Minerals by nordic

Listed below are supplements recommended by Eleanor Kellon, VMD (Carol Layton, Balanced Equine Nutrition, pers. comm.). It is important to use compounds that are low in iron and easily absorbed in the digestive tract. If possible, avoid antagonistic effects, e.g., iron/zinc and copper/sulfur.

Table 1. Recommended mineral

P: Sodium phosphate or monosodium phosphate. Monocalcium phosphates and dicalcium phosphates are not recommended because of high iron content.
Så inga analys resultat eller något dylikt utan enbart Dr Kellons påstående?
 
Jag tycker att det funkar bra med Forage plus, men så förtränger jag hur mycket det kostar mellan beställningarna. ;)

Men är Key mycket dyrare än Forage plus?
Eller hur. Jag har forageplus som kommer hålla mig i typ lång tid framöver, så behöver inte tänka på det. Men kanske skall få bli key mineralmix i framtiden.
 
Så inga analys resultat eller något dylikt utan enbart Dr Kellons påstående?
Fast Dr Kellon är inte bara! Hon är nog den som kan mest om hästfoder och hästars metabolism i världen. Vill du ha analysresultat får du googla själv, jag har väldigt svårt att tro att Dr Kellon påstår saker utan att ha torrt på fötterna.

Hittade detta vid en lätt sökning..
https://madbarn.com/feeds/monocalcium-phosphate/
 
Senast ändrad:
Fast Dr Kellon är inte bara! Hon är nog den som kan mest om hästfoder och hästars metabolism i världen. Vill du ha analysresultat får du googla själv, jag har väldigt svårt att tro att Dr Kellon påstår saker utan att ha torrt på fötterna.

Hittade detta vid en lätt sökning..
https://madbarn.com/feeds/monocalcium-phosphate/
Jag är källkritisk och litar inte blint på påståenden. Nej jag kan inte googla var du har hittat dina källor till information. Eftersom det var du som påstod så är det dig jag ska fråga var infon kom ifrån inte Google. Nu har jag fått svar var du fått din info ifrån.
 
Jag är källkritisk och litar inte blint på påståenden. Nej jag kan inte googla var du har hittat dina källor till information. Eftersom det var du som påstod så är det dig jag ska fråga var infon kom ifrån inte Google. Nu har jag fått svar var du fått din info ifrån.
"Urkällan" som Dr. Kellon lutar sig mot är Nutrient Requirements of Horses, som även SLUs rekommendationer är baserad på.

Så vill du läsa redigt källmaterial så kan jag rekommendera den. Lite av en snoozefest dock.
 
Jag är källkritisk och litar inte blint på påståenden. Nej jag kan inte googla var du har hittat dina källor till information. Eftersom det var du som påstod så är det dig jag ska fråga var infon kom ifrån inte Google. Nu har jag fått svar var du fått din info ifrån.
Det är ju stor skillnad på var påståendena kommer ifrån, Dr Kellon är ju verkligen inte vem som helst!
Och jo om man är intresserad så är det faktiskt bara att googla, det är ju ingen hemlig information.

Dessutom lade jag ju även till analysrapport så det var ju bara att läsa.
 
Det är ju stor skillnad på var påståendena kommer ifrån, Dr Kellon är ju verkligen inte vem som helst!
Och jo om man är intresserad så är det faktiskt bara att googla, det är ju ingen hemlig information.

Dessutom lade jag ju även till analysrapport så det var ju bara att läsa.
Jag förstår faktiskt inte vad det är ni håller på och skapar en diskussion om. Jag ville veta källan till påståendet som Super gav. Jag säger det igen, jag kan inte googla var någon annan har fått sina påståenden ifrån. Så sluta tjata om att jag ska googla. Super har svarat på min fråga. End of story.
 
Det är ju stor skillnad på var påståendena kommer ifrån, Dr Kellon är ju verkligen inte vem som helst!
Och jo om man är intresserad så är det faktiskt bara att googla, det är ju ingen hemlig information.

Dessutom lade jag ju även till analysrapport så det var ju bara att läsa.
Men varför fortsätter du tjafsa? Jag ville veta din källa. Nej jag kan inte googla var du fått din info ifrån. Du har svarat, end of story.
 
"Urkällan" som Dr. Kellon lutar sig mot är Nutrient Requirements of Horses, som även SLUs rekommendationer är baserad på.

Så vill du läsa redigt källmaterial så kan jag rekommendera den. Lite av en snoozefest dock.
Står det verkligen om föroreningsgrad i de olika mineraltillskotten i NRCs bok???
 
Men varför fortsätter du tjafsa? Jag ville veta din källa. Nej jag kan inte googla var du fått din info ifrån. Du har svarat, end of story.
Varför har du svarat två gånger på samma svar och sedan anklagar mig för att tjafsa?
Jag bifogade ju oxå analyssvar som jag hade googlat fram åt dig..
 
Står det verkligen om föroreningsgrad i de olika mineraltillskotten i NRCs bok???

Har den inte nedladdad just nu men den är typ 600 sidor forskningssammanfattning så det skulle inte förvåna mig.

Men det är ju inte ovanligt? Samma som att en del foder-magnesiumoxid är bara 96% rent, resten är andra element, bland annat järn. Du kan till och med se det med ögat, den är typ rosa.
 
Jag använder mig av NOD. Ja, det är dyrt (över 500 per månad) men då slipper jag köpa massor av olika saker (IR häst med antagligen kronisk fång). Jag handlade innan från Forage Plus.
Är du nöjd? Både med produkten och hur dom räknar behov? Har funderat ett tag på att prova som alt till att räkna ut själv o hålla på.
 
Jag använder mig av NOD. Ja, det är dyrt (över 500 per månad) men då slipper jag köpa massor av olika saker (IR häst med antagligen kronisk fång). Jag handlade innan från Forage Plus.
Jag är också super nöjd med NOD. Jag har sett väldigt bra resultat på min fd travare som när han kom i sommras knakade/knäppte i benen men efter ungefär 2 veckor med NOD slutade knäppandet och han blev mjukare och mjukare i kroppen och höll sig även förvånansvärt fin i musklerna under box och hagvilan :) sen så har jag även sett en annan fd travare som åt det och den hästen är otroligt fin trots sina 25(?) år och är fortfarande ute på äventyr med sin matte och hon knäpper inte heller i benen och är väldigt väldigt smidig och rörlig:love:
 
Ja, mycket. Och då är jag kräsen 😂 Räknat mycket själv och med bla extra thiamin osv skulle jag ändå komma upp i hög summa. De är bra att diskutera med också.
Låter lovande!
Får se vad hö analysen säger men lutar åt att jag nog vågar mig på att prova en vända. Måste ändå köpa nya mineraler snart 😅
 

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
492
Senast: corzette
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
391
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp