Mina orkidéer

Känner igen det där :meh: Mina föredrar dock tulpaner och lyckliga lotta, båda 2 är favoritblommor :meh: men allt utom orkidéer och pelargoner slinker ner förr eller senare.


Vilken läcker :love:
:rofl: Jag är glad att jag gillar orkidéer så mycket som jag gör, annars hade det varit frustrerande. Är ju också väldigt förtjust i Calathea, men de lär ju också sluta som kattsnacks om en sådan följer med hem.

Den är riktigt fin. :love: Är så sur att jag lyckats slarva bort min kompaktkamera för jag skulle vilja försöka fånga sammetstexturen på färgen i mitten av blommorna.


Jag har 4 orkidéer i samma stora fönster. Tre är nog nästan döda pga uttorkning? Den fjärde blommar som sjutton. Vet inte riktigt vad som hände 😂

En av de som är döende har fått en ensam blomma. Är den värd att spara för att se om den kommer överleva eller är det kört när de ser uttorkade ut? Den har fått ett nytt blad också som ser friskt ut. Kan skymta några gröna rötter i krukan men de mesta ser döda ut.
Intressant att tre inte ville vara med medan den fjärde lever loppan. :rofl: Kan bero på vad som helst egentligen, men jag skulle bara försöka rädda den som verkar komma tillbaka om blommorna var väldigt unika. Fördelen och nackdelen med dessa namnlösa hybrider som finns att köpa överallt är att det finns mycket att välja på. Nackdelen är att en del kanske inte kommer tillbaka.

Jag hade en sådan namnlös hybrid som var s.k. peloric. Det är en mutation som gör att petalerna bildar en mun istället för att se ut som normala petaler. Här är en bild på den:
1649615880158.png


Att få just den färgen och så tydligt formade "falska" munnar skulle ju inte vara lätt. Den här lever fortfarande, men bor hos min kompis. Jag ville inte kasta den även fast jag själv inte orkade sköta den just för att den är lite speciell.

Så frågan är om du tycker Phalaenopsisen är värd att försöka rädda? De växer ju väldigt långsamt, så det kommer dröja innan den vuxit till sig igen. OM du vill rädda den, så skulle jag kapa blomstängeln så kort det går för att den inte ska slösa energi på att blomma, utan fokusera på nya rötter och blad istället. Och så vill jag se bild på den som blommar bara för att jag gillar att se dem. ;)
 
Jag har två orkidéer, men vet inte vilken sort eftersom de så sällan blommar. Jag både älskar och hatar den här typen av växt. Jag vill ha fler, samtidigt som jag verkligen, verkligen inte vill det. För de är jättefina när de blommar, men jättefula när de inte gör det. Jag har funderat på att hiva mina två och gå över helt till gröna växter, men såklart fick den ena knoppar nyss så den får väl en sommar till i alla fall. ;) Väldigt fina bilder i alla fall!
 
Gjorde det stora misstaget att ta vägarna förbi Plantagen idag. Hade tänkt köpa blompinnar och kasta ett öga på deras orkidéer medan jag ändå var där. Precis när vi (jag och en kompis) kommer in i affären, så står det ett gäng Phalaenopsis där och de drog genast tills sig våra blickar för vi tyckte de var så fina. Blev nästan slagsmål om vem som skulle ha vilken. :rofl:

Nåväl, den här följde med mig hem:
Visa bifogad fil 88862
Jag brukar normalt inte gilla när blommorna är för stora eller har för plottrigt mönster, men den här kändes mer lagom i sin flashighet.

Åh, jag köpte också en sådan för ett tag sedan :love: Jag kunde inte motstå mönstret fast jag egentligen inte alls skulle ha någon orkidé...
 
:rofl: Jag är glad att jag gillar orkidéer så mycket som jag gör, annars hade det varit frustrerande. Är ju också väldigt förtjust i Calathea, men de lär ju också sluta som kattsnacks om en sådan följer med hem.

Den är riktigt fin. :love: Är så sur att jag lyckats slarva bort min kompaktkamera för jag skulle vilja försöka fånga sammetstexturen på färgen i mitten av blommorna.



Intressant att tre inte ville vara med medan den fjärde lever loppan. :rofl: Kan bero på vad som helst egentligen, men jag skulle bara försöka rädda den som verkar komma tillbaka om blommorna var väldigt unika. Fördelen och nackdelen med dessa namnlösa hybrider som finns att köpa överallt är att det finns mycket att välja på. Nackdelen är att en del kanske inte kommer tillbaka.

Jag hade en sådan namnlös hybrid som var s.k. peloric. Det är en mutation som gör att petalerna bildar en mun istället för att se ut som normala petaler. Här är en bild på den:
Visa bifogad fil 88882

Att få just den färgen och så tydligt formade "falska" munnar skulle ju inte vara lätt. Den här lever fortfarande, men bor hos min kompis. Jag ville inte kasta den även fast jag själv inte orkade sköta den just för att den är lite speciell.

Så frågan är om du tycker Phalaenopsisen är värd att försöka rädda? De växer ju väldigt långsamt, så det kommer dröja innan den vuxit till sig igen. OM du vill rädda den, så skulle jag kapa blomstängeln så kort det går för att den inte ska slösa energi på att blomma, utan fokusera på nya rötter och blad istället. Och så vill jag se bild på den som blommar bara för att jag gillar att se dem. ;)
E06E8315-3F89-45D7-BF7E-EC9785A940C3.jpeg


Alla kunde väl få blomma, de är ju så fina 😍
Får bli en ny nästa gång de är billiga på Ica Maxi 😆
 
Jag har två orkidéer, men vet inte vilken sort eftersom de så sällan blommar. Jag både älskar och hatar den här typen av växt. Jag vill ha fler, samtidigt som jag verkligen, verkligen inte vill det. För de är jättefina när de blommar, men jättefula när de inte gör det. Jag har funderat på att hiva mina två och gå över helt till gröna växter, men såklart fick den ena knoppar nyss så den får väl en sommar till i alla fall. ;) Väldigt fina bilder i alla fall!
Ja, de ser inte jätteroliga ut när de inte blommar. Det är därför jag är så förtjust i de få arter/hybrider med fläckiga/randiga blad. Man får något att njuta av även när de inte blommar. Fördelen med de flesta hybrider är dock att när de väl blommar, så brukar de blomma länge, så det finns fördelar och nackdelar.

Självklart fick den det! :rofl: Jag var med på diverse orkidéforum när jag var som djupast i träsket och vi brukade skämta om att man skulle hota med papperskorgen om man ville att de skulle blomma.


Åh, jag köpte också en sådan för ett tag sedan :love: Jag kunde inte motstå mönstret fast jag egentligen inte alls skulle ha någon orkidé...
Det var inte bra för plånboken att gå in där. Skulle ju bara ha blompinnar... :meh: Men är väldigt nöjd med den än, jättefina blommor och hela plantan är stor och ser väldigt frisk ut. Jag brukar föredra de mindre nopsisarna och den här är klart den största jag har nu. Blad, blommor, ALLT är mycket större än de övriga. :rofl:


Visa bifogad fil 88891

Alla kunde väl få blomma, de är ju så fina 😍
Får bli en ny nästa gång de är billiga på Ica Maxi 😆
Den blommar jättefint verkligen. :love: Det tycker jag du ska göra och självklart hoppas jag på bild om det följer med en hem. :D
 
Aha, lyckades hitta bilder på de Phalaenopsis jag hade förut med fläckiga blad! Först ut är en Phalaenopsis schilleriana:

1649682791007.png

Ni ser hur den nästan ligger ner i krukan? Just schillerianan jag hade och även stuartianan gjorde detta och jag tror att det är för att de var naturarter och inte hade något annat inblandat som uppmuntrade lite mer upprätt växtsätt. Samma med den väldigt långa stängeln, tror den var runt 70 cm lång och det var ett rent underverk att den inte knäcktes. :nailbiting:
 
Försökte hitta en bra bild på min Phal. winganiae (primärhybrid mellan schilleriana och stuartiana) där man ser bladen någorlunda. Den här är en av de bättre jag hittade där man skymtar bladet nere i vänstra hörnet:
1649683211220.png

Även denna fick jättelånga stänglar. Stängeln knäcktes vid sista blomningen den fick (innan jag gick in i väggen) så jag fick tejpa den för att försöka rädda blommorna. :rofl:
 
Jag hade en så himla fin aporkidé. Tyvärr råkade jag kasta den. Väntar nu att dom där ''japanska '' orkidé ska dyka upp igen. Dom tycker jag är lite coola.
 
Jag hade en så himla fin aporkidé. Tyvärr råkade jag kasta den. Väntar nu att dom där ''japanska '' orkidé ska dyka upp igen. Dom tycker jag är lite coola.
Aha, en Dracula simia? Det är ju en av de orkidéer jag inte kan ha, då jag bara kan erbjuda lägenhetsklimat typ, men de ser onekligen häftiga ut. :)

Åh, menar du Neofinetia falcata? Den och dess hybrider är ju väldigt populära (bland orkidéfolk iaf) och de verkar hyfsat lätta att sköta. Är väl luftfuktigheten som kan bli problem i en vanlig lägenhet. Min favoritblomsterhandlare har några sorter inne såvitt jag kan se, men jag skulle hålla koll på orkidéhandlare nu under våren och sommaren för det kanske kommer in fler. De är ju som sagt var tämligen populära, så det borde vara lätt att få tag i sen när det är tillräckligt varmt för att skicka plantorna. :up:
 
9425D050-5B6D-48A7-AF02-6075B35B4D62.jpeg

Här är min finaste just nu. Jag har dock fortfarande efter många år inte lärt mig hur man ska sköta om dem :o

En fråga som säkert är dum. På många ställen står det att man ska vattna genom att sänka ner dem i en hink med vatten eller liknande. Måste man därmed plantera dem i en innerkruka som går att lyfta ur den stora krukan? Det behöver ju vara hål i botten tänker jag, så att vattnet kan rinna igenom när man har ner dem i hinken.

Eller ska man inte vattna så? Jag har mest phalaenopsis.
 
Visa bifogad fil 89027
Här är min finaste just nu. Jag har dock fortfarande efter många år inte lärt mig hur man ska sköta om dem :o

En fråga som säkert är dum. På många ställen står det att man ska vattna genom att sänka ner dem i en hink med vatten eller liknande. Måste man därmed plantera dem i en innerkruka som går att lyfta ur den stora krukan? Det behöver ju vara hål i botten tänker jag, så att vattnet kan rinna igenom när man har ner dem i hinken.

Eller ska man inte vattna så? Jag har mest phalaenopsis.
Jättevackra blommor! :love:

Jag skulle rekommendera att du har dem i innerkruka, inte bara för att kunna sänka ner dem vid vattning, utan även för att rötterna trivs med att ha det "luftigt" s.a.s. Phalaenopsis är ju epifyter i det vilda och växer på trädstammar, så de växer inte i jord som så många andra rumsväxter. De trivs inte att stå för länge i vatten utan behöver ett substrat som släpper igenom vatten väldigt lätt, men som bevarar fuktigheten länge. De flesta Phalaenopsis dör av övervattning (tror det är den vanligaste dödsorsaken bland alla krukväxter faktiskt om jag inte minns helt fel) helt enkelt för att rötterna kvävs.

Man brukar väl säga att det är bäst att sänka ner dem i vatten istället för att vattna ovanifrån för att undvika att få vatten i bladkronan, då detta kan leda till kronröta (INTE bra). Du kan dock vattna ovanifrån så länge du undviker att få vatten på själva bladen.

Själv använder jag ingen hink, utan jag fyller upp ytterkrukan med vatten, låter nopsisen stå en stund (kan stå i flera timmar ibland när jag glömmer bort dem :rofl:) och sen tömmer jag ur vattnet och ser till att allt vatten runnit ur ordentligt ur både inner- och ytterkrukan.
 
Jättevackra blommor! :love:

Jag skulle rekommendera att du har dem i innerkruka, inte bara för att kunna sänka ner dem vid vattning, utan även för att rötterna trivs med att ha det "luftigt" s.a.s. Phalaenopsis är ju epifyter i det vilda och växer på trädstammar, så de växer inte i jord som så många andra rumsväxter. De trivs inte att stå för länge i vatten utan behöver ett substrat som släpper igenom vatten väldigt lätt, men som bevarar fuktigheten länge. De flesta Phalaenopsis dör av övervattning (tror det är den vanligaste dödsorsaken bland alla krukväxter faktiskt om jag inte minns helt fel) helt enkelt för att rötterna kvävs.

Man brukar väl säga att det är bäst att sänka ner dem i vatten istället för att vattna ovanifrån för att undvika att få vatten i bladkronan, då detta kan leda till kronröta (INTE bra). Du kan dock vattna ovanifrån så länge du undviker att få vatten på själva bladen.

Själv använder jag ingen hink, utan jag fyller upp ytterkrukan med vatten, låter nopsisen stå en stund (kan stå i flera timmar ibland när jag glömmer bort dem :rofl:) och sen tömmer jag ur vattnet och ser till att allt vatten runnit ur ordentligt ur både inner- och ytterkrukan.

Jag gör som dig när jag vattnar mina orkidéer. Ibland får de bara en dusch, vi brukar duscha tillsammans i duschen om jag inte orkar plocka ut dem på en gång :laugh:

Om jag bara inte har tid att vattna dem ordentligt kan jag ibland vattna dem som vanligt men är som sagt alltid försiktig med bladkronan.
 
Jag gör som dig när jag vattnar mina orkidéer. Ibland får de bara en dusch, vi brukar duscha tillsammans i duschen om jag inte orkar plocka ut dem på en gång :laugh:

Om jag bara inte har tid att vattna dem ordentligt kan jag ibland vattna dem som vanligt men är som sagt alltid försiktig med bladkronan.
Det är mycket smidigare än att krångla med hinkar och dylikt. :up: De kan ju klara att få vatten i bladkronan, bara man är snabb och torkar ur så gott det går och om man kan ställa ut dem en sväng så luften kan hjälpa till att torka ur dem. Tror det är värst att få vatten i kronan på vintern för då kan det gå åt skogen snabbt. :nailbiting:
 
Jättevackra blommor! :love:

Jag skulle rekommendera att du har dem i innerkruka, inte bara för att kunna sänka ner dem vid vattning, utan även för att rötterna trivs med att ha det "luftigt" s.a.s. Phalaenopsis är ju epifyter i det vilda och växer på trädstammar, så de växer inte i jord som så många andra rumsväxter. De trivs inte att stå för länge i vatten utan behöver ett substrat som släpper igenom vatten väldigt lätt, men som bevarar fuktigheten länge. De flesta Phalaenopsis dör av övervattning (tror det är den vanligaste dödsorsaken bland alla krukväxter faktiskt om jag inte minns helt fel) helt enkelt för att rötterna kvävs.

Man brukar väl säga att det är bäst att sänka ner dem i vatten istället för att vattna ovanifrån för att undvika att få vatten i bladkronan, då detta kan leda till kronröta (INTE bra). Du kan dock vattna ovanifrån så länge du undviker att få vatten på själva bladen.

Själv använder jag ingen hink, utan jag fyller upp ytterkrukan med vatten, låter nopsisen stå en stund (kan stå i flera timmar ibland när jag glömmer bort dem :rofl:) och sen tömmer jag ur vattnet och ser till att allt vatten runnit ur ordentligt ur både inner- och ytterkrukan.
Tack för svaret! Ska jag då ha kvar orkidén i den plastkrukan den kom med från affären och bara ställa ner i en kruka eller bör jag plantera om i något större? Känns ju lite trångt.

Mina orkidéer har överlevt många år och de blommar om med jämna mellanrum men jag har insett att jag misshandlar dem litegrann :o
 
Tack för svaret! Ska jag då ha kvar orkidén i den plastkrukan den kom med från affären och bara ställa ner i en kruka eller bör jag plantera om i något större? Känns ju lite trångt.

Mina orkidéer har överlevt många år och de blommar om med jämna mellanrum men jag har insett att jag misshandlar dem litegrann :o

Jag tar mig friheten att svara (men jag är inte någon expert som @TisseTass) men den kan bo kvar i plastkrukan. Orkidéer är som sagt inte som andra växter och behöver inte plats som dem. De ska tom inte stå för stort, då kan det bli för blött för dem.

Jag ställer sedan plastkrukan i någon fin ytterkruka och har ofta lite leca i botten på den så det blir ett luftspalt.
 
Tack för svaret! Ska jag då ha kvar orkidén i den plastkrukan den kom med från affären och bara ställa ner i en kruka eller bör jag plantera om i något större? Känns ju lite trångt.

Mina orkidéer har överlevt många år och de blommar om med jämna mellanrum men jag har insett att jag misshandlar dem litegrann :o
Det låter som att du gör rätt med dem dock om de växer och blommar. :up:

De brukar trivas med att man inte bråkar för mycket med dem, så man kan plantera om vid behov (max vartannat år eller så) och då gärna i början på mars när de i regel börjat växa efter vintern igen.

Om den ska omplanteras beror på hur substratet ser ut. Är det väldigt nedbrutet och finfördelat, så hade jag gjort det just för att undvika att det blir för tätt åt rötterna. Om du tycker det så beror det på hur mycket friska rötter den har ifall den behöver en större kruka, annars hade jag planterat om i samma den kom i. Precis som @athena_arabians säger, så ska de inte stå för stort. Jag var tvungen att ha "större" krukor till en del förut när jag höll på med min samling och då hade jag frigolit i mitten av krukan för att undvika att det blev för blött åt dem.

Och jag är långt ifrån en expert, bara en glad amatör. :o
 
Jag tar mig friheten att svara (men jag är inte någon expert som @TisseTass) men den kan bo kvar i plastkrukan. Orkidéer är som sagt inte som andra växter och behöver inte plats som dem. De ska tom inte stå för stort, då kan det bli för blött för dem.

Jag ställer sedan plastkrukan i någon fin ytterkruka och har ofta lite leca i botten på den så det blir ett luftspalt.

Det låter som att du gör rätt med dem dock om de växer och blommar. :up:

De brukar trivas med att man inte bråkar för mycket med dem, så man kan plantera om vid behov (max vartannat år eller så) och då gärna i början på mars när de i regel börjat växa efter vintern igen.

Om den ska omplanteras beror på hur substratet ser ut. Är det väldigt nedbrutet och finfördelat, så hade jag gjort det just för att undvika att det blir för tätt åt rötterna. Om du tycker det så beror det på hur mycket friska rötter den har ifall den behöver en större kruka, annars hade jag planterat om i samma den kom i. Precis som @athena_arabians säger, så ska de inte stå för stort. Jag var tvungen att ha "större" krukor till en del förut när jag höll på med min samling och då hade jag frigolit i mitten av krukan för att undvika att det blev för blött åt dem.

Och jag är långt ifrån en expert, bara en glad amatör. :o
Aha, vad intressant, jag har gjort så med den jag visade på bilden (minus lecakulor) och tänkt att det var fel. Övriga orkidéer har jag tagit ur plastkrukan och planterat i orkidéjord i en större kruka, men de har nog blivit övervattnade, det ser inte så kul ut i en del krukor… i en del är det grönt och några har rötter som ser typ murkna ut. Går det nu att rädda dem?
 
Aha, vad intressant, jag har gjort så med den jag visade på bilden (minus lecakulor) och tänkt att det var fel. Övriga orkidéer har jag tagit ur plastkrukan och planterat i orkidéjord i en större kruka, men de har nog blivit övervattnade, det ser inte så kul ut i en del krukor… i en del är det grönt och några har rötter som ser typ murkna ut. Går det nu att rädda dem?
De går att rädda så länge det inte gått för långt med rotrötan och så länge det finns något kvar att rädda. Hur ser orkidéerna ut i allmänhet? Är bladen fasta och fina, eller ser de hängiga ut och bladen gulnar/faller av? Om de ser hängiga ut och du känner att du vill rädda plantan så är det bara att köra. Det jag gjort förut när jag råkat ut för detta är att:
  • Plocka ur orkidén ur krukan
  • Ta bort alla mjuka, svampiga och fula rötter och spara alla fasta (de måste inte vara gröna för att vara friska)
  • Låt alla snittytor torka innan du omplanterar
  • Plantera orkidén i ren sphagnum (vitmossa) som finns att köpa hos de flesta blomsterhandlare
  • Sphagnumen ska vara fuktig och luftig och inte packad runt eventuella rötter
  • Låt orkidén "vila" på sphagnumen och plantera inte ner den för djupt
  • Spreja sphagnumen dagligen så den är konstant fuktig
Jag har för mig att jag vattnade orkidéerna även när de stod i sphagnum, men det viktigaste är att den är konstant fuktig för att uppmuntra rottillväxt. Du behöver inte heller fylla en hel innerkruka med sphagnum. Det jag gjorde var att låta plantan "hänga" i de nedersta bladen på kanten på krukan och så fylla upp med vitmossan till lagom höjd. När/om de kommit nya rötter, så vänta tills de är en 5-8 cm långa innan du planterar den i det substrat du brukar använda.

Kom ihåg att det tar tid för dem att hämta sig, men de är ihärdiga. :D

Återigen så hade @athena_arabians vettigt att säga angående det där med lecakulor i botten för ökad luftcirkulation och det är något jag ska göra på en del av mina. Jag har ju även jag lyckats få rotröta på en av mina som jag omplanterade nyligen och jag avvaktar just nu för att se vad den tänker hitta på. Plantan ser jättefin ut än så länge och jag vet tyvärr inte om jag orkar försöka rädda den om den skulle börja visa tecken på att den inte mår bra. Detta hände för att hålen i botten på innerkrukan var för små och jag vattnade för mycket efter omplanteringen. :banghead:

Lycka till med de du vill rädda och du får gärna uppdatera med hur det går! :up:
 
Har suttit och surfat bland orkidéhandlare och gjort upp en lista på de orkidéer jag vill ha. Är 6 stycken på listan just nu, men jag får se om det kommer bli så många eller om det "bara" blir 3 - 4. Har ju 5 här hemma nu och vet inte hur sugen jag är på att ha 12 plötsligt. Jon ska ju kunna patrullera på fönsterbrädan också trots allt. Visserligen har jag ju ett till fönster (har "två" men de är väldigt stora), men jag inbillar mig att det kan vara lite för mörkt där åt dem då det ligger i skugga från balkongen ovanför. När jag hade samlingen så hade jag papharna där inne och de har inget emot lite lägre ljusnivåer än nopsisarna.

En fördel är att jag tror att alla nopsisar jag tittat på står i mindre krukor än de jag har, som står i standard 12 cm. Tanken är ju att de ska växa dock.

Får se hur jag gör. Villhöver behovet är väldigt starkt, men jag ska klara av att sköta dem också. :meh:

Min kompis erbjöd sig genast att ta min blaffnopsis eftersom hon jättegärna ville ha den när vi köpte våra. Hon har ju sju miljoner nopsisar själv, så hon behöver verkligen inte fler. :rofl: Och så vill jag ju har kvar den själv. :p Jag kommer beställa orkidéer åt henne när det är dags sen om de får in dem hon vill ha. Hon älskar Macodes petola och xHoweara Lava Burst, så jag hoppas de kommer få in sådana.

Vattnade den lilla nopsisen med mörka blommor och insåg att den behöver omplanteras. Substratet är väldigt nedbrutet och håller alldeles för mycket väta. Misstänker att den är känsligare för störningar under blomningen, så tyvärr kommer den nog tappa alla blommor efter omplanteringen. Jaja, dags att försöka hitta fina barkbitar att lägga i blöt, så får jag omplantera i morgon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp