svea

Trådstartare
Befinner mig i år i den lyckliga sitsen att kanske inte behöva ge kraftfoder alls. Men någon form av mineral/vitaminfoder vill jag ju ge.

Vill inte ge "sand" (typ Krafft Miner) utan något man kan blanda med en slatt Betfor. Låg Ca/P-kvot. Tips, någon???
 
Du vill ge? :confused: Det behövs alltså? Har du mineralanalys på höet?

Krafft Miner finns ju iaf i pelleterad form också, många hästar äter det då direkt ur handen(min gör det inte..). Krafft Miner Grön har kvot 2, Vit har 0,8. Dock har Grön inga vitaminer tillsatta, Vit har tillsats av Vitamin A, 53 och E.

Du kan kolla på denna sidan http://www.svenskafoder.se/dj/sort/hast/hast.htm för att se innehåll på andra slags mineralfoder. (vänstra kolumnen)

Hur många Ca och P är det som fattas?

MVH Nina
 
Behöver du tillsätta kalcium/fosfor? Fattade inte riktigt om du hade lågt kalcium/fosfor värde i höet eller om du ville ha lågt av det i minarelerna. Annars hade ju Chevinal Plus varit det bästa eftersom det inte innehåller det. Innehåller annars alla mineraler och vitaminer hästen behöver. Dock ej c-vitamin men det tillverkar hästen själv. Flytande dessutom.
 
Kraffts mineraler finns ju pelleterade. Går i rätt bra utan något tilltugg.
 
Och andelen Ca och P är försvinnande liten. Jag har fortfarande inte fått förklarat för mig hur 2gCa ska täcka behovet när det saknas 18gCa. Svaret jag fick var "du får lita på att det är så" och känns inte särskillt seriöst.
 
Jag tror att Magdalena menar att algerna innehåller lite kalcium och fosfor, men tillverkarna säger att man får lita på att behovet täcks ändå. Magdalena behövde mkt mineraler, 18 g och den mängd alger hon skulle ge motsvarade bara 2 g.

Låter skumt i mina öron med. Det går ju inte ihop..
 
Precis vad Nina skrev. Jag behvde lägga till en ansenlig mängd Ca och P, men en dagsgiva alger gav nästan ingenting, men enligt återförsäljaren skulle det räcka. Utan att hon kunde förklara varför...
 
Men dom rekommenderar ju att man ger kalktillskott tillsammans med mineralerna, det måste ju vara för att de vet att det inte är tillräckligt av det i algerna.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 425
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 009
Senast: Indiana
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 459
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp