Min syster har orsakat skada på min bil...

Perspektiv på om man ska konfrontera sin syster med en skada man vill ha ursäkt för?
Perspektiv på om man övereagerar eller ej.

Som vi ser i tråden så har människor väldigt olika syn på vad som gäller om man har lånat en sak och skadar den.
En del tycker att man inte ska "bråka" över en "bagatell" som ett trasigt säte i bilen.
Andra tycker att självklart ska systern ersätta skadan.
Jag tycker att systern ska betala pga sitt respektlösa beteende.
 
Du menar på blocket? Hittar du NÅGON som är i utmärkt skick, där endast antennen är trasig? "Automatlåda paj", "reservdelsbil", " går inte att köra", "mycket rost", "besiktigad med 2:or" osv.
Var har jag skrivit utmärkt skick? Jag har skrivit listpris, @Lobelia skrev att ingen bil oavsett modell från 2004 är värd 6000 kr och jag skriver att det säljs bilar för 5000 kr.
 
Var har jag skrivit utmärkt skick? Jag har skrivit listpris, @Lobelia skrev att ingen bil oavsett modell från 2004 är värd 6000 kr och jag skriver att det säljs bilar för 5000 kr.
Jo, men det är klart att det säljs bilar för 6000 kr, och mindre. Jag har gett bort en bil (reservdelsbil förmodligen), och sålt en annan för 500 kr (en volvo 940 från 1996 med en oljeläcka som var för dyr att reparera). Men det är ju precis det jag menar. Om bilen - på riktigt - endast var värd 6000 kr så hade den inte varit i det skick som TS sedan beskriver. Inte konstigt att man får upp en bild av en bil med MASSOR av andra problem, tycker jag? Och inte heller konstigt om man då tycker att några repor på insidan inte spelar någon större roll i det stora hela.
 
Var har jag skrivit utmärkt skick? Jag har skrivit listpris, @Lobelia skrev att ingen bil oavsett modell från 2004 är värd 6000 kr och jag skriver att det säljs bilar för 5000 kr.
Jag syftade på försäkringsbolagens listpris inte på billigast möjliga pris. Klart att det finns bilvrak som är billigare, du kan få en del gratis.
 
Vilken bil som helst som är av normalt märke, körduglig, skattad och besiktigad kan man få 4-5000 för. Kollar man på vad reservdelar säljs för så förstår man varför. Jag har en bil i den klassen som jag fick av en släkting att ha som "slit och slängbil" på gården. Kan inte påstå att jag skulle märka om det blev revor i ett säte eller någon annan stans. Hela fronten är tex lagad med glasfiber och epoxy och bagageluckan går inte att låsa och stängs m.h.a silvertejp :p men den startar alltid och går utmärkt att köra runt på saker med i. :D
 
Det beror väl på hur dyr reparationen blir? Ju lägre värde, desto mindre är det vettigt att lägga i reparationer.
Det är upp till ägaren/blivande ägaren att avgöra om bilen är värd att repareras.
Personen som har lånat ska lämna tillbaka i samma skick som tidigare.

Tex
Om jag lånar din 6 år gamla Skoda (du tycker bilen är bästa i världen) jag tycker det är en billig rishög och backar på med bakänden och anser sen inte bilen värd att repareras. "Lite repor gör inget på den gamla holken"
Vad hade du tyckt om det?
 
Det är upp till ägaren/blivande ägaren att avgöra om bilen är värd att repareras.
Personen som har lånat ska lämna tillbaka i samma skick som tidigare.

Tex
Om jag lånar din 6 år gamla Skoda (du tycker bilen är bästa i världen) jag tycker det är en billig rishög och backar på med bakänden och anser sen inte bilen värd att repareras. "Lite repor gör inget på den gamla holken"
Vad hade du tyckt om det?
Jag skrev inget om lånade bilar, jag skrev om reparationer i allmänhet av gamla bilar.
 
Troligtvis inte. En bil som är värd 6000 kr - på riktigt - har såpass många fel redan att det inte är lönt att lägga en massa pengar på att renovera/byta ut sätena.
Som min gamla bil, fick 5000kr för den. Verkligen inte värd att laga upp, hade behövt låna för att laga upp den och det är inte lönsamt då många fel var återkommande.
 
Perspektiv på om man övereagerar eller ej.

Som vi ser i tråden så har människor väldigt olika syn på vad som gäller om man har lånat en sak och skadar den.
En del tycker att man inte ska "bråka" över en "bagatell" som ett trasigt säte i bilen.
Andra tycker att självklart ska systern ersätta skadan.
Jag tycker att systern ska betala pga sitt respektlösa beteende.
Rent krasst - helt juridiskt så är systern inte skyldig att ersätta mer än bilens värde (undantag finns för djur som har sk sentimentalt värde och om det finns avtal). Dvs en lösning är att TS letar en annan bil och syster och svåger köper pappans bil. En ny inredning kostar lätt mer än bilen.
 
Rent krasst - helt juridiskt så är systern inte skyldig att ersätta mer än bilens värde (undantag finns för djur som har sk sentimentalt värde och om det finns avtal). Dvs en lösning är att TS letar en annan bil och syster och svåger köper pappans bil. En ny inredning kostar lätt mer än bilen.
Rent krasst vet jag inte om systern är skyldig att ersätta något öht. :confused:
 
Inte jag heller... vad jag ville få fram är att varans värde normalt är det maximala man kan bli tvungen att ersätta.

Har det alltid varit så? Jag fick min gamla, dock mycket välfungerande, 3500 kronors bil påkörd i slutet av 90-talet (parkerad på parkeringen) av en vettvilling som tyckte att det var en bra idé att leka på isen där med sin nyinköpta oförsäkrade bil. Han kraschade in i min bil så att ena baklyktan gick. Baklyktan gick loss på drygt 6000 kr men det var aldrig ens någon diskussion om att han inte skulle ersätta en ny baklykta utan bilen skulle återställas till det skick den var innan.
 
Det känns som väldigt mycket väsen om mycket lite. På ursprungsbeskrivningen tänkte jag mig en nästan ny bil och inte en nästan skrotfärdig bil (bilar i den prisklassen är inte lyxåk dirket) . Klart att din syster borde be om ursäkt till ägaren av bilen men är det värt ett familjegräl att få rätt?
Vilken nonchalant och ohyfsad syn du tycks ha på andras egendom!!
 
Förlåt lite trådfel. Jag har inte följt hela tråden men angående bilar så har vi en lite, gammal Opel. Går bra, får beröm av besiktningen. Lite deprimerande att jag i princip kan byta jämnt mot en ny stubben equisoft sadelgjord. Samma pengar eller möjligen två stubben sadegjord, alltså runt 5 ksek , fast däcken är dåliga, så byta jämnt mot en sadegjord. Abstrakt.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 851
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 772
Senast: AlmostEasy
·
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 906
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 724
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp