Min minsting är borta :(

Trix

Trådstartare
Yngsta katten, 9½ månad, har försvunnit :(

Hon har varit borta sedan i torsdags och jag har letat överallt där en liten katt skulle kunna vara. Gått igenom varenda skrymsle i uthusen 2 ggr, kollat dikesrenar, ropat i den närmsta biten av skogen och bett grannarna längre bort att kolla sina uthus.

Nu börjar jag luta åt att räven eller grävlingen har tagit henne. Grannen frågade om vildsvin tog katt och det har jag aldrig öht tänkt på, men grisar kan ju äta kött så jag förmodar att vildsvin också kan göra det. Är det nån som vet?
 
Sv: Min minsting är borta :(

Katter brukar ju göra så dom går på en utflykt som varar i några dagar.. När dom blivit llite äldre och känner sig trygga i sin omgivning vill dom utforska och se vad finns utanför. Min katt gjorde så några gånger under sitt liv.. Han var borta en vecka som mest. Sen kommer dom helt plötsligt.. :p Din katt är ju inte "kattunge" .. Den är typ ungdjur. kan mkt väl vara så att den vill utforska :P

Det finns inte så mycket att göra än att gå och ropa efter katten och hoppas på att den kommer tillbaka, för lever den och bara är ute på en tur så kommer den tillbaka så småningom. Dom hittar alltid hem.

Att vildsvin skulle tagit den tror jag inte.. Vildsvin är skygga djur och dom har knappast någon "jaktinstinkt". Räv låter mer rimligt. Fast ändå, katter är ju snabba djur.. nja ..
 
Sv: Min minsting är borta :(

En gång då en katt försvann för mig så kopierade jag upp en hög efterlysnings-lappar och spred ut i brevlådorna på bygden. Det lyckades! Fick hämta hem tuffa Morissa från en ladugård en halvmil bort. Visst händer det att rävar lyckas ta katter, rävar är också snabba. Räven ger sig inte gärna på en katt som står uppburrad och beredd att slåss, men vänder den ryggen till så kan det vara kört. En del hundvana katter förstår inte att räven är farligare än en hund innan det är försent. Såfin har slagits med grävlingen här på tomten en gång. Då jag kom hem hade hon ett ytligt, ofarligt bett och sedan hittade jag pälstussar på ett ställe i trädgården. Vet inte hur vanligt det är att grävlingen vinner...

Då jag växte upp så hade brorsan en fin, röd katt som hette Murre. Första våren stack han, på höstkanten så kom han hem och blev omedelbart kastrerad. Men han fortsatte att försvinna spårlöst varje vår ändå... och komma hem i september! Han hade ett hemligt sommarställe. Då han blivit fjorton så var han ganska stel i bakhasorna, säkert artros. Han stack ändå, men den hösten så kom han inte tillbaks igen.

Jag hoppas din kisse lever och mår bra och kommer hem!
 
Sv: Min minsting är borta :(

Svara er båda två:

Om hon har blivit taget av ett djur är det trist, men sånt som händer.
Det jag nojjar allra mest över är om hon råkat bli instängd nånstans :(

Hon skulle nog inte begripa att räven var farlig, min stora hund behandlar katterna (utom gammelkatten för han är nr 1 på rangskalan i hushållet) som sina valpar. Dvs hon fångar in dem med tassen och tvättar dem, ganska omild behandling som de accepterar utan knot.
 
Sv: Min minsting är borta :(

Är hon steriliserad eller kastrerad ? Det är ju i allra högsta grad dags att skaffa sig bebisar nu. Så min gissning är att hon är på friarstråt. Mina små älsklingar är trots kastrering mycket ovilliga att gå in så här års.
 
Sv: Min minsting är borta :(

Klart att hon fattar att räven är farlig. Mina kissar är bästisar med mina hundar, men håller sig alltid på betryggande avstånd när dom möter främmande hundar.
 
Sv: Min minsting är borta :(

Jodå, hon är kastrerad :)

Det är klart att hon kan ha gått iväg på upptäcksfärd, jag kan ju hoppas på det, men jag är tveksam. De vuxna behandlar henne som "minstingen" och hon har liksom vägrat att växa upp. När mamman inte lät henne dia längre, ställde "farbror" upp. Han var alldeles hårlös runt sin ena bröstvårta för att hon låg och snuttade. Mamman är numera också kastrerad och ändrade personlighet litegrand efter det och är överlag mer kärvänlig och social och låter nu "minstingen i familjen" snutta på henne emellanåt en stund medan hon blir tvättad.
Så hon har varit väldigt beroende av de vuxna katterna och hållt sig i närheten av dem, undantaget gammelkatten som blir vresigare ju äldre han blir :)
 
Sv: Min minsting är borta :(

Det är HÖGST osannolikt att en räv - eller grävling för den delen - skulle ta en frisk, vuxen katt!

Mina möter räv då och då och det kan bli lite "arga leken", men en vuxen katt är långt ifrån ett "bra byte" för en räv!

En grävling är absolut inte ett hot då den både ser dåligt och födosöker på/i marken - efter maskar, skalbaggar, sork, bär, spannmål osv.

Att katten vandrat i väg och blivit instängd någonstans eller blivit påkörd är troligare.

/Swat
 
Sv: Min minsting är borta :(

Jag tror det kan finnas ett samband mellan hur hungrig en räv är och om den ger sig på en vuxen katt! Jag minns en gammal kisse som kallades för "Kaptens katt", för hans husse hade varit kapten. Hans husse var av den "gamla typen" som tyckte att katter ska vara ute på natten. Uthus fanns det ju att gå in i...
En vinternatt hörde min granne ett hiskligt oväsen, kattskrik. Mina var inne. Dagen efter blod i snön och efter det sågs kaptens katt aldrig till... Så i vart fall han blev rävmat. I samma by försvann en liten kastrerad röd-vit hane -min allra första katt. Kanske också rävmat... Kan hända att om en rävhona tar en katt så lär sig ungarna att det är möjligt ibland, medan andra inte vet att det kan lyckas utan tror att katten är för farlig...
 
Sv: Min minsting är borta :(

Fast du skriver själv "Jag minns en gammal kisse".
Gamla, sjuka och riktigt unga djur kan säkert falla offer för både räv och hök!

Men vuxna, friska individer är generellt sett för stor risk för en räv!

/Swat
 
Sv: Min minsting är borta :(

Kaptens katt var gammal, men inte sjuk. Nisse var liten -vägde tre kilo och det är inte mycket för att vara en hane. Men han var också frisk och ca 5 år gammal, och han brukade akta sig för bilar så därför verkar det troligare att han blev rävmat. E´s pappa hade en liten, väldigt tillgiven hona. En granne hade sett en räv slåss med något djur långt ute på ett fält och det djuret skrek... Det var säkert hans katt, för den kom inte hem. Min stora, yviga skogis blandning inger mer respekt än små, korthåriga katter.
 
Sv: Min minsting är borta :(

Kanske bor det "blodtörstigare" rävar på andra håll i landet än där jag har bott, men mina katter möter räv då och då och verkar inte se det som något större "trauma".

Bara för någon månad sedan då snön låg kvar mötte min lille - 4,5 kg - en större räv på ett fält nedanför huset. De lekte "arga leken" en stund och när katten vände för att gå försökte räven följa efter vilket resulterade i ett regelrätt anfall fr katten!Räven tappade allt intresse efter detta och lommade iväg åt sitt håll.

Samma katt blev dock illa stångad av en ung rådjursbock, alldeles utanför köksfönstret i vintras!
I den djupa snön hann inte katten undan och bocken "mosade" honom flera ggr ner i snön/marken. Tack och lov sparkade/stampade han dock inte på katten för då hade det nog tagit en ände med förskräckelse!

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 013
Senast: Skjøldur
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·
E
Övr. Djur problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT) *ledsen* igår var jag tvungen att flytta tyson till en egen bur eftersom hon är så j*vla dum mot...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp