Bukefalos 28 år!

Min nervösa häst

S

SonjaSmulan

Hej!

Jag hoppas få lite råd och tips av er som har har/haft samma problem.
Jag är fodervärd åt ett sto och hennes föl. Stoet är även dräktig nu.
Här har dom varit i två veckor, innan hade jag dem i en hage hos grannarna medans vi höll på att göra i ordning stallet.

När jag tog ut dem ur hagarna vid grannarna och satte fast dem för ompyssling utanför stallet, så gick det jätte bra.

Men här gillar hon varken att stå i box, i stallgången eller utanför. När vi satt fast henne utanför, så drog hon sig loss, sprang upp på gräsmattan och började beta i stället. Tur nog har vi stallet precis på gården.

Hon är nervös och verkar lite rädd och väldigt uppmärksam på saker och ting. Fölet är lugn och sansad.
Idag skulle jag rida och sambon skulle gå med fölet. Men vi struntade i det, då jag märkte att hon va nervös, så vi tog en promenad i stället. Hon gick lugnt bakom mig. Och allt hon ville göra när vi gick vid gräset, va att äta.

Hon kommer alltid fram i hagen, är snäll och mysig för övrigt. Men just att stå still och fast, det går inte.. Vad gör jag för fel? Litar hon inte på mig?
Hon går inte före mig på promenader, gör hon det visar jag att hon inte ska det och går sedan bakom.

I våran hage är gräset mer eller mindre slut, så vi ger ju dem såklart hö. Och tänkte börja med fritillgång snart, så gräset minskar mer och mer och ser typiskt vintrig ut. Fast utan snö då :)

Ursäkta för det långa inlägget. Men hoppas verkligen få lite råd. Blir väldigt frustrerad, vill att hon ska må bra och att det ska gå bra för henne att stå still och fastbunden, så jag kan pyssla med henne.
 
Sv: Min nervösa häst

Ge henne tid! En häst behöver lång tid för att ställa om sig och vänja sig vid nya omgivningar och nya människor, speciellt när de har ett föl vid sidan som de har ansvar för.
Promenera med henne och fölet, lär känna dem i lugn och ro och låt dem lära känna dig. Ingen stress, bara mys och pyssel. Samtidigt ska du vara trygg och säker i din hantering av hästarna, visa dem att du har situationen under kontroll och att de lugnt kan lita på dig. För det vet hon inte ännu om hon kan.

Så tid, promenader och pyssel!:) Vänta med ridningen tills du känner att ni börjar få en trygg relation.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 069
Senast: sweep
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp