Minimisera mera

Har kommit ut ur tre tuffa år. Känns inte som tre år, mer som trettio; jag har fått rynkor och gråa hår och ledvärk. Det stör mig inte så mycket, jag har alltid tänkt att jag kommer vara bäst som gammal (om jag kommer dit).

Vad som stör mig är att det är så mycket kvar av allt det där som var innan. Vigde mitt liv till tre år av arbetet före allt med någon tanke om att sen ska det bli som det ska. Arbetet är gjort men allt annat är fortfarande ogjort, precis som när jag lämnade det. Mina kläder passar inte längre och de är trasiga på köpet; livet likaså. Tänkte att jag skulle komma ut på andra sidan och ha tid till hästar, dans, musik, skog, kärlek. Mina dagar nu går åt till att rensa ut gamla grejer jag aldrig tyckt om, laga mat som aldrig riktigt blir som jag vill ha den, sitta länge med mitt te och undra vad som hände egentligen. Var tog alla mina vänner vägen? När blev mina ögon så sorgsna? Varför går tiden så fort?

Skulle vilja ta ledigt från jobbet i ett år och bara fixa allt som är fel. Bygga klart stallet, sy nya kläder, slänga ut precis allt som inte är viktigt. Stöpa om.

Vet inte hur det ska gå. Ekonomin är en härva, min ork går upp och ner, pausar jag jobbet kanske det inte finns kvar sen. Men såhär kan jag inte ha det. Kan inte bända mig genom ett hav av oviktigheter när varje sekund är viktig (jag vet ju inte om jag får bli gammal).
 

Personlig assistent får man innan man är pensionär, efter pensionering blir det hemtjänst. Hemtjänst/äldreboende/lss/PA skulle vara något? Finns nätmobbning där.

@Nahar Man får tyvärr inte personlig assistans om man är över 65 och är man beviljad assistans sedan innan så förlängs den sällan efter 65. Men vikarie på ett t.ex. äldreboende kanske vore något?
Oj! Alltså rent utanför min vilja till jobb så är jag förvånad, varför skulle 65+are helt plötsligt ha mindre behov? Men ja, äldreboende är ett alternativ, hemtjänst tror jag en måste ha körkort för här (bilarna susar förbi på vägarna... ser stressigt ut).
@Nahar Kan man inte ta tjänstledigt inom den akademiska världen? Annars kan det ju vara ett alternativ: tjänstledig i vår och sommar för att komma ikapp med både gård och dig själv. Har lekt med den tanken också :o Gud vad jag inte vill jobba! :D
Ja, alltså, på pappret går det men jag tvivlar på att det hade fungerat i längden. Det är extremt hård konkurrens och folk som inte presterar hela tiden sållas bort fort. Och för mig just nu handlar det om att jag i princip tiggt mig till att få jobba kvar i höst, så tigger jag mig inte kvar till våren är det nog slut på detta universitetet för min del i alla fall. Men med det sagt är jag inte så rädd för att inte gå tillbaka till samma jobb. Är mer att inte ha något jobb alls som skrämmer.
När jag fick spunk över röran så röjde jag ut ett rum så att det blev ödsligt.
Så kunde jag gå in där och vila huvudet.
Det blir lätt att röran blir övermäktig annars.
Kan du tömma ett rum för att få frid någonstans?

Jag lever med en man som skapar röra bara han vänder sig om. Det är litet påfrestande ibland. Men det är å andra sidan hans enda dåliga egenskap så jag har övat på att hantera det.
Nja. Jag har ett rensat rum, men det är långt ifrån optimalt. Det är sovrum-arbetsrum-träningsrum på ca 25 kvm... Men oavsett så måste jag ju städa och hålla ordning i resten av huset för att inte få in möss, råttor, och andra skadedjur. Och den ende som är ansvarig för röran här är jag, så kan inte precis skylla ifrån mig. Köpte huset för att få ordning på det. Vill inte känna mig nyinflyttad efter flera år (får fortfarande frågan varje gång någon ny kommer hit:banghead:).
 
Nja. Jag har ett rensat rum, men det är långt ifrån optimalt. Det är sovrum-arbetsrum-träningsrum på ca 25 kvm... Men oavsett så måste jag ju städa och hålla ordning i resten av huset för att inte få in möss, råttor, och andra skadedjur. Och den ende som är ansvarig för röran här är jag, så kan inte precis skylla ifrån mig. Köpte huset för att få ordning på det. Vill inte känna mig nyinflyttad efter flera år (får fortfarande frågan varje gång någon ny kommer hit:banghead:).
Katter fungerar bra mot råttor och möss.
Vi har fortfarande fullt med flyttkartonger i maskinhallen, efter 10 år. Det är inte klokt egentligen.
Men annat kommer hela tiden emellan.
Jag jobbar på min acceptans, det verkar vara det enda som fungerar.
Jag känner med dig, det tar liksom aldrig slut.
När de dagliga nödvändigheterna är gjorda så är både dagen och människorna slut.
 
Det som fått mig att känna mig absolut mest "med" i hemmet, göromål osv var när jag hade en dag ledig mitt i varje vecka. (innan jag hade barn, nu går alla sådana dagar åt till lekplatshäng och utflykter :p) och jag liksom inte använde den som "helg" utan som ytterligare en dag av arbetsveckan, bara det att jag betade av måsten hemma istället. Fick så mycket småprojekt gjorda! +att helgen fick vara helg på ett helt annat sätt.

Så har du möjlighet att lägga upp jobbet så (förstår om det kan vara svårt som frilansare!) så kan jag verkligen rekommendera det!
 
Katter fungerar bra mot råttor och möss.
Vi har fortfarande fullt med flyttkartonger i maskinhallen, efter 10 år. Det är inte klokt egentligen.
Men annat kommer hela tiden emellan.
Jag jobbar på min acceptans, det verkar vara det enda som fungerar.
Jag känner med dig, det tar liksom aldrig slut.
När de dagliga nödvändigheterna är gjorda så är både dagen och människorna slut.
Jag har katt, men just på grund av hur illa däran huset är kan hon inte vara i de rum där hon mest behövs. Det blir rent livsfarligt.

Det är väl det, att jag inte vill/kan acceptera just detta. För det skapar för stora svallvågor på resten av mitt liv. Det måste göras.

Det som fått mig att känna mig absolut mest "med" i hemmet, göromål osv var när jag hade en dag ledig mitt i varje vecka. (innan jag hade barn, nu går alla sådana dagar åt till lekplatshäng och utflykter :p) och jag liksom inte använde den som "helg" utan som ytterligare en dag av arbetsveckan, bara det att jag betade av måsten hemma istället. Fick så mycket småprojekt gjorda! +att helgen fick vara helg på ett helt annat sätt.

Så har du möjlighet att lägga upp jobbet så (förstår om det kan vara svårt som frilansare!) så kan jag verkligen rekommendera det!
Det hade varit guld att ha det så! Som det är nu går mina helger åt till fix. Nog därför alla mina vänner försvann, jag har inte tid helt enkelt:laugh:
 
Ja, det finns ställen hon kan fastna, lösa spikar (hon äter dem om hon får tag på dem), och gammalt råttgift bland alla grejer. Som sagt, jag måste ta tag i röran.
Jag är nog beredd att hålla med dig där.
När det blir farligt för människor eller djur så måste man bara, det finns egentligen inget val där.
Jag hoppas så att du får ihop din tillvaro så att den blir trivsam för dig. (Och katten.)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp