Bukefalos 30 år!

Fiorano

Trådstartare
Fortsättning på "fodertillskott jag är tveksam till". På förekommen anledning hamnade jag på Homeopathusets sajt och jag kände hur blodtrycket steg.

Så här beskrivs deras mineral och vitamintillskott Minesyl:

"De verksamma beståndsdelarna i Minesyl är negativt laddade och tarmens inre väggar är positivt laddade. Detta leder till en magnetisk dragningskraft som koncentrerar de viktiga näringsämnen som finns i Minesyl till tarmväggarna och därifrån vidare till kroppens celler.

Detta elektromagnetiska mönster är en av grundprinciperna som gör Minesyl till en ovärderlig katalysator för näringsupptaget. Denna katalysatoreffekt ökar också avsevärt upptagningsförmågan av de näringsämnen som finns i fodret."

Alltså? Vad jag kan läsa på innehållet så ser jag verkligen varken nåt magnetiskt eller att det är extraordinärt innehåll? Som insnöad på e-vitamin/selen ligger det väl också rätt lågt? Sen böir jag skeptisk till jodtillskott, har förstått det som giftigt för häst? Var mycket diskussioner om det när alger hade en boom.

Sammansättning: 8.9.1 Laktos, Trikalciumfosfat, 11.3.8 Magnesiumfosfat, 11.5.2 Kaliumklorid, 11.2.1 Kaliumsulfat, 11.4.1 Natriumklorid, 11.7.3 Kiseldioxid

Analyserat innehåll: Råprotein 0 %, Råfett 0 %, Växttråd <0,1 %, Aska 0,2 %, Vatten <0,2 %, Trikalciumfosfat 50 mg, Ca/P ˃1,3, Magnesiumfosfat 7,5 mg, Kaliumklorid 5 mg, Kaliumsulfat 5 mg, Natriumklorid 1 mg, Kristobalit (Kiseldioxid) 10 µg

Tillsatser per kilo: Vitaminer: Vitamin A (Betakaroten 3a160(a)) 1 mg, Vitamin B1 (Tiaminhydroklorid 3a820) 1 mg, Vitamin B2 (Riboflavin 3a) 1 mg, Vitamin B3 (Niacin 3a314) 1 mg, Vitamin B5 (Kalcium-D-pantotenat 3a841) 1 mg, Vitamin B6 Pyridoxinhydroklorid 3a831) 1 mg, Vitamin B12 Cyanokobalamin 3a) 10 µg, Folsyra (Folsyra 3a316) 10 µg, Biotin (Biotin 3a880) 1 mg, Kolin (Kolinklorid 3a890) 1mg, Vitamin C (Askorbinsyra 3a300) 25 mg, Vitamin E (Alfatokoferol 3a700) 10 µg

Spårämnen: Jod (Kaliumjodid 3b201) 10 mg, Järn (Järn(II)fumarat 3b105) 1 mg, Koppar (Kopparchelat 3b4.10) 10 µg, Mangan (Mangansulfatmonohydrat 3b503) 1 mg, Selen (Selen 3b8.10) 10 mg, Zink (Zinkoxid 3b603) 1 mg, Kobolt (Kobolt(II)karbonat 3b304) 1 mg

Rekommenderad dagsdos är 44 gram.

tillsats av jod behöver inte vara fel. Däremot ska det inte vara för mycket. Jag har flera gånger gett jodberikat salt för att säkerställa jodbehovet när jag inte behövt ge mer komplett mineralfoder.

Då är jag avseende minesyl mer negativ till tillsatt järn
Fast det är 1 mg tillsatt järn PER KILO :angel: Och nästan alla vitaminer/mineraler de har tillsatt ligger ju där.

Det är ett homeopatiskt tillskott dvs innehåller extremt låga nivåer av de aktiva ingredienserna (i detta fallet mineraler). Om man jämför med Selo E tex så innehåller det bara 10 mg selen per kg mot 90 mg i Selo E, och 10 mikrogram E-vit jämfört med 70 500 mg (=70 500 000 mikrogram).

Fast det är 1 mg tillsatt järn PER KILO :angel: Och nästan alla vitaminer/mineraler de har tillsatt ligger ju där.

Det är ett homeopatiskt tillskott dvs innehåller extremt låga nivåer av de aktiva ingredienserna (i detta fallet mineraler). Om man jämför med Selo E tex så innehåller det bara 10 mg selen per kg mot 90 mg i Selo E, och 10 mikrogram E-vit jämfört med 70 500 mg (=70 500 000 mikrogram).
Ja jag skrev ju det att det är mjölksocker med en gnutta tillsatta mineraler och vitaminer. Totalt humbug. Men ska man kritisera något tillsatt så är jag mer negativ till järn än jod. I just minesyl spelar inget av det någon roll i realiteten dock

Fortsättning på "fodertillskott jag är tveksam till". På förekommen anledning hamnade jag på Homeopathusets sajt och jag kände hur blodtrycket steg.

Så här beskrivs deras mineral och vitamintillskott Minesyl:

"De verksamma beståndsdelarna i Minesyl är negativt laddade och tarmens inre väggar är positivt laddade. Detta leder till en magnetisk dragningskraft som koncentrerar de viktiga näringsämnen som finns i Minesyl till tarmväggarna och därifrån vidare till kroppens celler.

Detta elektromagnetiska mönster är en av grundprinciperna som gör Minesyl till en ovärderlig katalysator för näringsupptaget. Denna katalysatoreffekt ökar också avsevärt upptagningsförmågan av de näringsämnen som finns i fodret."

Alltså? Vad jag kan läsa på innehållet så ser jag verkligen varken nåt magnetiskt eller att det är extraordinärt innehåll? Som insnöad på e-vitamin/selen ligger det väl också rätt lågt? Sen böir jag skeptisk till jodtillskott, har förstått det som giftigt för häst? Var mycket diskussioner om det när alger hade en boom.

Sammansättning: 8.9.1 Laktos, Trikalciumfosfat, 11.3.8 Magnesiumfosfat, 11.5.2 Kaliumklorid, 11.2.1 Kaliumsulfat, 11.4.1 Natriumklorid, 11.7.3 Kiseldioxid

Analyserat innehåll: Råprotein 0 %, Råfett 0 %, Växttråd <0,1 %, Aska 0,2 %, Vatten <0,2 %, Trikalciumfosfat 50 mg, Ca/P ˃1,3, Magnesiumfosfat 7,5 mg, Kaliumklorid 5 mg, Kaliumsulfat 5 mg, Natriumklorid 1 mg, Kristobalit (Kiseldioxid) 10 µg

Tillsatser per kilo: Vitaminer: Vitamin A (Betakaroten 3a160(a)) 1 mg, Vitamin B1 (Tiaminhydroklorid 3a820) 1 mg, Vitamin B2 (Riboflavin 3a) 1 mg, Vitamin B3 (Niacin 3a314) 1 mg, Vitamin B5 (Kalcium-D-pantotenat 3a841) 1 mg, Vitamin B6 Pyridoxinhydroklorid 3a831) 1 mg, Vitamin B12 Cyanokobalamin 3a) 10 µg, Folsyra (Folsyra 3a316) 10 µg, Biotin (Biotin 3a880) 1 mg, Kolin (Kolinklorid 3a890) 1mg, Vitamin C (Askorbinsyra 3a300) 25 mg, Vitamin E (Alfatokoferol 3a700) 10 µg

Spårämnen: Jod (Kaliumjodid 3b201) 10 mg, Järn (Järn(II)fumarat 3b105) 1 mg, Koppar (Kopparchelat 3b4.10) 10 µg, Mangan (Mangansulfatmonohydrat 3b503) 1 mg, Selen (Selen 3b8.10) 10 mg, Zink (Zinkoxid 3b603) 1 mg, Kobolt (Kobolt(II)karbonat 3b304) 1 mg

Rekommenderad dagsdos är 44 gram.
Tipsa Konsumentverket om vilseledande marknadsföring?

Är faktiskt bud på att göra det. Har fått in hästar i stallet som får en massa tillskott från homeopathuset, blev nyfiken och kollade upp det. Ett magprep är yoghurtpulver🙄. 317;- för ett kg..
Du kan hälsa att jag har lite mjölkpulver att sälja :angel:

Är tusen år sedan jag läste kemi och biologi, men borde inte tarmarna vara jättejättesvagt negativt laddade?
Tänker att det finns muciner där som typ karboxyl och sulfatgrupper som ju har extra elektroner.
Kan dock inte se hur den supersvaga negativa laddningen skulle påverka upptagningsförmågan nämnvärt, kanske om jonerna lägger sig närmre tarmväggen? Men allt annat som påverkar upptagningsförmågan i tarmarna bör överrösta den där lilla laddningen rätt rejält.

Sorry nu blev jag lite nördig 🙈 Men förutom att homeopati enligt mig är obegripligt kan de väl i alla fall ha koll på om tramväggen är negativt eller positivt laddad om de vill komma med förklaringar kring hur produkten fungerar? men de kanske tänkte att det är 50/50 om de har rätt och hoppades på att de valde rätt? :angel:

Egentligen är väl den springande punkten om de är tillräckligt tydliga med att det är ett homeopatiskt preparat eller inte.

Alltså så att de som har för avsikt att köpa ett verkligt kosttillskott lätt kan förstå att detta inte är ett sådant. Det är väl inte per automatik felaktig marknadsföring att sälja homeopatiska preparat så länge det görs till folk som vill ha dem för att de tror på homeopati.

Tittade på hemsidan och deras produkter.

Håller med @Asko ... mjölkpulver är nog lika verkningsfullt (verkningslöst) som deras hittepå saker....

Jag skulle även vilja ha en oberoende analys av innehållet. Min erfarenhet från liknande produkter där utomstående gjort analys är att den verkliga analysen skiljer sig markant mot säljarens analys.

Inte sällan ger den riktiga analysen resultatet att produkterna är direkt farliga med väldigt höga siffror på vissa ämnen (som ibland/oftast inte ens står i innehållsförteckningen) och väldigt lite eller inget alls om det säljaren menar är det verksamma ämnet.

Hästar mår nog bättre utan mineraler och tillsatser än med Homeopathusets...

Jag har köpt piller till en häst veterinären på den tiden inte kunde hjälpa mot headshaking. Dom hjälpte väldigt bra men en burk med hur många piller som helst i kostade ju typ 50 spänn. Några dyra tillskottspulver skulle jag aldrig köpa dock.

Kanske snor tråden lite (?) men på tal om nämnt ställe. Hörde någon som gav Endofor till ett sto som enligt utsago ska bli lite "dominant" vid brunst. När jag läser om det innehåller det ju inget magiskt direkt och är ju också ganska dyrt.
Reflekterade också kring att det är väldigt lite munkpeppar i denna blandning (och dosering) i jämförelse med hur mycket munkpeppar det rekommenderas att ges av ren munkpeppar?

Vad säger ni om blandningen? Agnus castus är ju munkpeppar.

Sammansättning: 8.9.1 Laktos, 2b Agnus castus

Tillsatser per kg: 3a700 Alfa-tokoferol 100 mg, 3a Riboflavin 1 mg, 3a314 Niacin 1 g, 3b603 Zink 1 mg, 3a370 Taurin 1 mg, 2b Agnus Castus 1 mg

Kanske snor tråden lite (?) men på tal om nämnt ställe. Hörde någon som gav Endofor till ett sto som enligt utsago ska bli lite "dominant" vid brunst. När jag läser om det innehåller det ju inget magiskt direkt och är ju också ganska dyrt.
Reflekterade också kring att det är väldigt lite munkpeppar i denna blandning (och dosering) i jämförelse med hur mycket munkpeppar det rekommenderas att ges av ren munkpeppar?

Vad säger ni om blandningen? Agnus castus är ju munkpeppar.

Sammansättning: 8.9.1 Laktos, 2b Agnus castus

Tillsatser per kg: 3a700 Alfa-tokoferol 100 mg, 3a Riboflavin 1 mg, 3a314 Niacin 1 g, 3b603 Zink 1 mg, 3a370 Taurin 1 mg, 2b Agnus Castus 1 mg
Det är ju det som är hela grundidén inom homeopati, så det är inte konstigt att det är låga nivåer verksamma ämnen.

Liknande trådar

• Vilket torrfoder
  • Detta med foder...
  • Mineralfoder motsvarande Forageplus?
  • Fungerar detta mineralfoder till häst?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka