Min valack har fått "bröst"

tictac

Trådstartare
Min häst har fått två knutor precis bakom frambenen under magen. Den på höger sida är lite mindre och sitter bakom sadlegjordsläget medans den på vänster sida är större (ca 20 cm lång och avlång) och går från sadelgjordsläget och bakåt. Jag har ingen aning vad han kan ha hittat på, hittade inga sår, han är för närvarande konvalecent och går i en hage som är ca 10x7 m samt skrittas ca 1 tim per dag. Idag blev det ingen ridning utan bara en promenad på 20 min. Han har ingen feber och verkar allmänt pigg och ömmar inte när man känner på knutorna så eftersom vet kommer imorgon för att titta på hans ben så har jag inte ringt vet idag om knutorna.

Är det någon som känner igen det här? Vad kan det vara? Jag som trodde att nu skulle han vara frisk i sitt ben och så dyker det här upp. Alltid är det något problem...

Tacksam för svar.

Sv: Min valack har fått "bröst"

Tillägg:

Han har ätit opticorten i fem veckor nu om det kan påverka?

Min häst har haft något liknande i höstas.

Från sadelgjordsläget och ca 20-30 cm långa (10-15 cm breda), på varsin sida under magen. Dessa kändes som ödem, vätskefyllda. Blev märken efter fingrarna om man tryckte hårt. Hästen var i överhull efter betet. Åt grönt, proteinrikt hö.

Tog ut vet och denne trodde att det var en proteinreaktion. Att hästen dels ätit mkt kraftigt gräs på betet, och att den nu fick kraftigt hö. Behandlade med kortisonspruta. Ändrade foderstaten till en "slankare" variant, mindre proteinrik.

Å det hjälpte! Knölarna försvann och har inte kommit tillbaks!

Mvh Norrland

Senast ändrad:

Låter som de knutor som min häst har. Han är ju inte smal direkt, snarare överviktig, men han går ju i liten hage nu så han äter ju inte så mycket gräs, jag försöker dock flytta hagen lite så att han varje dag har lite nytt gräs att gnaga på. Han gnager av gräset ner till marken så det ser ganska avskalat ut där hagen varit.

Det verkar ju i alla fall inte som det är jätteallvarligt, hoppas att vet har samma åsikt i morgon.

Berätta gärna vad din vet tror att det är! Intressant och veta.

Förmodligen är det inget allvarligt! :)

Hälsn Norrland

Nu har veterinären tittat på knutorna. Han trodde att det var en reaktion på något, ett insektsbett (finns det insekter nu - det är ju kallt!) eller på något ämne som hästen fått på sig. De skulle i alla fall gå ner på 4-5 dagar, så jag hoppas att det är så. Jag skulle badda med alsolsprit samt kyla med vatten. Vet sa att man kunde ge kortison också men det får hästen redan (två dagar till) pga gaffelbandsskadan.

Hur länge tog det för din hästs knutor att gå ned?

Gaffelbandet var i all fall läkt, så nu har jag en frisk häst som jag egentligen skulle börja rida, men med knutor precis vid sadelgjorden så är det ju inte att tänka på.

Hur går det, har knutorna gått ner?

Kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det tog för min häst sedan han fått kortisonet innan de gick ner. 2-4 dagar, ungefär. De gick successivt ner. Sedan har de varit borta!

Får se om han återigen reagerar nu när betessäsongen kommer igen!

Mvh Norrland

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 887
Senast: WSLPZF
·
Kropp & Själ För några veckor sedan upptäckte jag en förhårdnad i mitt ena bröst. Den är avlång, kanske 1x3cm, strax under bröstvårtan typ, som ett... 2
Svar
26
· Visningar
11 051
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka