Sweeps trasiga fot/ben

Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig.
Blev sjukhus när stallet var mockat och sambon tagit in hästarna (jag satt med benet i högläge)
På sjukhuset så skulle jag försöka gå in själv men det gick mindre bra så höll mig i bilen under tiden sambon ringde på klockan. En sköterska kom och tog direkt en rullstol då dom hade sett oss i kameran och tyckte ”men vad gör hon?! Stå still!”
Där blev det röntgen och sen avfärd till stora sjukhuset då benet var av.
Kom fram vid 23 tiden på söndagen. Fick ta en dusch och sen sova.
Sen var det vänta, vänta och lite mer vänta på måndagen.
Hann tänka att det inte skulle bli operation men vid 19:30 så kom dom och hämtade mig.
Var klar vid 22 och fick ligga på uppvak.
Jag fick ryggmärgsbedövning så mådde rätt bra. Glad att jag slapp sövas.
Kom tillbaka till avdelningen vid 01 inatt tror jag.
Sen har jag äntligen fått äta frukost.
För en stund sen kom fysioterapeut och vi skulle träna lite och sen gå då jag får belasta benet tills det gör ont.
Gick typ 5 meter och tyckte att att går ju bra. Sen fick jag sätta mig på en stol och sen spydde jag så jag var inte så pigg som jag trodde.
Kommer få åka hem i eftermiddag så det ser jag fram emot fast är lite nervös över hur jag kommer må.
 

Nu är gipset borta och jag får röra mig normalt. Han rekommenderade kryckor 1-2 veckor för trygghet men ska till fysioterapeut imorgon så får se vad hon säger.
Jag frågade om mitt finger som jag skadade för 10-11 veckor sen när jag ändå var där. Jag brydde mig aldrig om att söka vård när jag skadade det för det var ett finger och Dr Google sa att en stukning kan ta lång tid att läka för jag trodde det var en stukning och dom gör ändå inget åt sånt…

Mitt finger är nu i en skena och jag ska tillbaka om 2 veckor och då se om vi kan fixa det. Då är det 6 veckor med en annan skena. Det är böjt för senorna har gått av/glidit åt sidan. Så vi försöker få fingret rakt nu först.
Jippie…
 
Mitt skadade finger har boutonnière felställning/skada. (En senskada)
Jag som trodde det bara var typ en stukning för det var vad jag fick fram på Google men det var lite värre.
Men det kommer nog gå att fixa till för det är redan mycket bättre i den skenan jag har på nu.
 
Idag var jag på sjukhuset och fick ny skena till fingret. På torsdag är det fysioterapeut igen för foten.
Har ont i foten idag. Gick en del igår och även idag på sjukhuset och det känns. Men det är ju bättre än vad det har varit. Har bara en krycka när jag går ute nu
 
I torsdags började jag jobba igen. Jobbar på industri så vi står upp större delen av dagen men jag är på en avdelning där jag kan variera lite med att sitta och stå så det går rätt okej.
Har ju bara jobbat 3 dar så får se hur det blir när denna veckan är slut.
 
Idag gör det rejält ont ibland. Har försökt göra vissa av övningarna från fysioterapeuten när jag är på jobbet men det är svårt att klara av dom.
Får försöka sen när jag är hemma.
Tog en värktablett nyss så får se om den hjälper nått
 
Idag så har det strålat/pulserat uppåt från typ mitten på benet flera gånger. Då bär benet knappt och om jag stannar och står still en stund så blir det ok så jag kan gå igen. Önskar att det kunde vara bra snart

Har du kontaktat ortopeden och frågat hur länge det kan förväntas vara så illa?

När jag bröt fotleden så gjorde det inte typ första veckan efter att gipset plockades bort, sen blev det fort helt smärtfritt, så för mig känns det onormalt att ha så ont 3 månader efter gipset plockades bort.
 
Har du kontaktat ortopeden och frågat hur länge det kan förväntas vara så illa?

När jag bröt fotleden så gjorde det inte typ första veckan efter att gipset plockades bort, sen blev det fort helt smärtfritt, så för mig känns det onormalt att ha så ont 3 månader efter gipset plockades bort.
Nej
Det gör nog ont för att jag jobbar. Jag har dubblat mängden steg per dag sen jag började jobba igen.
Jobbat en vecka imorgon. Så det är nog för att benet är slitet. Inte van att stå o gå så mycket på det. Är fortfarande rätt stel men det är stor förbättring mot vad det har varit.

Har ökat min aktivitet från 4-5 timmar per dag till 12-14 timmar så det bör kännas lite
 
Nej
Det gör nog ont för att jag jobbar. Jag har dubblat mängden steg per dag sen jag började jobba igen.
Jobbat en vecka imorgon. Så det är nog för att benet är slitet. Inte van att stå o gå så mycket på det. Är fortfarande rätt stel men det är stor förbättring mot vad det har varit.

Har ökat min aktivitet från 4-5 timmar per dag till 12-14 timmar så det bör kännas lite

Började du med heltid direkt?
 
Hur känns smärtan? Tänker om det kan va för blodet liksom stannar nere i foten? (Kommer inte ihåg vad de heter) om de kan hjälpa med stödstrumpa?

Jag bröt ju benet i foten där det går blodcirkulation i (fatta ja de som) och hjälps av stödstrumpor om jag går/står länge.
Har endel smärta än.
 
Hur känns smärtan? Tänker om det kan va för blodet liksom stannar nere i foten? (Kommer inte ihåg vad de heter) om de kan hjälpa med stödstrumpa?

Jag bröt ju benet i foten där det går blodcirkulation i (fatta ja de som) och hjälps av stödstrumpor om jag går/står länge.
Har endel smärta än.
Har stödstrumpor på.

Det hugger/strålar/pulserar och så bär inte benet. Blir värre under dagen men försvinner vid vila och det är korta stunder under dagen men ganska många stunder.
 
Har stödstrumpor på.

Det hugger/strålar/pulserar och så bär inte benet. Blir värre under dagen men försvinner vid vila och det är korta stunder under dagen men ganska många stunder.
Har du möjlighet att lägga upp benet högt något under dagen? Det låter ju onekligen som tuff belastning direkt. Du kanske kan jobba heltid men inte heltid på ”golvet”?
 
Är så krångligt att försöka få tag på läkare så orkar inte med det.
Vill inte bli kallad för lat heller.

Det går ju ändå okej att jobba.

Är det så trist kultur på din arbetsplats? Det låter som ett arbetsmiljöproblem att du känner att du skulle bli kallad lat för att du vill sätta igång lugnare än heltid...
 
Har du möjlighet att lägga upp benet högt något under dagen? Det låter ju onekligen som tuff belastning direkt. Du kanske kan jobba heltid men inte heltid på ”golvet”?
Kan bara lägga upp det på rasten men har inte provat det än.

Jag jobbar så jag kan sitta ner och stå upp så jag varierar mellan det. Sitta ner hela dagen gör mig stel och står hela dagen går nog inte så har det så bra som det går att få.
 
Är det så trist kultur på din arbetsplats? Det låter som ett arbetsmiljöproblem att du känner att du skulle bli kallad lat för att du vill sätta igång lugnare än heltid...
Det är av vissa kollegor som det kommer komma att jag är lat.
Orkar inte med det för nästan alla på förra avdelningen pratar inte ens med mig och jag vet att dom kommer ha åsikter för det har dom redan haft.
Cheferna är väldigt tillmötesgående (det skaver säkert också för en del)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 424
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 145
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 314
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp