Minimum antal utfodringar per dag?

Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

*ryser*

Jag känner igen det där alltför väl, från nästan alla stall jag stått i... Det gör mig så ledsen i hjärtat. Okej att man inte KAN så mkt om foder, men hur kan man med gott samvete åka hem från sin häst på kvällen och man vet att det är minst 8 timmar tills nästa fodring, när den ätit upp sin lilla kvällshögiva på 10-15 min och sedan står och brummar förtvivlat efter mer mat???!!! Man är så noga med allt annat, lindar, pysslar, pussar och tränar. Men ska hästen banta, då struntar man i om den svälter? Jag blir så ledsen i hela hjärtat mitt.

Å som tidigare sagts här, det är mkt svårt att "hjälpa", för antingen har folk tränare/hovslagare/vänner som inte kan ett dyft om foder som dock GÄRNA talar om för folk hur de ska fodra (svälta) sina hästar, eller är de redan övertygade om att de kan allt och vill inte lära sig nåt mer.... När ska folk inse att man aldrig är fullärd och GILLA att lära sig nya saker? :(

Jag chockerar gärna folk, om det är så de upplever mitt fodrande. Min häst får nu ca 8 kg hösilage till natten, 1,5 kg på morgonen och ingen lunch ännu eftersom de har gräs kvar i hagen. Men blir nog snart lunch också. För 2 år sedan när jag kunde ha fri tillgång i hagen också, kunde hon äta i snitt 14-15 kg hösilage/ dygn och de kallaste dygnen på vintern uppåt 20 kg utan att på nåt sätt bli tjock. KRAFTFODRET anpassar jag efter motion, vid vila endast som proteintillskott (bara fått lusern oftast) och havre mer när hon jobbas, beroende på analysen på grovfodret då.

Ingen kan kunna allt, men alla kan vi hjälpas åt, om vi vågar ta hjälp av varann och inser våra brister.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 765
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp