Minerals by nordic

Någon som har koll om det är lika illa med innehåll i deras kraftfoder och höpellets?
Är de lika ute och cyklar med dem?

Hinner inte kolla just nu, och jag såg nu att ts undrar även om kraftfoder etc.
 
Någon som har koll om det är lika illa med innehåll i deras kraftfoder och höpellets?
Är de lika ute och cyklar med dem?

Hinner inte kolla just nu, och jag såg nu att ts undrar även om kraftfoder etc.

Det ser ut som att dom säljer Hövelers kraftfoder, dom är nog mer standard, tänk Krafft typ.

Lite onödigt att dom säljer importerat foder dock 😅? Vi har ju flera svenska märken.

Vill du jaga lågt järn så är det en helt annan "liga", du kommer behöva pyssla och göra mycket själv, inga färdiga såna kraftfoder på svenska marknaden och få mineraltillskott i europa (svenska Key, brittiska Forageplus och polska Podkowa).
 
Någon som har koll om det är lika illa med innehåll i deras kraftfoder och höpellets?
Är de lika ute och cyklar med dem?

Hinner inte kolla just nu, och jag såg nu att ts undrar även om kraftfoder etc.
Har de egentillverkat foder? Inte sett, hade för mig att de bara importerade Höveler.
 
Vilka mineraltillverkare använder inte dessa? Jag hade inte koll på detta, googlade nyss och ser att de mineralerna jag ger (hippo) innehåller monokalciumfosfat..
Jag har inte gått igenom alla mineraler som finns på marknaden men använder själv Vitafor Strong som är magnesiumsaltbaserat. Skulle annars säga att det bästa mineralfodret på svenska marknaden är Key mineralmix men det är ett annat pris än Vitafor.
 
Jag har inte gått igenom alla mineraler som finns på marknaden men använder själv Vitafor Strong som är magnesiumsaltbaserat. Skulle annars säga att det bästa mineralfodret på svenska marknaden är Key mineralmix men det är ett annat pris än Vitafor.
Såg att det är monokalciumfosfat i vitafor också, men det kommer längre ner på ingredienslistan..

Googlade Key och ja jäklar, det var dyrt!
 
Även "vår" guru här på buke säger samma.

Ja, det finns en allvarlig hake med monokalciumfosfat. Det kan innehålla extremt mycket järn. Krafft använder monokalciumfosfat till sina mineraltillskott. Det är därför järnhalten i verkligheten är 2500 mg/kg istället för 600 mg/kg som de officiellt redovisar. Skillnaden, 1900 mg, kommer främst från monokalciumfosfat.

Samma sak med dikalciumfosfat som kan innehålla ännu mer järn!

Undvik dessa mineraltillskott.

Lars/spaderÄss

Mmm fast... Den innehåller monokalciumfosfat?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221023_130909.jpg
    Screenshot_20221023_130909.jpg
    111,7 KB · Visningar: 48
Om vi alla betalar för att analysera 1 mineralfoder var så skulle vi kunna kolla av svenska marknaden på järninnehåll.
 
Jag har inte gått igenom alla mineraler som finns på marknaden men använder själv Vitafor Strong som är magnesiumsaltbaserat. Skulle annars säga att det bästa mineralfodret på svenska marknaden är Key mineralmix men det är ett annat pris än Vitafor.

Blev lite nyfiken på Key mineralmix, men hittar inte innehållsförteckningen på hemsidan?? 🥴
 
@MiniLi @skiesabove
Jag har bestämt för mig att foderstatsprogrammet PC horse hade räknat ut dom verkliga mineralmängderna i dom vanligaste mineralfodrerna och det var då det kom fram att Krafft hade så extremt mycket mer järn än vad som var angivet. Medan Vitafor så skillde det inte så jätte mycket mot delgiven mängd så tror därför att det inte är så mycket monokalciumfosfat i det. Skulle som sagt hellre igentligen köpa Key men ekonomin får styra i detta fallet.
 
@MiniLi @skiesabove
Jag har bestämt för mig att foderstatsprogrammet PC horse hade räknat ut dom verkliga mineralmängderna i dom vanligaste mineralfodrerna och det var då det kom fram att Krafft hade så extremt mycket mer järn än vad som var angivet. Medan Vitafor så skillde det inte så jätte mycket mot delgiven mängd så tror därför att det inte är så mycket monokalciumfosfat i det. Skulle som sagt hellre igentligen köpa Key men ekonomin får styra i detta fallet.
Det kan säkert stämma eftersom det innehåller både monokalciumfosfat och den där magnesiumvarianten..
 
Har de egentillverkat foder? Inte sett, hade för mig att de bara importerade Höveler.
Du verkar ha rätt.
Möjligt att det var det TS menade med deras kraftfoder. Som sagt hann inte kolla så noga innan 😅.
Så då kanske kraftfodret är bättre än deras skit till mineraler?
Nu behöver jag inte deras foder själv menr nyfiken 😇.
 
Nyfiken när ni pratar priser. Vad tycker ni är rimligt att betala för mineraler per månad?
När jag räknat så är det så stor skillnad. Idag betalar jag ca 500:- för 25 kg som räcker ca 6 månader. För key skulle samma månader bli ca 2149:-. Alltså drytt fyra gånger så dyrt. Hade det varit dubbelt så dyrt så hade jag nog ansett att det var värt det men inte fyra gånger priset när jag får ihop en bra foderstat med Vitafor med ett litet tillägg av koppar och zink, har dock inte behövts i sommar. Vi tog analys på vårt bete..
 
En annan sak är att de har rena faktafel i sina beskrivningar. Tex det här, kopierat rakt av från dem: "Svavel - Rikt på aminosyror som hjälper bland annat magen. Kreatin som är en viktig del för päls och hovar finns det stora mängder av i svavel."

Det är ju tokfel!! Svavel är ett grundämne (periodiska systemet någon?) som visserligen INGÅR som en byggsten i tre aminosyror och därmed vissa protein som kreatin. Men de har ju vänt på det helt. Deras formulering blir ju som att säga att "smör innehåller tårta" om ni fattar. Man behöver helt enkelt svavel för att bygga kreatin, men svavel innehåller varken aminosyror eller protein. Snark.

(Jag har mailat dem om detta men de vägrar lyssna.)
Ja det är ett av deras fullständigt uppåt väggarna felaktiga påstående! När någon skriver så grova felaktigheter blir min slutsats att de är rejält okunniga och borde definitivt inte skapa några egna mineraler.
 
Minerals by nordic är återförsäljare av Höveler så det stämmer att det inte är deras egna foder. Men har någon testat produkterna och kan av erfarenheter säga vad de tyckte?

Jag har beställt hem provsmaker från Hövelers Müsli , höpellets och lucernpellets.

Mineraler behövs inte för min häst för det har han redan så kan någon som verkligen prövat produkterna uttala sig? 😁
 

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
492
Senast: corzette
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
391
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp