Minimum antal utfodringar per dag?

Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Det beror ju på hur du ställer rundbalen.. Vi har våran står på backen, då blir det ju tyvärr en del spill, som de trampar ner och så. Men en rundbal brukar hos oss räcka i 1 vecka, lite drygt. Längre tid om det inte är så kallt, kortare tid om det är väldigt kallt. Vi har tre hästar. Två stora och en ponny!
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Hungrig och hungrig, nu är det ju så att hästar inte har någon mättnads känsla som människor...de äter tills antalet tuggningar gör dem nöjda:)
Och de som jag känner skulle aldrig komma på tanken att ställa sina hästar på annat än halm:smirk: just därför att man vet hur hästar funkar dvs. de mår bäst om de kan äta ca 18-20 timmar per dygn:d
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

har aldrig förstått varför man ska hålla på o smådutta med hö flera ggr/dag när de ändå står utan hö från ca 23 (om man ger sk "nattamat" vid 21-tiden) fram till tidigast 6-tiden på morgonen????
Men då ska jag förklara det för dig nu då :idea: :

Hästar har under lång tid varit gräsätande djur som söker föda under en stor del av deras vakna tid på dygnet. Deras matsmältningsapparat är därför anpassat att få i sig små mängder mat kontinuerligt. En häst kan alltså inte tillgodogöra sig stora mängder mat vid några få tillfällen. Många hästar som står på stall idag har magsår (detta har setts mha studier på travare).

Hästar har en liten magsäck - de är alltså ANPASSADE ATT ÄTA LITE I TAGET OCH KONTINUERLIGT.

Här kommer lite exempel på skillnader mellan människans och hästars matspjälkningsystem:
Vi har gallblåsa, detta gör att det finns en reservoar för galla. När vi äter mat och denna har passerat magen och ut i tolvfingertarmen utsöndras galla och bukspott. Gallan innehåller ämnen som hjälper till att sönderdela fetter. Gallan och bukspottet höjer även pH:t (i magsäcken är det surt, dvs lågt pH, pga att maten ska brytas ned lättare). Magsäcken är skyddad från det sura, men tarmens yta har inte detta skydd, därför är det viktigt att pH höjs, annars uppstår frätskador (sår) på tolvfingertarmen. Skarven mellan magen och tolvfingertarmen är förövrigt ett mkt vanligt ställe att ha magsår på (så eg borde det kanske kallas tarmsår).

Hästar har ingen gallblåsa. Detta innebär att det hela tiden är en jämn tillförsel av galla från levern till tolvfingertarmen. Detta beror dels på att hästar inte har en så fettrik kost + ATT DEN ÄR ANPASSAD TILL ATT ÄTA LITE OCH KONTINUERLIGT.

Hästar är dessutom anpassade till att kunna bryta ned cellulosa (något som vi människor inte kan). Detta kan de göra eftersom de har en stor blindtarm och grovtarm. Nedbrytningen sker mha bakterier. Dessa mår bäst av en jämn tillförsel och av rätt sorts mat (tex stor del lättsmält stärkelse från kraftfoder kan ge en obalans i tarmfloran).

Hoppas att detta får dig att förstå varför det är viktigt att hästar får mat ofta :) ! Det står i djurskyddslagen att alla djurägare har skyldighet att lära sig så mycket om "sin" djurart att ägaren känner till artens grundläggande behov. Djurartens matsmälningsapparat är ett av dessa grundläägande saker man ska känna till som djurägare. ;)
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Min häst petar i dig 12 kg hör per dag. Varken mer eller mindre vill han ha, jag har provat. Jag står i ett stall som fodrar frukost 7.30, lunch 12.00, middag 16.30 samt kvällsfodring 21.00. Han borde då få ca 0,5 kg hö per timme vilket skulle göra 2,25+2,25+2,25+5,25 kg hö per fodring. Jag ger ungefär så och det funkar bra för honom.

Jag flyttade till det här stallet nyss och stod innan på ett ställe med bara tre fodringar per dag. Av någon anledning fick jag inte i hästen mer än 10 kg hö per dygn då. Kanske för att det fodrades för sällan?
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Mina får 2 gånger om dagen, morgon å kväll och däremellan får dom fritt med hö.Ser alltid till att dom alltid har tillgång till hö och det lider ingen nöd på dom.

har aldrig hört om 4 ggr per dag men däremot finns dom vet jag som ger 3 gånger om dagen fast jag tror 2 är vanligast.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Jag har två hästar. Och den ena äter 10-12 kg hö/dag varesej jag ger henne allt på en gång eller slänger ner allt hö jag har på loftet så att hon kan välja själv.
Hon äter 10-12 kg i vilket fall och lämnar sitt hö när hon är nöjd för stunden och går tillbaka och äter efter ett tag.

Den andra skulle med glädje äta ihjäl sej om hon bara fick.:eek:

Om jag ställer ut en hel bal (jag har 60 kg balar) så äter hon tills hon knappt kan röra sej och bara står och fiser för att hon är så mätt. Då går hon ifrån balen för att återkomma efter en kvart då hon har fisigt klart och kan proppa i sej lite till.

:cool:

Jag vill ju ha häst 1 på fri tillgång så att hon kan välja själv när hon ska äta men då blir häst 2 så fet så hon går knappt igenom stalldörren. :crazy:

Jag har varit en elak matte och löst det på detta vis:
Dom har nästan fri tillgång i hagen och häst 1 har även fri tillgång på natten i boxen. Häst 2 får bara lite mat inne........

(jag har hästarna ute väldigt mycke)
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Senaste foskningen visar att hästar snarare blir stressade av att utfodras med för små mål, många gånger om dagen.Speciellt när man har vissa mål som bara innehåller kraftfoder å inget stråfoder.
Hästarna får då inte äta tillräckligt länge utan börjar stressa & hetsäta vilket btyder at den slänger i sig fodret å har lång tid kvar till nästa mål.
jag läste detta i Hästfocus har jag för mej.
Personligen tycker jag inte det är ngt fel att utfodra 3 mål om dagen om man ser till att man ger så pass mkt stråfoder att det räcker för hästen att plocka i.
Hästen ska inte vara utan hö längre än ca 8 h för att magen ska hålla igång.Alltså är det smart att ge största mängden hö på kvällen.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Man brukar säga att man ska ge hästarna mat minst 3ggr/dag, gärna fler gånger.

Om det är hemskt dåligt väder/kallt/sjuk häst eller liknande som gör att hästarna står inne till på eftermiddagen så får dom lunch 11.30 tack vare automatiska foderlådor.

Men deras egentliga utsläppstid är 06.00, och de är högts ovanligt att hästarna står inne tills på eftermiddagen, så jag har haft samma problem som du.

Dock löste jag de genom att slänga ut ca 6kg hö på morgonen till två hästar (minis och arab). Dom har alltid några tussar kvar på em, så man kan väl nästan säga att dom går på 50% fri tillgång på hö:D

Dom får även middag och kvällsmat, alltså 3 mål/dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Letar häst och undrar om det är minimum 4 ggr per dag som utfodringarna ska skes eller om det går att går att ge 3 ggr ibland? Jobbar ibland på dagarna och har ingen möjlighet att åka hem på lunchen. Jobbar högst 7 timmar i sträck... På kvällen kan sambon ge om jag jobbar eftermiddagen men det är dagen som spökar.

Nån som vet? :confused:

Det är inte bara antalet fodringar som är viktiga, utan också att hästen får TILLRÄCKLIGT mycket att äta vid varje fodringstillfälle. En häst som inte få äta sig mätt blir stressad. En häst är "programmerad" för en viss ättid, om man då småduttar med 1 kg hit och 1 kg hö dit, så hinner den inte äta färdigt och bli mätt. Det kan skapa stressutlösta beteenden som att gnaga på boxvägg m.m.

Bara för att man fodrar 2 ggr/dag betyder inte att hästen står utan mat 12 timmar i sträck. Ger du tillräckligt stor grovfodergiva så hästen har lång ättid så är det inget problem. Bäst är ju fri tillgång, men det är ju inte alltid som det funkar.

3 fodringar per dag är nog vad de flesta gör om man har ett heltidsjobb och får hästen bara tillräckligt med grovfoder så den har lång ättid ska det inte vara några problem.

/Lizzie
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Letar häst och undrar om det är minimum 4 ggr per dag som utfodringarna ska skes eller om det går att går att ge 3 ggr ibland?


Vi fodrar endast 2 ggr/dag. Men då har de fri tillgång på hö, vilket ju innebär att de har mat hela tiden.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

På vintern ger vi kraftfoder morgon och kväll, rejält med hö morgon och kväll som räcker stor del av dagen/natten samt halm som räcker hela dygnet.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Det viktiga är inte antalet fodringar, utan hur lång ättid varje mål ger.

Hästen känner inte mättnad när magsäcken är full, utan när den har fått tugga tillräckligt länge. När väl tuggreflexerna och salivproduktionen är igång så behöver de jobba i minst en timme i sträck för att hästen ska känna sig nöjd. För små givor som ger för kort tuggtid ger en stressad och otillfredsställd häst.

Får hästen välja själv så äter den ca 16 timmar/dygn, och gör inte längre uppehåll än 3-4 timmar, och det är det vi måste försöka efterlikna med våra utfodringsrutiner. Just tuggandet och födosökandet är en av hästens absolut starkaste drifter.

Du kan alltså ge rejäla givor 2 gånger om dagen och få en nöjdare och mättare häst än vad du får om du duttar med ett par kg 4 gånger om dagen.

Hästen får inte vara utan grovfoder mer än 8-10 timmar, då den producerar galla hela tiden och tarmbakterierna behöver få göra sitt jobb för att inte "dö".


Vad gäller kraftfoder (som inte kan räknas med alls vad gäller tuggtid och mättnad) är det rätt meningslöst att dela upp redan små givor (typ 0,5 kg havre) på flera fodringstillfällen, det skapar bara merarbete för oss människor.;)
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

jag har hört att det är minst 3ggr/dag.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

*kl*

I stallet där jag står är det fodring 4 ggr/dag.

Vid sextiden på morgonen får de kraftfoder och får sedan gå ut i hagen där det ligger en hög med hö till alla.

Vid tolvtiden öppnas lunchgrinden och alla hästar på varsin höhög.

Under dagen finns det gott om buskar och gräs att tugga på.

Vid fem tiden kommer de in och får kraftfoder och hö.

Vid nio tiden får de även då kraftfoder och hö.

Jag ger min häst hö i hönät så hon har ett nät färdigt när hon kommer in som räcker tills morgonen efter (alltid lite kavr så fri tillgåbg alltså.) Vi är även fler i stallet som ger det pelletrerade fodret (groov och lusern) i "hundbollar" med hål, så då är de sysselsatta ett bra tag med att få ut maten ut bollarna.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Våra ha fortfarande gräs att äta i hagen, så våra får INGET hö i hagen. De få kraftfoder på morgon och kväll. En liten "kanintuss" hö när de kommer in och sen lite hö till natten.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Där min häst står fodras de 4 ggr/dag.
Morgon är kraft+hö mellan 6-7
Lunch 11.30-12.30 Hö och ibland även lite halm
Kväll 17-19 kraft + hö
Natt 22-23 hö + ev kraft, då det är i princip fri tillgång för min häst då han har alltid lite hö kvar på morgonen.

De står även på halm i boxen.

Kan man inte pga jobb ge dem i hagen under dagen hade jag löst det med att fodra kraft och en tuss hö i boxen. Sen undertiden de ätit hade jag kastat ut så mkt hö i hagen att det räcker hela dagen. Och det kan ju vara olika från häst till häst och hur många man har.
Har man många hästar kan man ju köra ut en storbal.
Eller så ordnar men en foderhage med tidsinställd timer, så grinden öppnas vid lunchtid.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Hittar du ett stall som fodrar ut höt 4 ggr per dag är det bara att grattulera! Jag har inte hittat nåt än.
Men det är säkert ingen fara för eran del! Du kan säkert få hjälp av nån annan tjej i stallet och du i din tur hjälper henne! :idea:

Ska ha hästen hemma på gården så det kan bli lite svårt... ;)
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Gillar idén att ge kraftfoder morgon och kväll och fri tillgång på hö i hagen... Då är det ju till och med lite mindre jobb än jag trodde från början :)
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

När vi körde storbal för 2 hästar...tror balen vägde 350 kg eller nåt så räkte den gott och väl 1 vecka.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

jag kan hästens matspjälkning väldigt bra faktiskt...

att travare har magsår är ju inte så konstigt med tanke på deras minimala högivor o extrema kraftfodergivor...
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 275
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 468
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 776
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp