Bukefalos 28 år!

Mineraler till dräktig ponny?

M

Mozarella

Hej!

Jag har köpt en ponny som tidigare ägare säger är betäckt i maj-juni och eventuellt dräktig. Hon har gått på bete hela sommaren och gör så fortfarande utan tillskottsfoder. Hon är mycket mycket kraftig i hullet. Kan ett ev föl ha tagit skada av att hon inte fått extra mineraler under betesperioden? ...och nu när jag ska ge henne mineraler, vilka ska jag köpa då?
Min andra odräktiga häst som promenadrids lätt ger jag Kraft miner grön under sommarens bete och på vinterhalvåret får hon Kraft miner blå. Kan jag ge ponnyn samma?
 
Sv: Mineraler till dräktig ponny?

Fram till månad 8 har stoet i princip samma behov som om hon inte var dräktig, först därefter tar det fart ordentligt. Under de första digivningsmånaderna är behovet dubbelt så stort som underhållsbehovet.

Vilket mineralfoder du ska ge under vintern och under dräktighetens sista månader ser du lättast på en höanalys.
 
Sv: Mineraler till dräktig ponny?

Tack! Då behöver jag mao inte vara rädd för att fostret tagit skada.
 
Sv: Mineraler till dräktig ponny?

Hej !

Du behöver nog inte vara orolig !
Men du skrev att hon eventuellt var dräktig. Se till att ta reda på om hon verkligen är dräktig eller inte genom att låta veterinären undersöka henne.
Då blir det lättare för dig att planera stoets foderstat i framtiden, det skiljer ju ´lite på vad ett dräktigt & icke dräktigt ponnysto har för foderbehov.

Lycka till !
 
Sv: Mineraler till dräktig ponny?

Glömde !
Vad du ska ge för mineraler beror ju helt på vad du har för värden i ditt grovfoder du utfodrar med.
Ta en foderanalys om det inte redan finns en sådan.

// Connemarasenior
 
Sv: Mineraler till dräktig ponny?

Ja, jag väntar på att få en tid till ett ultraljud. De har lovat att jag ska få en tid innan oktober är slut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 838
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 217
Senast: prallan
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 983
Senast: Speedway
·
Avel Jag har en bekant var sto är betäckt vid 2 olika brunster. Hon stod enligt uppgift superfint även vid brunst nummer 2, och var extremt...
2
Svar
28
· Visningar
5 397
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp