Min man flirtade på nätet

Jag har suttit med en karl som spenderade mer än han hade råd till, vilket drabbade även mig. Han brydde sig aldrig om att räkna på vad pengarna räckte till. Det gjorde jag. I det fallet var min bedömning definitivt bättre än hans och det fanns gott om bevis på det.

Bara för att en del är ekonomiskt synkroniserade så betyder det inte att alla är det.
Har också ett sådant ex, fy vilken situation han satte mig i tillslut alltså.

Med människor som verkligen inte kan hantera pengar tror jag nästan man måste vara särbos och hålla sig helt separat ekonomiskt för att inte drabbas av deras misstag och dåliga prioriteringar. Så lär de sig förhoppningsvis någon dag.
 
Bor man ihop är det väl självklart att man diskuterar stora inköp, även om utrymme finns

Min sambo vill köpa en Nissan gtr Jag tyckte vi behövde en volvo
Vi pratade lite fram och tillbaka om saken, han kan köpa en Nissan om han vill. Vi har köpt en volvo som även han gillar och som är praktisk.

Skulle jag bara ha åkt till bilhandlaren och kommit hem med en volvo utan att resonera om saken först, det låter knepigt.
 
Nej men man kan ju göra allt man kan för att totalt missförstå poängen med vad andra skriver.

Men det är ju bra att du då alltid tar så fantastiskt bra beslut att du inte behöver rådgöra med din partner.

Men jösses! Jag tror inte mina beslut är särskilt outstanding. Det handlar väl mer om att vara hyfsat synkade och att lita både på sitt eget och andras omdöme. Hushållsekonomi är ju vardagsmatte, inte raketingenjörsvetenskap. Separat ekonomi är en bra sak också, tycker jag.
 
Bor man ihop är det väl självklart att man diskuterar stora inköp, även om utrymme finns

Min sambo vill köpa en Nissan gtr Jag tyckte vi behövde en volvo
Vi pratade lite fram och tillbaka om saken, han kan köpa en Nissan om han vill. Vi har köpt en volvo som även han gillar och som är praktisk.

Skulle jag bara ha åkt till bilhandlaren och kommit hem med en volvo utan att resonera om saken först, det låter knepigt.
Nej det är inte självklart. Vi har inte en gemensam krona och dessutom helt olika intressen. Jag vet att han sparar till en chopper men jag har ingen åsikt om han ska köpa den. Bara han vet ju hur många hojar han behöver? Jag har stuga och har nyss haft häst på fin anläggning. Bilar har vi egna tex. Det enda jag informerat om är att jag letar hus på sikt eftersom det ju påverkar honom och han får ju fundera över om han vill bo ihop i hus i en annan stad. Jag ändrar inget jag vill göra för en man längre det är jag för gammal för. Vårt förhållande skulle inte funka annars eftersom han är en ekonomisk analfabet.
 
Nej det är inte självklart. Vi har inte en gemensam krona och dessutom helt olika intressen. Jag vet att han sparar till en chopper men jag har ingen åsikt om han ska köpa den. Bara han vet ju hur många hojar han behöver? Jag har stuga och har nyss haft häst på fin anläggning. Bilar har vi egna tex. Det enda jag informerat om är att jag letar hus på sikt eftersom det ju påverkar honom och han får ju fundera över om han vill bo ihop i hus i en annan stad. Jag ändrar inget jag vill göra för en man längre det är jag för gammal för. Vårt förhållande skulle inte funka annars eftersom han är en ekonomisk analfabet.
Ja då förstår jag om du inte resonerar med honom om inköp...om han är analfabet..det hade inte jag heller gjort, jag hade inte haft någon ekonomi ihop med en sådan person.

När vi diskuterar inköp gör vi det för att det är roligt också, det är kul att planera ihop helt enkelt
Om min sambo kom hem med en Nissan gtr idag, skulle jag bara le och fråga om jag får köra en runda. jag vet ju att han har pratat om bilen.
 
Men det är något oerhört underligt med hela den här situationen. TS beskriver det som ett långt och "fantastiskt" förhållande. Mot bakgrund av det är det för mig inte obegripligt att den här chat-incidenten har uppstått, men det är mig faktiskt obegripligt att parterna inte alls förmår prata med varandra.
Inte alls obegripligt. Många förhållanden verkar vara så. Jag vet flera par i min bekantskapskrets där man aldrig pratar med varandra, annat än om det vardagliga. Och de skulle nog beskriva sina relationer som bra. För mig är det helt obegripligt och det vore totalt meningslöst för mig att leva i en relation utan diskussion om än det ena och än det andra. Verkar helt obegripligt trist att bara vaddå? Diskutera mjölkens utgångsdatum bara eller?
 
Inte alls obegripligt. Många förhållanden verkar vara så. Jag vet flera par i min bekantskapskrets där man aldrig pratar med varandra, annat än om det vardagliga. Och de skulle nog beskriva sina relationer som bra. För mig är det helt obegripligt och det vore totalt meningslöst för mig att leva i en relation utan diskussion om än det ena och än det andra. Verkar helt obegripligt trist att bara vaddå? Diskutera mjölkens utgångsdatum bara eller?
I 25 år?!
 
Blir många datum att oroa sig över där....eller om det blir hushållsost eller någon annan spännande sort. Jo men ärligt tycker många verkar ha det så faktiskt, år ut och år in. Eller som nu när det är älgjakt så är kvinnorna glada för att ha blivit av med "gubben" en vecka och gubben är glad för att slippa "regeringen" hemma och umgås med riktigt folk där man kan vara sig själv (i homosocialitetens namn).
 
Bor man ihop är det väl självklart att man diskuterar stora inköp, även om utrymme finns

Min sambo vill köpa en Nissan gtr Jag tyckte vi behövde en volvo
Vi pratade lite fram och tillbaka om saken, han kan köpa en Nissan om han vill. Vi har köpt en volvo som även han gillar och som är praktisk.

Skulle jag bara ha åkt till bilhandlaren och kommit hem med en volvo utan att resonera om saken först, det låter knepigt.

Varför? Om jag vill köpa en häst till så gör jag det. Jag berättar för min partner att jag ska köpa en häst till men jag diskuterar det inte med honom. Min sambo har inget ansvar för hästarna, alltså bryr han sig inte om ifall jag köper en till. Likadant om jag vill köpa en ny bil. Jag skulle aldrig diskutera med honom huruvida jag skulle köpa en ny bil eller inte. Det bestämmer jag själv och det är inget han har med att göra. Däremot frågar jag honom om råd om jag ska köpa en ny bil eftersom han är mycket bättre på bilar än vad jag är och jag vill därför ha med honom när jag ska titta på bilen så att jag slipper bli lurad.
Min sambo skulle aldrig fråga mig om han fick köpa en jänkare till. Det gör han om han vill det. Däremot så berättar han såklart att han har/ska köpa en till. I vårt förhållande är vi två vuxna människor. Vi har varsin ekonomi och gör vad vi tycker för de pengarna som vi får in. Det har inte den andre med att göra så länge de gemensamma utgifterna blir betalda. Jag hade mått riktigt dåligt om min partner skulle lägga sig i vad jag gör eller inte gör med mina pengar.

Bara för att man har valt att leva ihop så blir man inte en enda människa och måste enas om allt. För både mig och min partner är det viktigt att vi har våran frihet att göra vad vi vill utan att den andre sätter stopp. Detta kräver såklart att man har liknande värdegrund och att man har samma åsikt om vad som är okej att göra och inte. Annars hade det ju inte fungerat men därifrån till att diskutera allt och inget är det väldigt långt.
 
Varför? Om jag vill köpa en häst till så gör jag det. Jag berättar för min partner att jag ska köpa en häst till men jag diskuterar det inte med honom. Min sambo har inget ansvar för hästarna, alltså bryr han sig inte om ifall jag köper en till. Likadant om jag vill köpa en ny bil. Jag skulle aldrig diskutera med honom huruvida jag skulle köpa en ny bil eller inte. Det bestämmer jag själv och det är inget han har med att göra. Däremot frågar jag honom om råd om jag ska köpa en ny bil eftersom han är mycket bättre på bilar än vad jag är och jag vill därför ha med honom när jag ska titta på bilen så att jag slipper bli lurad.
Min sambo skulle aldrig fråga mig om han fick köpa en jänkare till. Det gör han om han vill det. Däremot så berättar han såklart att han har/ska köpa en till. I vårt förhållande är vi två vuxna människor. Vi har varsin ekonomi och gör vad vi tycker för de pengarna som vi får in. Det har inte den andre med att göra så länge de gemensamma utgifterna blir betalda. Jag hade mått riktigt dåligt om min partner skulle lägga sig i vad jag gör eller inte gör med mina pengar.

Bara för att man har valt att leva ihop så blir man inte en enda människa och måste enas om allt. För både mig och min partner är det viktigt att vi har våran frihet att göra vad vi vill utan att den andre sätter stopp. Detta kräver såklart att man har liknande värdegrund och att man har samma åsikt om vad som är okej att göra och inte. Annars hade det ju inte fungerat men därifrån till att diskutera allt och inget är det väldigt långt.
Ja det är tydligt att människor gör väldigt olika i sina förhållanden.
 
Blir många datum att oroa sig över där....eller om det blir hushållsost eller någon annan spännande sort. Jo men ärligt tycker många verkar ha det så faktiskt, år ut och år in. Eller som nu när det är älgjakt så är kvinnorna glada för att ha blivit av med "gubben" en vecka och gubben är glad för att slippa "regeringen" hemma och umgås med riktigt folk där man kan vara sig själv (i homosocialitetens namn).
Så deppigt det låter. Jag tror jag fortsätter blunda.
 
Blir många datum att oroa sig över där....eller om det blir hushållsost eller någon annan spännande sort. Jo men ärligt tycker många verkar ha det så faktiskt, år ut och år in. Eller som nu när det är älgjakt så är kvinnorna glada för att ha blivit av med "gubben" en vecka och gubben är glad för att slippa "regeringen" hemma och umgås med riktigt folk där man kan vara sig själv (i homosocialitetens namn).

Helt fruktat att leva så ju! :down: Så torftigt...
 
TS, jag tycker du gör rätt i att diskutera och kräva svar av din man! Inte för att han automatiskt "gjort fel" utan för att i en relation ska man respektera den andres oro och kunna komma med svar, oavsett om det rör sig en vänskaplig relation på nätet eller annat.

Föreslå parterapi, om han nu menar att han inte var seriös utan bara sökte uppmärksamhet så är det ett tecken på att ni behöver lite vägledning?

Diskussionen om svartsjukan är väldigt intressant, jag har nog aldrig sett så olika men bra förklaringar på vad svartsjuka är och hur det drabbar de inblandade.

Jag håller med om att svartsjuka är skadligt och inte hör hemma i en relation. Men jag förstår att det förekommer! Men jag ser det som ett tecken på att man måste diskutera varför det saknas tillit, varför känner man en svart klump i magen när ens partner umgås med ex eller vänner? Oftast ligger det osäkerhet bakom.

Jag tycker dock inte att flirt och relationsinviter hör hemma i min monogama relation. Om min partner söker bekräftelse hos andra (sexuell sådan) så anser jag att vi har något problem.
Men jag har full förståelse för att andra inte upplever det så! Den enda som behöver förstå och respektera min syn på trohet & otrohet är ju min partner? (eller mina partners...).
Jag kräver inte att vi alltid lever upp till varandras "standard" men att vi inser att vi har något att jobba på, när misstag begås.
För mig är det inte hämmande utan det handlar om respekt. Om min sambo känner oro för hur jag känner för ett ex, så tycker jag det är respektfullt att bemöta den oron, oavsett hur ogrundad den är. Det betyder inte att jag slutar umgås med mitt ex, utan att vi pratar om varför han känner sig orolig/svartsjuk och hur jag ska få honom att förstå att han kan lita på mig.

Som sagt, jag tycker svartsjuka beror på osäkerhet, gamla erfarenheter och kanske en lite snäv syn på monogami. Men jag tror att jag som partner faktiskt kan hjälpa till att arbeta bort den här osäkerheten, eller förstärka den genom att vifta bort det som dumheter.
Jag sätter dock motkrav, om jag ska ta stor hänsyn till ologiska rädslor så ska min partner också jobba på dem!

Likaså säger jag till om jag tror att min partner är otrogen (eller för flirtig för min smak.) Jag förbjuder inte, men jag kan ifrågasätta behovet att vara intim med någon annan. Jag väljer också att lita på min sambo efter att ha fått en förklaring- annars skulle jag ju bli svartsjuk ;)
 
Ny användare som bara skrivit i den här tråden. Är du personligen inblandad i TS situation? Bintangs partner eller den person som partnern chattade med?
Någon gång ska ju vara den första? Helt otroligt intressant att hälften i tråden plötsligt diskuterar ekonomi, gemensam ekonomi och egna inköp/beslut istället? Är vi i samma universum?
 
*lån*

Men det är något oerhört underligt med hela den här situationen. TS beskriver det som ett långt och "fantastiskt" förhållande. Mot bakgrund av det är det för mig inte obegripligt att den här chat-incidenten har uppstått, men det är mig faktiskt obegripligt att parterna inte alls förmår prata med varandra.

Jag är inne på samma spår som du. Det är underligt på något vis.

Jag vill minnas jag frågade tidigare i tråden om TS man kände sig instängd och kvävd. Fick nog aldrig egentligen svar på den biten utan svaret jag fick var att de var jobbade och reste mycket i jobbet dvs att de inte var hemma så mycket. Det säger inte så mycket om hur deras förhållande faktiskt ser ut. Vet vi är några som frågat hur deras kommunikation ser ut "vardagligen" men vad jag sett (kan naturligtvis ha missat) så har det aldrig framkomit något svar på den frågan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Annonsera mera VII
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp