Mineraler utan analys.

drutta

Trådstartare
Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade..
Hur gör man om man verkligen inte kan ta analys på sitt grovfoder? Jag har precis flyttat till nytt stall och de vill inte ta någon analys på hösilaget då det kommer från flera olika fält, och därav förmodligen olika värden. Jag tänker inte ta någon analys själv och har inte möjlighet att köpa eget hö.
Jag får fodra med ögat. Har lättfödda hästar och tror inte det är några problem med energi och protein, men finns det någon tanke på vad man "alltid" behöver tillsätta för mineraler?
Jag ger, förutom hösilage och lite halm även lusernhack, vetekli och betfor. Inbillar mig att detta kan ge vad som behövs av Ca, P och Mg utan att behöva tillsätta något makromineral-tillskott. Hur är det generellt med mikromineraler och vad som kan tänkas behövas tillsättas där? Bara selen?
Självklart jättesvårt att säga, men tänkte om det finns något generellt om man inte har möjlighet att ta analys??
Tack för hjälpen :)
 
Selen (och e-vitamin när hästen inte äter växande gräs som huvudföda) är det man vet alltid måste tillsättas. E-vitaminbehovet i vila är 100 IE/100 kg kroppsvikt och selenbehovet 0,2 mg/100 kg kroppsvikt.
 
Generellt är det också oftast för mycket järn.

Att ge minerfoder som drar åt bra kvoter är väl annars bästa rekommendationen jag lyckats lista ut. Tex när hästen går på bete o inte äter annat grovfoder (vilket våra gör över halva året). Jag ger mineraler från Forageplus som har vettiga mängder av mikromineraler året om, justerar bara med enskilda mineraler om det blir mycket fel. Ger selenjäst och jodsalt utöver och linfröolja med e-vitamin vintertid.
 
Tack för svaren!
Om jag förstått det rätt är det alltså selen, e-vitamin, koppar och zink som i stort sett alltid behöver tillföras?
Hur är det med ca, P och Mg? Är det dumt att börja ge ett mineralfoder med makromineraler när man inte vet grovfodrets värden?
 
Tack för svaren!
Om jag förstått det rätt är det alltså selen, e-vitamin, koppar och zink som i stort sett alltid behöver tillföras?
Hur är det med ca, P och Mg? Är det dumt att börja ge ett mineralfoder med makromineraler när man inte vet grovfodrets värden?

Ja så har jag förstått det! E-vitamin får hästen i sig tillräckligt om den betar växande gräs.

Ang makro tänker man likadant att då vill du i sådana fall ge ett mineralfoder som redan har "rätt" kvoter när du inte vet :)
 
Tack för svaren!
Om jag förstått det rätt är det alltså selen, e-vitamin, koppar och zink som i stort sett alltid behöver tillföras?
Hur är det med ca, P och Mg? Är det dumt att börja ge ett mineralfoder med makromineraler när man inte vet grovfodrets värden?
Selen behöver alltid tillföras. Det finns inget selen kvar i svenska marker och därmed inget selen i grovfodret. E-vitamin ska alltid tillföras när hästen inte äter växande gräs till största delen.

Eftersom du inte har en aning om vad ditt grovfoder innehåller så kan du inte heller veta vad och isåfall hur mycket som behöver tillföras av övriga mineraler. Jag hade faktiskt inte vågat chansa och gett några andra mineraler. Det kan bli lika fel som det kan bli rätt och risken är stor att om du ger så ger du fel mängd.

Om du har möjlighet att få tag i tidigare års analyser (ju fler från samma ställen desto bättre) från de ställen ditt grovfoder kommer ifrån kan du få en liten hum om vad ditt grovfoder innehåller mineralmässigt om det nu inte är mark där det gödslas lite på en höft och därmed varierar mycket från år till år.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 467
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 875
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp