Minderårig dömd till skadestånd

Milosari

Trådstartare
Läste i Sydsvenskan om att en 14-åring dömts att betala ett skadestånd på 1,3 miljoner. Hur funkar det rent praktiskt? Hur betalas skulden? Man har ju antagligen ingen inkomst på flera år?

Och hur kan man dömas till så stora skadestånd innan man ens är straffmyndig? Det måste ju ändå anses som ett mycket hårt straff eftersom hans liv kommer påverkas i väldigt många år om han ska betala av skulden själv.
 
Märkligt. Trodde det var vårdnadshavaren som blev betalningsskyldig i ett sånt läge (det kanske det är också, men att det ändå är barnet som döms till straffet?).
 
Från riksdagen.se:

"Den som är under 18 år är skyldig att ersätta en skada som han eller hon har vållat under i princip samma förutsättningar som en person som är över 18 år. För den som är under 18 år finns dock en särskild möjlighet att få skadeståndsskyldigheten jämkad i vissa fall."

Från kronofogden.se:

"Har du vårdnaden om ett barn som är under 18 år, kan du bli skyldig att betala ett skadestånd som ditt barn har dömts att betala. Det finns ett maxbelopp för ditt betalningsansvar: en femtedel av prisbasbeloppet som gällde det år då skadan skedde."
 
Skadestånd är inte ett straff utan skadestånd faller inom civilrätten (alltså en ekonomisk kompensation för skada och gäller mellan två enskilda personer).

Ett straff gäller förhållandet mellan den enskilde och staten och ett av flera möjliga straff är böter (men då måste man såklart vara straffmyndig). Böter betalas till staten.

Vårdnadshavare kan bli ansvariga för minderårigas skadestånd, men bara upp till en femtedel av ett prisbasbelopp.

Finns säkert någon jurist som kan svara utförligare, men detta är den kortfattade versionen av det jag som lärare undervisar tonåringar om. Superviktig sak för barn i åldern 12-14 år att känna till. De tror nämligen ofta att så länge man inte är straffmyndig kan man göra lite som man vill utan betydande konsekvenser…
 
Skadestånd är ju inte något straff så det kan nog den minderåriga vara skyldig att betala när det gäller saker som för de i Sydsvenskan. Och med all rätt tycker jag.
 
Läste i Sydsvenskan om att en 14-åring dömts att betala ett skadestånd på 1,3 miljoner. Hur funkar det rent praktiskt? Hur betalas skulden? Man har ju antagligen ingen inkomst på flera år?

Och hur kan man dömas till så stora skadestånd innan man ens är straffmyndig? Det måste ju ändå anses som ett mycket hårt straff eftersom hans liv kommer påverkas i väldigt många år om han ska betala av skulden själv.
Vad har personen gjort som har befogat ett så stort skadestånd undrar jag? :eek:
 
Skadeståndets storlek är avsett att ställa den skadelidande i samma situation som hen var innan skadan uppkom.
(Jag har inte läst artikeln).

Men t.ex om en 11-åring bränner ner ett hus, kan man tänka sig att 11-åringen blir tvungen att betala vad det kostar att återställa huset.

Kan man inte betala skadeståndet i tid blir det förseningsränta som läggs till kapitalet.

ANTAR, obs antar, att när ungdomen börjar jobba så mäter KFM ut lönen och hen börjar beta av summan hen är skyldig.
 
Läste i Sydsvenskan om att en 14-åring dömts att betala ett skadestånd på 1,3 miljoner. Hur funkar det rent praktiskt? Hur betalas skulden? Man har ju antagligen ingen inkomst på flera år?

Och hur kan man dömas till så stora skadestånd innan man ens är straffmyndig? Det måste ju ändå anses som ett mycket hårt straff eftersom hans liv kommer påverkas i väldigt många år om han ska betala av skulden själv.
Många barn har ju eget kapital. De kanske har sparade pengar, ärvt pengar eller annan egendom. Finns ett helt gäng ungar där ute som är miljonärer.
 
"En av de åtalade som är 14 år döms för grovt sabotage mot blåljusverksamhet och mordbrand. Eftersom han är under 15 och därmed inte straffmyndig, får han inte någon straffpåföljd. Han döms däremot att, solidariskt tillsammans med två andra av de dömda, betala skadestånd för uppeldade bilar och förstörda vägbanor."

14-åringen och en 16-åring ska betala 1,3 miljoner var i skadestånd. En 17-åring 700 000 kr.
 
Skadeståndets storlek är avsett att ställa den skadelidande i samma situation som hen var innan skadan uppkom.
(Jag har inte läst artikeln).

Men t.ex om en 11-åring bränner ner ett hus, kan man tänka sig att 11-åringen blir tvungen att betala vad det kostar att återställa huset.

Kan man inte betala skadeståndet i tid blir det förseningsränta som läggs till kapitalet.

ANTAR, obs antar, att när ungdomen börjar jobba så mäter KFM ut lönen och hen börjar beta av summan hen är skyldig.
Men det kommer ju antagligen dröja någonstans mellan 5-10 år innan personen kan dra in egna pengar öht, blir det då ränta på pengarna också? Kommer han någonsin bli skuldfri?

Jag tänker att om det är kört för honom redan nu så lär det vara ännu svårare att motivera att "jo, det lönar sig att ta ett hederligt jobb". I hans fall kanske det inte är så mer än på vääääldigt lång sikt.
 
Skadestånd är inte ett straff utan skadestånd faller inom civilrätten (alltså en ekonomisk kompensation för skada och gäller mellan två enskilda personer).

Ett straff gäller förhållandet mellan den enskilde och staten och ett av flera möjliga straff är böter (men då måste man såklart vara straffmyndig). Böter betalas till staten.

Vårdnadshavare kan bli ansvariga för minderårigas skadestånd, men bara upp till en femtedel av ett prisbasbelopp.

Finns säkert någon jurist som kan svara utförligare, men detta är den kortfattade versionen av det jag som lärare undervisar tonåringar om. Superviktig sak för barn i åldern 12-14 år att känna till. De tror nämligen ofta att så länge man inte är straffmyndig kan man göra lite som man vill utan betydande konsekvenser…
Jag är med på skillnaden mellan skadestånd och böter, men att man får en miljonskuld att betala av när man är 14 innebär i praktiken att han straffas mycket hårt för sina gärningar. I alla fall om man tittar på konsekvenserna/möjligheterna för honom att leva ett normalt liv.
 
Jag är med på skillnaden mellan skadestånd och böter, men att man får en miljonskuld att betala av när man är 14 innebär i praktiken att han straffas mycket hårt för sina gärningar. I alla fall om man tittar på konsekvenserna/möjligheterna för honom att leva ett normalt liv.
Som sagt så kan det jämkas.
Givetvis är ett skadestånd en stor ekonomisk konsekvens, men det är inte straff. Korrekt begreppsanvändning är viktigt och vad du talar om är konsekvens, inte straff.

Varför är det inte straff då? Jo utöver hur det regleras juridiskt så är skadeståndet syfte att ersätta den som blivit lidande. Tycker det är både rimligt och viktigt att lära ungdomarna att skadestånd är att göra rätt för sig, det är inte ett straff.
 
Som sagt så kan det jämkas.
Givetvis är ett skadestånd en stor ekonomisk konsekvens, men det är inte straff. Korrekt begreppsanvändning är viktigt och vad du talar om är konsekvens, inte straff.

Varför är det inte straff då? Jo utöver hur det regleras juridiskt så är skadeståndet syfte att ersätta den som blivit lidande. Tycker det är både rimligt och viktigt att lära ungdomarna att skadestånd är att göra rätt för sig, det är inte ett straff.
Det är inget juridiskt straff men han blir ju hårt straffad för sina handlingar sett till de konsekvenser de medför?

Absolut att man ska göra rätt för sig, men kanske ska det vara någon form av rimlighetsavvägning så att man inte kan förstöra sina framtidsutsikter totalt innan man är straffmyndig. En miljonskuld ger ju konsekvenser i väldigt många fler år än ett kortare fängelsestraff.
 
Det är inget juridiskt straff men han blir ju hårt straffad för sina handlingar sett till de konsekvenser de medför?

Absolut att man ska göra rätt för sig, men kanske ska det vara någon form av rimlighetsavvägning så att man inte kan förstöra sina framtidsutsikter totalt innan man är straffmyndig. En miljonskuld ger ju konsekvenser i väldigt många fler år än ett kortare fängelsestraff.
Bränner tre tonåringar upp bilar för över tre miljoner kronor (för skojs skull?) så tycker jag det är rätt rimligt att de får uppleva hur mycket pengar det är.

Redigerat: jag utgår alltså från att det jämkas helt eller delvis så småningom. Annars lär det bli skuldsanering i fem år, dvs. mindre pengar än polarna tills man fyller 23.
 
Men det kommer ju antagligen dröja någonstans mellan 5-10 år innan personen kan dra in egna pengar öht, blir det då ränta på pengarna också? Kommer han någonsin bli skuldfri?

Jag tänker att om det är kört för honom redan nu så lär det vara ännu svårare att motivera att "jo, det lönar sig att ta ett hederligt jobb". I hans fall kanske det inte är så mer än på vääääldigt lång sikt.
Jag är inte helt insatt i hur det är när barn ska betala skadestånd, men åtminstone vuxna som inte betalar inom utsatt tid får betala ränta.

Som @Sedna skriver är det väldigt viktigt att förstå skillnaden mellan ett straff och ett skadestånd.
Om skadestånd inte dömdes ut, skulle det ju i praktiken betyda att den skadelidande är den som drabbas hårdast i situationen (oftast oförskyllt).

Såhär: bränner grannens tonåring ner min bostad är det enligt min mening orimligt att det är JAG som ska stå för att huset byggs upp igen.

Angående barn och skadestånd, som jag som sagt inte är expert på, så har föräldrar ett visst tillsynsansvar (sk principalansvar) som avtar med åldern. Om en 7-åring repar en bil med en spik, kan man rimligen tänka sig att föräldern borde haft större koll på ungen än om barnet var 17.
Barn och föräldrar kan också dömas till solidariskt skadestånd pga detta (dvs båda blir skyldiga att betala).

I praktiken är det väl rätt vanligt att föräldrarna — om de kan — hjälper till med att betala sina barns skadestånd för att barnens framtid ska se ens lite ljusare ut.
 
Bränner tre tonåringar upp bilar för över tre miljoner kronor (för skojs skull?) så tycker jag det är rätt rimligt att de får uppleva hur mycket pengar det är.

Redigerat: jag utgår alltså från att det jämkas helt eller delvis så småningom. Annars lär det bli skuldsanering i fem år, dvs. mindre pengar än polarna tills man fyller 23.
Jag undrar om inte ett skadestånd är ett hinder för skuldsanering, men orkar inte kolla.
 
Det är inget juridiskt straff men han blir ju hårt straffad för sina handlingar sett till de konsekvenser de medför?

Absolut att man ska göra rätt för sig, men kanske ska det vara någon form av rimlighetsavvägning så att man inte kan förstöra sina framtidsutsikter totalt innan man är straffmyndig. En miljonskuld ger ju konsekvenser i väldigt många fler år än ett kortare fängelsestraff.
När lagstiftningen skärptes var syftet att få vårdnadshavare att ta större ansvar för sina barns handlingar.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle Personer som begått brott under en allvarlig psykisk störning döms ju oftast till rättspsykiatrisk vård (RPV), inte fängelse, eftersom...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 037
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 977
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp