Min syster har orsakat skada på min bil...

"Är bilen värd endast 6000 kr, menar du? I så fall hade jag verkligen inte brytt mig om några repor."

Jag vidhåller att jag tycker så här. Självklart är det ju trevligt och vettigt med en ursäkt från den som har orsakat skadan, men jag hade inte brytt mig om att åtgärda något i en bil som är värd de pengarna. Det är ju helt enkelt inte lönt. Jag har själv inte mycket pengar att lägga på bilar, och har bland annat ägt en 945:a som jag sedan sålde för ungefär den summan. Den startade och rullade på bra, men den var inte snygg och inget som jag skulle lägga pengar på fixa repor på sätena eller något annat som bara påverkade utseendet. I dagsläget äger jag en 06a, som jag köpte för ett år sedan, så jag kör fortfarande en "gammal" bil.... Den är dock i såpass fint skick - och värd hyfsat mycket fortfarande - att jag HADE valt att lägga pengar på att fixa stora repor/bucklor ett liknande. Allt är ju relativt.

Som jag sagt innan har min ingen rost. Ibga skador utom radioantennen. Den har inte gått många mil; inte fått lackas om. Mycket bälskött så jo det gör mig flrbannad och självklart ska skadorna repareras.
 
Som jag sagt innan har min ingen rost. Ibga skador utom radioantennen. Den har inte gått många mil; inte fått lackas om. Mycket bälskött så jo det gör mig flrbannad och självklart ska skadorna repareras.
Fast nu var detta ju en helt annan situation än den du presenterade från början? Bilen ÄR ju värd betydligt mer än 6000 kr, visade det sig. Jag svarade utifrån min erfarenhet av bilar som är värda 6000 kr....
 
jösses.
Din tolkning är väl inte en sanning.

jag är rädd om mina saker. Hade jag fått TS skador på min bil så hade jag nog blivit skapligt knäckt. Jag skulle se de där skadorna varje gång jag använder bilen och må lite illa av det.
Det är min sanning. Vilket inte är allas sanning. Men jag argumentera inte med utgångspunkt från det. En bl från -04 är en riktigt fin bil.

Avkomman kör en bil från 00- den är riktigt riktigt fin fast den är väldigt sliten. Hade den fått en reva i sätet hade alla blivit rätt chockade om det inte ersattes eller betalades för.

I min egen lilla verklighet lämnar man tillbaka lånade saker i mint lika bra skick som innan. Gärna t.o.m. lite bättre, som tack för att man fått låna.
Jag hade nog förväntat mig att syster skulle se till att bilen fick nya hela stolar.
Menar du att du tolkar "PAJAD BIL" som skador som påverkar utseendet? (eller "PAJAD RYGG" innebär skrapsår).
Sedan kommenterade jag en bil som enligt utsago var värd 6000 kr. Jag kan inte förutse att det skulle visa sig vara helt fel.

Sen om du förväntar dig att din syster ska fixa nya stolar är ganska ointressant när TS inte ens talat med sin syster om skadan och inte är ute efter ersättning utan en ursäkt.
 
Fast nu var detta ju en helt annan situation än den du presenterade från början? Bilen ÄR ju värd betydligt mer än 6000 kr, visade det sig. Jag svarade utifrån min erfarenhet av bilar som är värda 6000 kr....

Fast även om den nu vore värd bara 6000 är den ändå värd att laga
 
Disclaimer: jag har redan tidigare sagt att jag tycker att systern gjorde fel som inget sa, självklart skulle jag själv inte tiga om jag orsakat skador på någon annans bil.

That said: när det gäller just bilen försöker jag medvetet inte vara för känslig för skador. När jag köpte den var den min första fabriksnya bil, jag insåg snabbt att min ömhet för den skulle bli ett problem. Jag vågade knappt parkera av rädsla för att någon skulle slänga upp sin dörr och repa min älskling. Jag fick helt enkelt lära mig att tänka Det är bara en bil.

Numera har den småskavanker och jag kan leva med det. Jag har insett att bilar får det med tiden. Jag blir inte irriterad på riktigt förrän än den har en skada som är dyr att reparera.

Disclaimer igen: detta handlar inte om ts bil och hur hon "borde" göra.
 
Såna här trådar gör mig så jädra konfunderad. Varför pratar man inte med folk idag utan bara startar trådar på diverse forum, det är väl bara att ringa upp syrran och fråga varför hon och hennes man beter sig som det regnat när du varit snäll och lånat ut bilen? Det skulle du väl gjort direkt?
 
Såna här trådar gör mig så jädra konfunderad. Varför pratar man inte med folk idag utan bara startar trådar på diverse forum, det är väl bara att ringa upp syrran och fråga varför hon och hennes man beter sig som det regnat när du varit snäll och lånat ut bilen? Det skulle du väl gjort direkt?

Ibland tänker folk olika och jag är ärligt en av dem som vill beklaga av mig hos någon och som en person med få vänner sökte jag stöd här. Jag ska tala med min syster idag men ibland gör man inte som man borde. Det är mänskligt.
 
Ibland tänker folk olika och jag är ärligt en av dem som vill beklaga av mig hos någon och som en person med få vänner sökte jag stöd här. Jag ska tala med min syster idag men ibland gör man inte som man borde. Det är mänskligt.
Jag håller inte med dig för det är ingen på det här forumet som kan svara på varför din syrra inte sagt något. Det kan ju vara så att de haft flytthjälp och därför inte sett det till exempel. Hade min bror gått ut och beklagar sig på ett forum med flera tusen användare istället för att ta upp det med mig hade jag nog skarpt ifrågasatt vad han höll på med. Jag fattar verkligen inte varför man gör det istället för att konfrontera. Du säger ju att du har goda relationer med din familj, det är rätt uppenbart att man inte har det om man inte ens kan konfrontera dem om en så pass banal sak som att någon har förstört något, tycker jag.
 
Jag håller inte med dig för det är ingen på det här forumet som kan svara på varför din syrra inte sagt något. Det kan ju vara så att de haft flytthjälp och därför inte sett det till exempel. Hade min bror gått ut och beklagar sig på ett forum med flera tusen användare istället för att ta upp det med mig hade jag nog skarpt ifrågasatt vad han höll på med. Jag fattar verkligen inte varför man gör det istället för att konfrontera. Du säger ju att du har goda relationer med din familj, det är rätt uppenbart att man inte har det om man inte ens kan konfrontera dem om en så pass banal sak som att någon har förstört något, tycker jag.
Ibland kan det vara bra att ha ett bollplank som ger perspektiv på situation som uppstår.
 
Troligtvis inte. En bil som är värd 6000 kr - på riktigt - har såpass många fel redan att det inte är lönt att lägga en massa pengar på att renovera/byta ut sätena.
Det stämmer ju inte alls. En äldre, välskött bil med få mil är enligt listorna som handlare och försäkringsbolag använder sig av inte värd många kronor men att ersätta en välskött bil kan kosta väldigt mycket om den måste skrotas pga en olycka.
 
Ibland kan det vara bra att ha ett bollplank som ger perspektiv på situation som uppstår.
Ja. Eller så tar man upp det med den det berör. Det här är knappast ett bollplank om man läser första inlägget. Det har ju gått över 2 veckor sen händelsen som jag förstått det. Lite sent att gråta ut då kanske. Det skulle givetvis tagits upp med berörd part när man ser skadorna. Direkt. Jag lånar ut mitt släp ibland. Är det skador på det skulle jag givetvis ringa vederbörande och säga det. Inte starta en tråd på buke efter två veckor...
 
Jag kommer sluta svara i denna tråden eftersom det inte blev som jag hade tänkt. Tack för det stöd jag fått.
 
Jag håller inte med dig för det är ingen på det här forumet som kan svara på varför din syrra inte sagt något. Det kan ju vara så att de haft flytthjälp och därför inte sett det till exempel. Hade min bror gått ut och beklagar sig på ett forum med flera tusen användare istället för att ta upp det med mig hade jag nog skarpt ifrågasatt vad han höll på med. Jag fattar verkligen inte varför man gör det istället för att konfrontera. Du säger ju att du har goda relationer med din familj, det är rätt uppenbart att man inte har det om man inte ens kan konfrontera dem om en så pass banal sak som att någon har förstört något, tycker jag.

Vem har sagt att hon flyttade? De hämtaee ett skåp. Och ja vi har goda relationer i familjen men även i sådana familjer som min kan saker hända.

Ja. Eller så tar man upp det med den det berör. Det här är knappast ett bollplank om man läser första inlägget. Det har ju gått över 2 veckor sen händelsen som jag förstått det. Lite sent att gråta ut då kanske. Det skulle givetvis tagits upp med berörd part när man ser skadorna. Direkt. Jag lånar ut mitt släp ibland. Är det skador på det skulle jag givetvis ringa vederbörande och säga det. Inte starta en tråd på buke efter två veckor...

Va? Ja de gjorde det för 2 veckor sedan men jag upptäckte det ju igår ta mig tusan!!!!!!!

Men nu svarar jag inget mer eftersom jag insett att det bara är mig det är fel på.
 
Det stämmer ju inte alls. En äldre, välskött bil med få mil är enligt listorna som handlare och försäkringsbolag använder sig av inte värd många kronor men att ersätta en välskött bil kan kosta väldigt mycket om den måste skrotas pga en olycka.
Fast hur många bilar i utmärkt skick från 2004 finns det som endast är värda 6000 kr??? Det är ju inte ens - i mina ögon - en särskilt gammal bil. Den bör alltså i utmärkt skick vara värd en hel del mer (och det är ju det som senare framkom i tråden). Det är väl inte märkligt att man drar sina egna slutsatser om bilens skick med dessa fakta?
 
Fast hur många bilar i utmärkt skick från 2004 finns det som endast är värda 6000 kr??? Det är ju inte ens - i mina ögon - en särskilt gammal bil. Den bör alltså i utmärkt skick vara värd en hel del mer (och det är ju det som senare framkom i tråden). Det är väl inte märkligt att man drar sina egna slutsatser om bilens skick med dessa fakta?
Listpriset är nog inte speciellt högt alls om det handlar om inlösen.
 
Vem har sagt att hon flyttade? De hämtaee ett skåp. Och ja vi har goda relationer i familjen men även i sådana familjer som min kan saker hända.



Va? Ja de gjorde det för 2 veckor sedan men jag upptäckte det ju igår ta mig tusan!!!!!!!

Men nu svarar jag inget mer eftersom jag insett att det bara är mig det är fel på.
Ja de hämtade ett skåp men hur vet du att det var DE som bar in det? Det kanske de fick hjälp med. Vi har ju faktiskt bara en förstörd bil, kan ju finnas en anledning till att hon inte sagt något och hennes man inte sett något? Det vet ju inte vi, det är ju det du får konfrontera henne om. Eller hur?
Självklart kan saker hända. Jag har dock svårt att förstå hur man kan säga att man har goda relationer om man inte vågar ta upp obekväma saker. Förövrigt tror jag inte att någon sagt att det är ditt fel, tvärtom tycker väl de flesta det är fult om nu din syrra visste om det. Vilket vi inte vet och inte du heller innan du konfronterar. Däremot får man inte bara medhåll i trådar här.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 851
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 772
Senast: AlmostEasy
·
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 906
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 724
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp