min lilla tjej dog

F

flygare

jag och mitt c-ponny sto var o tävlade i lördags i stora ekeby.Vi red två klasser och det gick jätte bra för att var oss... :)sen efter andra klassen red jag enstund i ridhuset,hon har aldrig gått så bra.sen ställde vi in henne i transp för vi skulle kolla på våra lagkompisar.Hon såg trött ut men inget specielt.sen helt plötsligt när mamma kollade på henne höll hon på att lägga sej i transporten.vi tog ut henne och hon hade så ont.hon la sej på stallplan men det gick att få upp henne.nån ringde till strömsholm o dom sa att vi skulle komma in.sen när vi kom dit så la hon sej i en box så fort hon fick chansen.dom undersökte henne kollade så hon inte hade vätska i tarmen,och blodet osv.allt var nästan som vanligt,bara låg temp och vita slemhinnor.hon fick kramplösande och dropp och stå i en maddraserad box.dom övervägde att operera men chanserna att hon skulle klara det var så små så att vi bestämmde att hon skulle få medicin.dom sa att vi skulle åka hem och sen skulle dom ringa om det var något.kl 10.30 ringde dom och sa att dom inte kunde hålla henne längre.min lilla flicka fick somna.sista gången jag klappade henne hade hon så ont att hon inte märkte mej...jag vill inte leva utan henne.jag ser hennes namn överallt och det är så jobbigt.hon var så fin och helt okej fast hon var 18.jag fick inte ens ha henne 1år.jag kan inte äta och har gått ner 5kg.det är så onödigt att fortsätta utan henne :cry:
 
Det gör ont när man förlorar en älskad vän. Så fruktansvärt förtvivlat ont att man inte tror man ska klara det. Så jag vet precis hur du känner.

MEN, du KOMMER klara det. jag vet du inte tror mig, jag vet att du tycker att jag inte förstår, jag vet hur man känenr sig och tänker, och jag LOVAR att du kommer klara det.

Det kommer göra ont, det kommer vara jättejobbigt och det kommer att ta tid, men du KOMMER överleva. och du SKA överleva. Inte tror du väl att hon skulle velat att du bara struntade i allt och gav upp bara för att hon försvann inte?

Men låt det göra ont, var ledsen, gråt, skrik etc. Det ÄR orättvist, men man kan inte göra något åt det.

Om ett tag kommer du kunna se de ljusa minnena, glädjas åt att ni fick ett fint avslut ihop på er sista tävling etc. Men just nu gör det bara ont och det är normalt. Låt det göra det ett tag, det är bara tiden som läker.

Jag var beredd att lägga ner hela hästeriet när jag fick nödslakta tvååringen. Jag minns ingenting av den sommaren, all lust att göra något över huvud taget bara försvann. Lusten att lägga sig ner och självdö var enormt stor. Men man tar sig igenom det, för varje dag som går blir det liiite, liiiite lättare och tillslut vänder det.

Och jag lovar dig att din ponny inte vill att matte ska må dåligt. Hon finns där hos dig ändå, fast hon inte är kvar här på jorden, och hon vill inte att matte ska lägga sig ner och dö, jag lovar!
 
jag vet att man inte ska ge upp men,det känns så hopplöst...vad dog din 2åring av?mamma vill att vi ska kolla på en ny häst så det inte ska vara så ensamt...men jag kommer jämföra alla med henne.Hennes saker vet jag inte om jag ska sälja eller använda till nästa hästen..allt känns så fel
 
VÄNTA med att titta på ny häst ett tag. Tittar du nu gör du precis det du sa själv - jämför med din gamla ponny. Och ingen häst kan mäta sigmed henne just nu.

Låt sakerna vara kvar, titta inte på någon ny häst utan sörj bara ett tag. Du känner själv när det är dags att titta på ny. Vissa vill göra det direkt, andra tar det lååång tid för. Men låt det ta den tid det tar.

Min unghäst hade en mycket ovanlig autoimmun sjukdom med nattsvart prognos. Efter tre veckors kämpande med en häst som bara blev sämre och sämre och led mer och mer fanns det inget mer att göra, utan nödslakten fick komma och ta bort henne. Hon var bara två år. Då var jag beredd att ge upp allt vad hästar hette (fick ta bort mitt sto året innan och köpte unghästen som ersättare. Unghästen var verkligen i varenda läger PRECIS som jag vill en häst ska vara. Drömhästen kort sagt..och så fick hon inte ens en chans).

Jag ville absolut inte ha någon ny häst efter henne utan jag skulle ha valacken bara och ingen mer. 6 månader senare kom ett dräktigt sto hit, och hennes föl som idag är 5½ månad är min. Min nya häst efetr unghästen ;) Som jag inte skulle skaffa på minst 4-5 år iaf ;)

Så, gö inget med varesig hästtitt eller ponnyns saker just nu, utan vänta och se hur du känner dig om några veckor/månader.
 
mmm...men grejen är den att hon var en väldigt busig liten häst och jag funderade mycket på att sälja henne ibland...men hon var min första och jag älskade henne så :)
men nu om jag vill ha en ny häst vet jag inte om jag vill ha en som är bättre än henne,för då känns det som om hon inte duger eller att jag byter ut henne mot en bättre...
ja de blir så fel.och sen alla grejer vi hade planerat att göra kan jag ju inte göra med den...varför måste dom dö...
 
För mig var det terapi att titta på nya hästar.
Det var ett sätt att bearbeta sorgen och chocken. Jag förstod att jag inte kunde ersätta min älskade tjej utan fick söka en ny vän.
Vi är alla olika och det är många tankar som snurrar när något sådant händer.
Sorgen försvinner väl aldrig men vilka härlig minnen man har fått!
(Tack Sassa! (1989-1996))
Alexandra har rätt man överlever.
Beklagar för din lilla tjej!
 
Klart du kan ha en ny bättre ponny utan att det ska kännas elakt mot din förra!

Din ponny skulle säkert vilja att du fortsatte och gav nån ny ponny morötter!

Kämpa på, det blir bättre och jag tror en ny ponny kan trösta dig.
 
Åh... Jag vet att det är tungt, och jag lider med dej! Vi två känner ju varandra och jag vet att du är en kämpe! Du kommer att klara det! A vill nog inte att du ska lägga av med hästar, allt som du kan och vill, inte ksa du bara slänga bort det! Du lärde dig massor av A och ta vara på det!
Jag grät i säkert en timme efter att din mamma ringde och talade om vad som hänt, så jag förstår att det är ännu värre för dej! Men kämpa på!

OCH om du köper en ny häst tror jag inte att A känner sig överkörd eller bortglömd, som du sa så har du ju funderat på att byta så det hade ju hänt förr eller senare än då. Se det positivt, hon har det för alltid bara bra nu, ingen annan kan göra henne något. Hade du sålt henne så vet du ju inte hur hon hade fått det, det vet du ju nu.

KRAM

Hör av dej om du behöver prata, jag lyssnar gärna.
 
SÅKLART kan du köpa en ny, bättre häst som nästa häst. Det är inte alls elakt mot din gamla ponny. Det är ju dessutom så det ofta blir. Man lär sig mer och mer och varje häst blir förhoppningsvis ett snäpp bättre än den förra.

Se det såhär istället: Din gamla ponny lärde dig massor, som du nu kan använda tillsammans med en ny häst. Och är den hästen lite bättre än din gamla så lär du dig ÄNNU mer. Inte ska du ha skuldkänslor för det inte!

och du, det var inte DU som valde bort din gamla ponny för en bättre. Du förlorade din gamla ponny utan att kunan göra något åt det, så du har inte svikit henne på minsta vis.

Och, alla grejer man planerat göra ja.. Det känns himla tungt, men man kommer göra massor med andra roligagrejer, eller så kommer man göra de där grejerna man planerade men senare. Jag hade ju planerat treårstest och grejer med min unghäst, och det blev ju inget av med det. Men en vacker dag rider jag det där treårstestet med en annan häst, och då kommer jag att tänka på Cactus (unghästen) och delvis rida det FÖR hennes skull.

Du fixar det här ska du se! *kram*
 
tack...jag var i stallet igår och det var så himmla jobbigt att se hennes tomma box...jag kan inte fatta att hon är borta :cry:jag som var lessen för poppes skull när han fick kolik...man tänker ju inte att det skulle hända någe med skatan!jag visste att från o med att hon gick in på sjukhuset,att hon inte skulle komma ut...hennes blick var alldeles suddig av smärtan...och sen när nästa häst kommer,så kommer det ju vara konstigt att se den i skatans box.min lilla flicka varför skulle du åka.allt är så konstigt. :cry:
 
Usch ja, det trillade några tårar när jag läste ditt inlägg. Det är inte alltid så länge vi får ha våra älskade vänner, men man får, som någon skrev tidigare, glädjas åt de lyckliga stunderna man hade ihop. Det är fruktansvärt när det går så fort bara...

Min häst behandlades ett år innan vi kom fram till att hon var tvungen att avlivas. Detta var också jätte hemskt, men jag hade väl gett upp hoppet innan veterinären och var väl endå lite beredd. Fast jag grät nog lika mycket endå när jag tex såg hennes tomma box och tittade på korten jag tog veckan innan.

Jag tycker att sorgen ska få ta den tid den tar. Träffa och umgås gärna med hästar, men ha inte för bråttom med att köpa ny. Det är bättre du väntar tills du verkligen känner att du vill ha en ny ponny.

Lotta
 

Jag förstår att det är konstigt, jag tycker det jag med, så det måste vara ännu knstigare för dej! Jag tror att det kommer att kännas bättre om ett tag, då ska du se att det inte kommer att vara så farligt med en annnan häst i skatans box! Och vill du så kan du ju alltid ta en annan box...
Men som så många har skrivit så låt det ta tid att vänja dig vid tanken att skatan bara inte är med dig just här mera. Hon kommer dock ALLTID att finnas med dej innombords. Du ska se att det kommer bli så bra bara det får lägga sig och du får förstå det hela.

Jag tycker inte att du sviker skatan om du köper en annan häst, jag tror att hon vill det.

Kram





 
Jag tycker du ska titta på en ny ponny. Välj någon som är så olik din ponny som möjligt. Välj en kille med en annan färg, någon som är helt olik.
Min valack var sjuk ett halvår och jag var väldigt nere under den tiden. Jag sparade pengar en lång tid och köpte sedan ett sto. I början kändes det inte som min häst, utan det kändes som jag red någon annans häst, men nu älskar jag mitt sto :love: och min valack :love: som blivit frisk igen.
Jag tycker det är dumt om du slutar med ditt intresse även om det känns jobbigt att förlora sin bästa vän, men någonstans där ute finns det någon annan som väntar på dig. Ge dig ut och leta!
 
*usch* vad hemskt!!

Jag fick ta bort min häst för några veckor sedan och vet precis hur det är när man mister sin allra bästa vän! :cry:

Det är fruktansvärt, men efter att man har fått sörja så kan man se tillbaka på allt det roliga man gjorde ihop!!!

Jag har inte sörjt klart ännu på långa vägar, men det kommer då och då i småportioner, så någon dag blir det nog bra igen... :smirk:

Jag har ju tur att jag har 2 andra hästar att bry mig om nu, de hade jag redan innan och behöver inte känna att jag "ersatt" den jag tog bort.
Fast eftersom den ena är ett föl så känns det ju lite som att hon kommer ta den andras plats, men det var också det som till viss del var tanken så småningom...
Men aldrig trodde jag väl att det skulle bli så här!!! :eek:

Jag lider med dig! Hoppas att du hittar en annan ponny att bry dig om, och som får bry sig om dig! :)

Kramar Maria
 
Jag förstår hu r du känner dig!

Vi har en tjeja här hemma som lider av en svår lynfangit skada som inte har gått ner på 4 år. Men hon mår inte dåligt av det. Bennet är svullet och ser dant ut men hon mår kanoners. För ca 2 år sen kom veterinären och sa att hon bennet försätter växa måste ni ta bort henne.
Det gjorde så ont i bröstet men bennet gick ner och hon mår idag bra! men till sak. När vi haft henne i 3 år. och hennes ben varit bra i ca 1 år så sa vi att vi skulle betäcka henne och få ett minne eftersom man vet aldrig när det är slut för henne. Det tog sig och vi gick och vänta och vänta. efter 11½ månad kom han.. Men han levde bara i 2 dar! Hela mitt hjärta var sönder. För det första över vad mamma skulle säga om det och om hon skulle springa och göra sitt ben illa och även för att vi förlorat honom. Men förra året betäckte vi henne igen.och iår fick vi Våran Didrik. Kommer aldrig glöma den första lilla fölisen. Aldrig. Men som tur har vi nu ett minne efter henne ifall hon skulle lägga av en dag!

Sörjer med dig! :cry:

lina
 
:cry: :cry:Du ska se att allt blir bra.
Man måste få sörja,men du kan inte sluta äta fördet.
Det är jätte tråkigt att mista sin vän,men trots allt måste livet gå vidare.en som vet ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 877
Senast: sorbifolia
·
Relationer (om någon lyckas lista ut vem jag är, så dela inte, fördrar att vara anonym i denna tråden) Jag har nyligen gjort slut med sambo som...
Svar
18
· Visningar
1 670
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 320
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 113
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp