Bukefalos 28 år!

Mina katter är sjuka..

Aliide

Trådstartare
Har tre katter här hemma.. Det började först att för några månader sedan hörde jag ena katten hosta lite. Lät som astmatisk hosta, slog lite på det men insåg att han gjorde detta allt för sällan. Eftersom katterna är ute mesta delen av tiden har jag inte så stor kolla på hosta eller inte hosta.

Han "slutade" hosta (dvs jag hörde inget på veckor, trots att han sov en del nätter hemma).

Men så imorse, tro på fan att min andra katt väcker mig genom att nysa? Och precis nu nyser och fräser även den tredje.

Vad är detta för otur vi drabbats av?

Alla tre pojkarna äter och dricker bra. Ingen är slö eller febrig.
 
Sv: Mina katter är sjuka..

Skulle jag gissa så är det spolmask. Har också haft katter som hostat och nyst och då sa veterinären spolmask. Trodde naturligtvis att han var stollig men jag avmaskade och hostan försvann...
 
Sv: Mina katter är sjuka..

Skulle jag gissa så är det spolmask. Har också haft katter som hostat och nyst och då sa veterinären spolmask. Trodde naturligtvis att han var stollig men jag avmaskade och hostan försvann...

Smart!

Jag som är hundmänniska vet att hundar kan hosta av mask.

Men uppenbart måste masken spridit sig väldigt mycket.. :crazy:
 
Sv: Mina katter är sjuka..

Smart!

Jag som är hundmänniska vet att hundar kan hosta av mask.

Men uppenbart måste masken spridit sig väldigt mycket.. :crazy:

Hur menar du då? Mask får de flesta katter, och jag har nu fått lära mig att utegångskatter i större utsträckning än innekatt.
 
Sv: Mina katter är sjuka..

Hur menar du då? Mask får de flesta katter, och jag har nu fått lära mig att utegångskatter i större utsträckning än innekatt.

Precis, ska man hålla en utekatt som tar möss maskfri så hade man fått avmaska varje dag och det är ju inte rimligt.
 
Sv: Mina katter är sjuka..

Jag avmaskar mina utekatter var 3 till 4 månad.
 
Sv: Mina katter är sjuka..

Nja, du ska nog inte ta det där på så stort allvar. Visst finns risken, men den är extremt liten. För att inte säga obefintlig. Smittas genom människan, hur? Möjligtvis om du kliver i en maskangripen spya/skithög och utan att kliva sönder dessa maskar kliver in och katten slickar av din sko.
 
Sv: Mina katter är sjuka..

Nej, men däremot om man har barn så är de utmärkta smittspridare och speciellt om de är i sandelåde åldern. Har man som förälder fått uppleva några gånger då familjen varit tvungna att avmaskas pga utekatters avföring från just sandlådan, det är fullt möjligt även för de utan barn att få mig sig tillräckliga tillbehör hem för att den egna katten ska smittas när de besökt hem som har barn i sandlådeåldern. Om man nu ska tolka veterinären rätt så är detta inget som alltså ska förringas, kruxet är dock att många inte ser att katten har mask och förutsätter att den är fri just för att den är innekatt. Rekommendationen är att avmaska 1 gång per år enligt vår veterinär på smådjur som även är veterinär till ett stort katthem.
 
Sv: Mina katter är sjuka..

Jag har aldrig avmaskat mina, och kommer inte göra det heller. Misstänker jag mask blir det Kolla Masken.
 
Sv: Mina katter är sjuka..

Rinner ögonen? Snor? Mina utekatter fick samma symptom. Den ena började nysa och rinna lite i näsa/ögon. Trodde det bara var nåt tillfälligt, men sen blev hon värre. Veterinären sa att det var en typ av kattinfluensa. Mina är vaccinerade men det var en annan variant. Fick antibiotika åt ena, men det slutade med att alla åt eftersom det smittade på de andra. Hörde sen hur grannkatterna nös så det spred sig säkert till dom också.
 
Sv: Mina katter är sjuka..

Nu nyser allihopa jättemycket. Speciellt en av dom som kan nysa 10-20 ggr i sträck..

Katterna har ingen feber, äter som dom ska och är pigga.

Såg dock att ena katten har ett rinnande öga, genomskinlig vätska.

Alla är vaccinerade mot hela kittet.
 
Sv: Mina katter är sjuka..

Har du pratat med veterinären? När vaccinerades de senast? Vaccination mot kattsnuva är inte 100% skydd, men ska ge lättare symptom om jag inte missminner mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 634
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 094
Senast: MJLee
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330
Gravid - 1år jag vet inte vart jag ska börja. Ni som läst min pappadepressionstråd vet ju lite. Jag känner att vi kommer ingen vart. Vissa dagar är...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 460
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp