Mineraler....

A

Ardenner

Jag har nu kollat och räknat på kalk och fosfor-värdena på mitt nya hösilage, och insett att mina hästar får tillräckligt i sig utav det från hösilaget. Alltså, jag behöver INTE ge kalk och fosfor.
Hästarna behöver inte få något kraftfoder alls, det är ett toppen-hösilage jag fått tag i. Därför undrar jag om jag kanske borde ge dem typ Chevinal, för att de ska få i sig mikro-mineraler oxå + vitaminer.

Vad tycker ni? Behöver de extra mikromineraler (det är väl så de heter, järn, koppar, zink m m) Och extra vitaminer, eller är det bara överflödigt? :confused:

Mvh / Linda

http://hem.passagen.se/ymerjulius
 
Ja du bör ge vitaminer- spec. D-vitamin(finns ju ej i silage) och selen är viktigt att dina hästar får i sig tillräckligt av.

Normalt får de det genom en normalt hopsatt foderstat med t.ex. vitaminiserade mineraler, eller färdigfoder etc. Så chevinal är ju ett utmärkt kompliment då för dig. :smirk:

Om jag vore du, skulle jag ge chevinal och nåt kg morötter varje dag. :d
 
Jag skulle också rekommendera Chevinal Plus som innehåller allt annat hästen har behov av utom kalk och fosfor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 467
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 009
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp