för på. Jag avskyr när folk vill prata för mycket om det eller blir för daltande.
Jag nöjer mig med att veta att de finns där om JAG vill prata om det.
Fly inte ifrån det utan bara finns där.

Jag fick även reda på efter att jag hade postat tråden att tydligen har hen haft det i flera år. Så detta var tydligen inget nytt, men att det har blivit värre under hösten igen. Så himla tråkigt att se. Jag kunde aldrig ana det tidigare då hen alltid vad gladast i gänget, men nu är hen alltid så trött och är riktigt låg flera gånger i veckan. Jag vet som sagt inte alla bakomliggande faktorer. Har även erbjudit mig att hjälpa till med studierna om hen känner att hen inte hinner med pga ångestattackerna. Men vad finns det mer? Det är så himla jobbigt att se. Dessutom velar personen jättemycket nu med allt gällande skola, relationer, ja.. Praktiskt taget allt. Både jag och våra gemensamma vänner är oroliga för att hen inte ska leva SITT liv, utan ska rätta sig efter alla andra hela tiden. Det är tyvärr så det ser ut lite för tillfället. Vi vill dock inte heller att hen ska rätta sig efter oss, men vi vill ändå försöka få hen att se hela situationen från vår synvinkel. För jag tror att de flesta skulle hålla med oss om att hens syn på det hela är något förvriden. Kanske svårt att förstå mitt inlägg, då jag inte heller vill avslöja för mycket av respekt till min vän.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 941
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 209
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • Bygga om altan
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

Hund, Katt, Andra Djur