Sweeps trasiga fot/ben

Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig.
Blev sjukhus när stallet var mockat och sambon tagit in hästarna (jag satt med benet i högläge)
På sjukhuset så skulle jag försöka gå in själv men det gick mindre bra så höll mig i bilen under tiden sambon ringde på klockan. En sköterska kom och tog direkt en rullstol då dom hade sett oss i kameran och tyckte ”men vad gör hon?! Stå still!”
Där blev det röntgen och sen avfärd till stora sjukhuset då benet var av.
Kom fram vid 23 tiden på söndagen. Fick ta en dusch och sen sova.
Sen var det vänta, vänta och lite mer vänta på måndagen.
Hann tänka att det inte skulle bli operation men vid 19:30 så kom dom och hämtade mig.
Var klar vid 22 och fick ligga på uppvak.
Jag fick ryggmärgsbedövning så mådde rätt bra. Glad att jag slapp sövas.
Kom tillbaka till avdelningen vid 01 inatt tror jag.
Sen har jag äntligen fått äta frukost.
För en stund sen kom fysioterapeut och vi skulle träna lite och sen gå då jag får belasta benet tills det gör ont.
Gick typ 5 meter och tyckte att att går ju bra. Sen fick jag sätta mig på en stol och sen spydde jag så jag var inte så pigg som jag trodde.
Kommer få åka hem i eftermiddag så det ser jag fram emot fast är lite nervös över hur jag kommer må.
 

Att (låta sambon) preppa färdiga stationer, så du har allt du behöver vid soffan OCH vid sängen OCH där du äter OCH inom räckhåll från toastolen osv kan också vara hjälpsamt.
Jag äter och sover i soffan. Sängen är på övervåningen och dit tar jag mig inte just nu. Så har det mesta lättillgängligt. Bara när jag måste ha saker från kylskåpet eller frysen det är svårare men allt går att lösa :)
 
Man gör zom dom zmå barnen ,åker på rumpan med ett ben zom bromz/påzkjut
När jag var liten så brukade jag ropa ”skutta skutta” och väntade längst upp på trappen och sen hoppade/rullade jag ner för trappen och mina systrar brukade ta emot mig längst ner (spiraltrappa) för jag kom ju i en väldig fart.
Så jag har nog aldrig gjort det där med sitta på rumpan nerför en trapp :rofl:

(Ett under att jag inte brutit något tidigare)
 
IMG_1850.jpeg

Ebba kom o la sig på mig. Hon brukar inte lägga sig på någon när man är på nedervåningen. Uppe i sängen ligger hon alltid bredvid mig men jag tar mig inte upp just nu.
Hon kunde nog inte låta bli nu för det gått för lång tid utan mattegos
 
Hur vet jag om såret är okej eller inte?
Jag har inte ont men det svider och stramar där jag antar att dom öppnat upp speciellt när jag står och går.
Känns lite som om att såret vätskat och fastnat i vadden och därför drar det i det i vissa lägen. Men det borde väl vara normalt? Eller?
Jag är väldigt nojjig och tycker att hela den här grejen är jobbig och vill inte störa sjukvården om det inte behövs. Men är också rädd för att det inte är okej och att det då blir längre läkning osv.
 
Såren brukar svida och strama lite.
Jag har brutit foten tre gånger och opererat två gånger 😅
Har ätit i köket, blev en jävel på att stå och hoppa fram på ett ben. Var värst första två veckorna med gips som inte fick belastas, plastgipset med sko gick jag en del på med en kryka.
Annars använde jag luvtröja och la saker i fickan fram :)
 
Såren brukar svida och strama lite.
Jag har brutit foten tre gånger och opererat två gånger 😅
Har ätit i köket, blev en jävel på att stå och hoppa fram på ett ben. Var värst första två veckorna med gips som inte fick belastas, plastgipset med sko gick jag en del på med en kryka.
Annars använde jag luvtröja och la saker i fickan fram :)
Jag får ”gå” på foten fast utan för mycket tryck så mest ”rulla” på den.
Använde ryggsäcken igår när jag hämtade mat och det funkade bra. Glassen imorse tog jag i munnen :D

Jag vet ju egentligen att det inte är någon fara med foten men blir alltid lugnare av att höra andra säga samma så tack för svar :)
 
Jag får ”gå” på foten fast utan för mycket tryck så mest ”rulla” på den.
Använde ryggsäcken igår när jag hämtade mat och det funkade bra. Glassen imorse tog jag i munnen :D

Jag vet ju egentligen att det inte är någon fara med foten men blir alltid lugnare av att höra andra säga samma så tack för svar :)

Vänta en vecka - tio dagar. Då kommer det verkligen börja klia.
 
Hur vet jag om såret är okej eller inte?
Jag har inte ont men det svider och stramar där jag antar att dom öppnat upp speciellt när jag står och går.
Känns lite som om att såret vätskat och fastnat i vadden och därför drar det i det i vissa lägen. Men det borde väl vara normalt? Eller?
Jag är väldigt nojjig och tycker att hela den här grejen är jobbig och vill inte störa sjukvården om det inte behövs. Men är också rädd för att det inte är okej och att det då blir längre läkning osv.
är du vig nog att kunna lukta på den vi tårna
 
Åkte inom jobbet idag med papper och för att säga hej.
Har lånat en rullstol så jag slipper anstränga mig så mycket ute. Sambon fick köra in mig.
Pratade med fackordförande en stund och sen lite kort med förmannen för det var andra som behövde han (dom två pratade med mig också en stund)
Sen rullade vi till min avdelning och pratade med folket där lite och sen åkte vi till min gamla avdelning där jag skulle säga hej till en lite snabbt men då kom 4 stycken fram direkt och pratade.
Sen pratade jag lite till med förmannen innan vi rullade hemåt.
 
Idag känns det oskönt och känns som det skaver på fotknölen. Hur jag än gör så släpper inte obehaget. Hoppas det är bättre imorgon
 
Idag känns det oskönt och känns som det skaver på fotknölen. Hur jag än gör så släpper inte obehaget. Hoppas det är bättre imorgon
Då ringer man Dr o väntar INTE! det kan bli både zår o infektioner, mezt troligen har paddingen "dött" och du zkulle väl ändå dit znart, eller akuten zå fixar dom det
 
Då ringer man Dr o väntar INTE! det kan bli både zår o infektioner, mezt troligen har paddingen "dött" och du zkulle väl ändå dit znart, eller akuten zå fixar dom det
Ska dit på måndag. Jag tror att gipset är för löst och inte sitter riktigt där det ska så det blir tryck på fel ställe. Försöker vicka på det och få det bättre.
Om det inte är bättre imorgon så får vi ringa och fråga hur vi ska göra annars får jag stå ut till på måndag
 
Fick det lite bättre men så behövde jag på toa och nu är det ont igen. Jag har verkligen inte lust att åka 1,5-2 timmar till sjukhuset imorgon. Speciellt om jag kanske bara är ”känslig” och löjlig.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 425
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 146
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 315
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp