Min son drar andra i håret

falukorw

Trådstartare
Min son som är 15 månader började förskolan för ett par veckor sedan. Idag på morgonen berättade en av pedagogerna att han drar de andra barnen i håret väldigt mycket, och speciellt en tjej. De får ha lite punktbevakning på honom just nu. Blev lite ledsen av att höra det då jag aldrig upplevt det hemma med barn på besök eller på öppna förskolan. Däremot kan han dra valpen vi har i skägget ibland, dock aldrig med de vuxna hundarna.
I mitten av sommaren bet han mig en del, både när han var glad och arg. Detta är dock helt borta nu efter att jag var bortrest i 5 dagar vilket jag tror gjorde att beteende bröts. Han har aldrig försökt bita sin pappa eller någon annan.

Hur kan vi göra för att få bort detta beteende så fort som möjligt? Känns inte alls roligt att ha ett barn som inte är snäll mot andra även om jag vet att det är relativt vanligt att så små barn gör såna saker.

Min son som är 15 månader började förskolan för ett par veckor sedan. Idag på morgonen berättade en av pedagogerna att han drar de andra barnen i håret väldigt mycket, och speciellt en tjej. De får ha lite punktbevakning på honom just nu. Blev lite ledsen av att höra det då jag aldrig upplevt det hemma med barn på besök eller på öppna förskolan. Däremot kan han dra valpen vi har i skägget ibland, dock aldrig med de vuxna hundarna.
I mitten av sommaren bet han mig en del, både när han var glad och arg. Detta är dock helt borta nu efter att jag var bortrest i 5 dagar vilket jag tror gjorde att beteende bröts. Han har aldrig försökt bita sin pappa eller någon annan.

Hur kan vi göra för att få bort detta beteende så fort som möjligt? Känns inte alls roligt att ha ett barn som inte är snäll mot andra även om jag vet att det är relativt vanligt att så små barn gör såna saker.

Han är så liten, jag tycker förskolan gör helt rätt med punktbevakningen för det finns lilsom inga alternativ till det. Om det är där han gör det så är det där de behöver lösa det. Har de berättat för dig hur de tänker - vilka situationer ser de att det sker i, ser de vad det är han försöker uppnå/kommunicera, vad visar de honom för alternativ? Det sakerna skulle jag vilja veta och vara delaktig i som förälder! Det kommer gå över - situationen är ju så ny för honom och han växer och lär sig nytt hela tiden - men såklart önskar man dem bästa stöd under tiden :)

Om han gör det hemma kan man visa bättre alternativ, klappa snällt istället. Men om beteendet inte visar sig så är det nog svårt att göra något?

Så små barn kan ju liksom vara ganska hårdhänta och mena att t.ex. klappa ett annat barn över håret, men slår/drar i håret/nyps eftersom de helt enkelt inte har den finmotoriken än. Eller att de t.ex. blir osams över en leksak och fast barnet börjat förstå att det inte är okej att slå/bita/dra i håret har de helt enkelt inte självbehärskningen att låta bli när det blir upprörda känslor. Oavsett vad tycker jag det låter helt rätt att punktbevaka och vara extremt konsekvent med att säga ”nej, inte dra” och helst visa hur man istället ska göra t.ex. ”klappa fint” och handgripligen visa barnet hur man klappar fint, eller ”lek med den här istället” och visa en annan leksak. Tycker det låter som vettiga pedagoger som förstår att så små barn behöver ständig uppsikt och vägledning :)

Varför drar han i håret? Det kan ju vara intressant att veta. Är det konflikter som ligger till grund eller tycker han helt enkelt håret är fint? Nyfiken på hur det känns? Är han hårdhänt utan att mena det? Vissa barn är mer fysiska i relation till anda. Det är inget konstigt beteende hos ett så litet barn. Barn i den åldern behöver bevakas och vägledas, det är så det ska vara. Som vuxen får man förklara varför man inte ska dra i håret och visa hur man gör istället, samt avleda och ha tålamod.

Mitt barn (1,5 år) bits när hon har roligt/skrattar vilket jag berättade för pedagogerna när mitt barn började på förskola. Pedagogerna sa att det är väldigt vanligt att barn i den åldern gör det samt även drar i håret. Det går över med punktmarkering, avledning och visa hur man kan göra istället. De sa också att det kan ta ett tag eftersom barn i den åldern inte har samma impulskontroll som vi även fast de vet att de gör fel.

Det där är inte ovanligt och om pedagogerna på förskolan inte är helt nybakade har de sett det många gånger förr. Man får ha lite punktbevakning och tala om att det är fel. Det kommer gå över!

Tack för alla svar! Känns betydligt bättre nu när man fått höra att det är normalt, även om man visste det redan innan. Pratade även lite mer med pedagogen nu på eftermiddagen och hon förklarade samma sak att det i stort sett alltid blir sådan saker när de sätter ihop en ny grupp.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 863
Senast: Liran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 011
Senast: Sharpless
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
14 026
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 704
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka