Minihund=dåligt temperament?

Sv: Minihund=dåligt temperament?

Nej det beror nästa alltid på att ägare till små hundar nästan aldrig uppfostrar dom. Dom vill liksom inte det verkar det som. Små hundar kommer nästan alltid undan med allt. Dom tillåts, skälla, göra utfall och dra i koppel mm.

Det handlar alltså om uppfostran.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Nej, det behöver den inte, men jag håller med Gabbi. Jag hade antagligen gjort/tänk samma. En hund/min hund ska fixa kanska mycket innan den hugger och den ska definitivt fixa barn/människor som ska fram och gulla/klappa.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

som jag uppfattar det är det brist på uppfostran,av det småhundar jag haft har ingen varit speciellt skällig,nervös som jag upplever många hundar av mindre ras.
jag fostrar mina hundar som hundar och inte som mina "bebisar" vare sig det är stor ras eller liten...
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Nej det beror nästa alltid på att ägare till små hundar nästan aldrig uppfostrar dom. Dom vill liksom inte det verkar det som. Små hundar kommer nästan alltid undan med allt. Dom tillåts, skälla, göra utfall och dra i koppel mm.

Det handlar alltså om uppfostran.

Euhm, okej...

Tar ex med min egna, hon har jag i stort sett inte behövt uppfostra, iaf inte på samma sätt som min stora. Hon går aldrig fram till någon, går att ha lös överallt osv. hon skäller när det kommer folk, men eftersom jag vill att mina hundar låter när det kommer någon, ser jag det knappast som ouppfostran. Skulle hon dock göran ått hon inte får (hoppa upp i sängen tex) säger jag till henne, och då behövs det baraen gång, medan min stora gärna testar gränser.

Jag håller med Jadzia, jag tror små hundar avlas i större utsträckning på utseende efter som de ändå "inte ska användas". Därav ser man inte i lika stor utsträckning till mentaliteten.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

som småhundsägare som faktiskt jobbar hårt för att komma ifrån skällandet känner jag att jag behöver göra ett inlägg jag också.
i grund och botten tror jag också att bjäbbigheten till mycket stor del handlar om uppfostran, som folk redan har sagt: det är mest sött, speciellt när hunden är valp (och, för att citera min svärmor: "men de måste ju få skälla" *grrr*). Samma sak med olaterna i koppel: eftersom det inte är något större problem att hålla emot när den mindre hunden gör ett utfall så är det några (läs: en hel del) ägare som inte bryr sig om att lära in korrekt beteende hos hunden.
men sen är det ju också så att rekommendationerna till många förstahundsägare är att skaffa en liten hund, just för att man ska kunna lära sig av sina misstag utan större risk att någon blir skadad... detta känns lite konstigt fasktiskt, småhundarna är ju också hundar och borde kunna få leva ett skönt och väluppfostrat liv :D
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

i min omgivning känns det mest som att en liten hund kommer undan med det mesta utan att någon säger till den just för att den är liten.
och människorna som väljer den lilla hunden gör det för att det på något vis verkar enklare med en liten hund för man behöver inte göra något speciellt med den, den kan ju alltid vara kopplad.
jag tror det brister i uppfostran helt enkelt, ingen som riktigt tar sig tid eller så.
och så är det ju inte med alla småhundar, men som jag skrev så är det så i min omgivning. de behöver inte lära sig eller bli tillsagda för de är så små. sjukt frustrerande...
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

(och, för att citera min svärmor: "men de måste ju få skälla" *grrr*).

DET har jag problem med när det gäller mina hundar. Jag accepterar inte hoppande och skällande osv. men många andra tycks göra det.
Träffade t.ex min granne en dag som sa att "dina hundar är så tysta, man hör dem aldrig", jag förklarade att jag uppfostrat dem så att de inte ska skälla och att det är skönt att inte ha skälliga hundar när man bor i lägenhet. Grannen svarar då "ja men... de måste ju få skälla, det är ju deras sätt att varna".

Jag jobbar också stenhårt på att få mina hundar att inte hoppa på folk som kommer på besök och folk vi stannar och pratar med utomhus men för att vara ärlig... det känns verkligen som att arbeta i motvind :crazy: Det är endast mina föräldar som är konsekventa och markerar att det inte är okej att hoppa på dem när de kommer hit, ALLA andra har inget emot det och säger att "det gör ingenting, de är ju så små". Jag brukar säga att "det gör visst någonting, tänk den dagen det kommer nån som har strumpbyxor tillexempel, de går sönder om de hoppar... eller om någon har ljusa byxor på sig. De blir smutsiga!"

Samma granne som nämts ovan brukar jag träffa på utomhus då och då. Hon går alltid fram för att hälsa på hundarna som blir fullkomligt överlyckliga och jag brukar jobba hårt på att få dem att inte hoppa genom att säga åt dem samt dra dem mot mig i kopplet, då brukar grannen följa efter...alltså gå mot hundarna så att de fortfarande kan ställa sig på bakbenen och "krafsa" med framtassarna, som för att visa att det gör ingenting att de hoppar på henne. Jag är inte imponerad av detta och har sagt åt henne att hon måste säga till dem istället för att bjuda in dem att hoppa på henne men poletten verkar inte trilla ner :grin:
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Ånej, jag har en liten hund som i princip aldrig skäller. Det beror nog på hennes medfödda temperament, uppväxt och uppfostran (som jag inte anser mig delaktig i eftersom hon kom till mig när hon var tre år)
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Det där är ju bara bortförklaringar. Jag har en papillon hane på 5 år som är världens mest sociala och gulliga kille. Han älskar andra människor (men matte är alltid bäst) och han skäller aldrig på andra. Han är skottfast och orädd. Det enda han gör är att han vaktar hemma (varnar om någon kommer typ), men det gör väl andra hundar också.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Räknas JR som småhund så är han inte som din beskrivning, han kan bli ettrig men annars så är det inga problem att ta fästingar, klippa klor mm.

Tror även uppfostringen har lite med det att göra, gå och bära runt och förmännskliga hunden, hund är en hund och skall gå på marken med alla fyra benen.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Jag tror att det till stor del beror på uppfostran.
Diskuterade detta med en veterinär jag var hos med min lilla hund. Han frågade direkt när vi kom in i rummet om jag hade stor hund också. Ja, sa jag och tittade lite frågande. Han sa att det märks nästan direkt på en liten hund om ägaren är hundvan och uppfostrar sin hund efter det.
Jag har rottweiler också.

Jag har uppfostrat (varit med och uppfostrat rottisen, då det är familjens hund) bägge hundarna utifrån samma saker och de är lika duktiga bägge två, trots att deras mentalitet skiljer sig enormt, även kön och storlek. Det enda som har skiljt sig vid just uppfostran är hur jag har valt att nå fram till resultat med hundarna, alltså vilken typ av metod. Den ena metoden hade fungerat sämre på den ene hunden och bättre på den andre och vice versa.

Sedan tror jag även att aveln spelar en stor roll. Min lilla hund är blandras där föräldrarna har valts ut med stor noggrannhet utifrån både mentalitet och fysik. Det spelar säkert en stor roll till varför Yda har blivit som hon har blivit.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Fast då kan man undra varför de börjar göra utfall,skälla och bete sig illa. Förklaringen till detta hittar man i hundens mentalitet. En liten sällskapshund ska vara enkel att fostra och kräva lite ansträngning. Man ska inte behöva slita för att få en trevlig hund.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

För att de är så smååååå och sööööta när de börjar med det som valpar.:devil:
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Varför börjar de göra utfall och skälla som valpar?
Vad utlöser det hela?

Jo, det beror på de mentala egenskaparna hunden har. avla rätt och hunden kommer inte ens tänka tanken på att göra utfall.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Knapplån.

Jag ser mycket inom dvärgrasernas (Har en del uppfödare ur grupp 9 runt mig, men även några hundar av andra små raser än just sällskap också förvisso) uppfödning som får mig att rysa!

Att hunden är livrädd för det mesta verkar inte vara något hinder för att den ska få gå i avel, den är ju bara lite fjantig ibland...
Att hunden inte kan avreagera på lååång tid, är heller inga bekymmer. Jag har sett flera stycken som har tagit upp till 10-15 min för att avreagera, och då var reaktionen rädsla/osäkerhet i kombination med nafs/bett/utfall :crazy: Ja, inte ens för något speciellt, utan för att en främmande människa kom nära bara helt enkelt.

Många dvärghundar jag känner har en hel del rädslor inblandade kring människor, och speciellt barn.

Visst, om en 5-10 kgs hund drar i kopplet och gör utfall mot alla människor vi möter, så kan jag hålla den utan problem. Men vem fan vill leva med en hund som man måste ha sådan koll på för att den inte ska bitas/nafsas?
Jag avlivade min GD för att hon var alldeles för trasig mentalt, och det var inte för storleken ens en gång - det gick utmärkt att hålla henne etc. Men det är hemskt jobbigt att leva med en hund som inte är stabil mentalt.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

KL

Kanske beror det lite på att hundägare som inte är så intresserade av att fostra hundar skaffar små raser eftersom de ju inte behöver uppfostras?

Väninnan jobbade många år på stort djursjukhus och underhöll pojkvännen med att berätta om "Dagens djurägare" varje kväll... En del av historierna fick även vi bekanta höra. Min favorit är när hon skulle vaccinera en testosteronstinn ettårig JR. När hon nuddade den med kanylen högg den henne, rejält. Varpå matte rycker till sig hunden - som fortfarande morrar och visar tänder - kramar den mot sitt bröst och ömkar -stackars, stackars lille "Putte". :rofl: :rofl:

Onekligen är det så att en del människor inte är så lämpliga hundägare. Och min egen teori är att en stor andel av dessa tyvärr skaffar småhundar.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Som barn trodde jag pudeltanter hade sina små älsklingar i knäet för att de inte skulle råka ut för något. Numera, när jag själv är pudeltant begriper jag att det är för att ingen ska råka ut för de små :devil:. Ganska talande att när en hundglad kompis kommentar när hon fick höra att vi blivit med dvärgpudel var att hon äntligen skulle få träffa en som inte bets...

Allvarligt talat; jag tror på en kombination av arv och miljö. Många små raser har rejält med skärpa, och om matte och husse inte fostrar den lille sötnosen från början upptäcker de att de har ett litet monster i snöret.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Fullständigt apkorkat att ha skärpa i små sällskapsraser. Det borde man som uppfödare vara mycket angelägen att avla bort.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Nej det beror nästa alltid på att ägare till små hundar nästan aldrig uppfostrar dom. Dom vill liksom inte det verkar det som. Små hundar kommer nästan alltid undan med allt. Dom tillåts, skälla, göra utfall och dra i koppel mm.

Det handlar alltså om uppfostran.

Menar du att det går att uppfostra bort metal instabilitet?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ett par månaddr sedan nu som vi var hundvakt åt en taxvalp i en vecka. Den var 13 veckor då. Nu har ägaren frågat om vi kan vara...
Svar
16
· Visningar
1 654
Senast: Seabaz
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 662
Senast: Inte_Ung
·
H
Övr. Hund Har funderat på detta ett tag nu o har kommit fram till eget svar men nu undrar jag vad ni har för tankar. Varför skäller små hundar...
Svar
12
· Visningar
3 533
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Vi har nu beslutat att köpa hund (äntligen!! :banana:). Men... vi har stora problem att välja ras. Vi är lika kluvna allihopa...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 241
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp