Minimum antal utfodringar per dag?

Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Våra ha fortfarande gräs att äta i hagen, så våra får INGET hö i hagen. De få kraftfoder på morgon och kväll. En liten "kanintuss" hö när de kommer in och sen lite hö till natten.


Och trots att vi bor i Skåne OCH har gräs kvar i hagarna så fodrar vi våra pållar med hö. Det räcker inte för våra hästar - antagligen är de i behov av högra näringsvärde än gräset håller just nu.

Jag tycker man märker ganska tydligt på hästarna när de är i behov av mer foder...
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Var har du letat nånstans? Jag vet gott om stall som fodrar minst 4 ggr/dygn...
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

de äter tills antalet tuggningar gör dem nöjda:)

Mina shettisar har inte förstått att de ska vara nöjda nån gån de skulle gott kunna tugga ihjäl sig utan problem. Visst är hästen gjord för att äta 18-20 timmar om dygnet men då får den ju söka sitt foder oxå.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

att travare har magsår är ju inte så konstigt med tanke på deras minimala högivor o extrema kraftfodergivor...

Det gäller väl inte bara travare :confused:

Jag fodrar 2ggr/dag. Krafftfoder inne morgon och kväll.
I princip fri tillgång på hö i hagen. Brukar räcka från 6 på morgonen till en bit in på eftermiddagen.
Rejält med hö i boxen på kvällen. Kan t.o.m ligga kvar lite på morgonen.

På vintern kastar jag även in lite träd som brukar bli skalade.

Ska tillägga att stallet bara innehåller travare som tränas och tävlas.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Hej
Jag har en liten fråga till Strajder: Du pratar om foderhage med automatisk grindöppning, vet du var man kan skaffa mer info om detta då det för mig låter som en ypperlig lösning då jag också emellanåt har svårt att hinna med att fodra mer än tre ggr/dag. Tacksam för upplysningar om detta.
FG
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

KL.
Att dela upp en begränsag grovfodergiva på 6-8 ggr är nog ganska ok ut matsmältningssynpunkt men garanterat rena katastrofen beteendemässigt.
PL
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

*kl* och trådkapning.

Hur mycket kraftfoder kan man ge i en och samma giva då?? Mina har ju fri tillgång på hö, i princip, så det är inget bekymmer. Men nu såg jag att nya hästen inte ätit upp sitt kraftfoder i morse och funderar över hur mycket jag kan ge, han kanske får för mycket på en gång? Han får 1,5 liter havre och 1,5 liter Fibergi på morgonen och så lika mycket på kvällen. Förut har han fått det på tre givor, men jag har svårt att fodra kraftfoder tre gånger, i alla fall varje dag. Vad tror ni? Är det för mycket att ge varje gång?
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

nej, min erfarenhet säger att det gäller alldeles för många hästar, tyvärr.

ditt sätt att fodra är enligt mig ett av de bästa... glad att höra om ett travstall som fodrar så =)
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Ger du verkligen så lite grovfoder på kvällen att dina hästar ätit upp allt på bara några timmar? eller missförstod jag dig?

TILL ALLA:
Hur mkt grovfoder ger ni egentligen på kvällarna, och vid varje fodringstillfälle?? Tycker man ser alldeles för ofta stora hästar som får 2-3 kg hö till kvällen som de mumsat i sig på en timme eller två. Sedan får de stå uppåt 8 timmar eller mer utan mat, ofta på spånbädd... Vansinne.

Min häst får i princip fri tillgång på hösilage nattetid. Målet är att det alltid ska finnas lite kvar på morgonen, så att hon kan äta när hon vill om natten. I hagen beror givan naturligvis på vad hagen och årstiden kan erbjuda. Men vintertid vill jag ge så mkt och så ofta som möjligt -om de inte kan ha fri tillgång. Jag har tidigare gett upp till 12-13 kg hösilage per dygn med vrålhungrig häst, tills jag hade henne på fri tillgång en vinter. Efter en månad invänjning åt hon ändå 12-13 kg/dygn men MYCKET LÅNGSAMMARE och med ro. Sedan dess har hon fått ett helt annat lugn, hetsäter inte och kan känna den trygghet stäppdjur ska ha, med att det alltid finns nåt att gnaga på.

-Våga ge ordentligt med grovfoder! oavsett hur ofta ni fodrar.
-Ge aldrig kraft först av allt på morgonen, om de inte har fri tillgång på grovfoder nattetid, stor risk för foderstrupsförstoppning!
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

2 ggr om dagen är minimum, själv skulle jag ge tre gånger.. kl 7, 15 och 23 (8 h mellan varje)

varför man bör ge minst 2 ggr (om man ej har fri tillgång) är för att om hästen inte äter något alls på 10 timmar slutar magsaften att droppa i magsäcken och hästen blir sur i magen.. står hästen på halm inne så kommer hästen att pilla i sg lite av det och hållerdå magen igång..

men för att 2 fodringar om dagen ska fungera måste man ge en tillräckligt stor giva som räcker i minst 2 timmar, alternativt att man ger i hönät som gör att det tar längre tid att äta..

de ridskolor jag rider på ger hö bra tycker jag, morgonfodring 05:30 på ena och 7 på andra, kvällsfodringen sker vid 22 på ena och 21 på andra dvs 7½ h på ena och 10 h på andra ridskolan mellan kvällsfodring och morgonfodring, där de får 10 h emellan får alla hästarna 4 kg hö som tar ett tag att äta upp..
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Vi ger tre gånger om dagen.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

jag har halm till mina hästar och de trivs jätte bra med det plus att de har lite att plocka med frammåt små timmarna
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Hej igen.. jag har mina hästar hemma och fodrar själv.undrar lite ang in och utsläpps tider? när släpper ni ut och tar in på kvällen?
jag tar ut dem i regel före 0700 och in vid 1900 om det inte öser ner då får de gå in vid 18 men aldrig före.... tacksam för svar
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

TILL ALLA:
Hur mkt grovfoder ger ni egentligen på kvällarna, och vid varje fodringstillfälle?? Tycker man ser alldeles för ofta stora hästar som får 2-3 kg hö till kvällen som de mumsat i sig på en timme eller två. Sedan får de stå uppåt 8 timmar eller mer utan mat, ofta på spånbädd... Vansinne.

:bow: :bow: :bow:

Precis så går det till i vårt stall, det är bara jag som gett stallägaren fria händer att ge så mycket som han ser att Elvira ätit upp till morgonen.

Häromkvällen kom jag till stallet en timme efter att de fått kvällshö, och alla, utom en ponny som faktiskt får hyfsad mängd, stod och pillade i spånet efter de sista smulorna.

Elvira fick snabbt ett lass till, och så skrev jag på tavlan att han gärna får öka på kvällshöet rejält åt henne, samt en pik åt övriga hästägare om vad jag "upptäckt".
Svaret på tavlan dagen efter var (från en hästägare) "ojdå, kanske vore läge att börja väga upp höet?". :crazy:

Hm...stallägaren är inte känd för att snåla, men försöker att vara hästägarna någorlunda till lags med högivorna, så jag tror knappast att 2 uppvägda kilon blir mera hö än vad hans "rutinerade" 2 kg blir...:cool:

En av ponnyerna får ingen annan än ägaren väga upp hö åt, så han har färdiga påsar för att inte bli övergödd. Han får 1 kg till natten!! Han är alltid mer eller mindre hysterisk runt matdags och slänger i sig höet på 20 minuter. Vi andra har rapporterat hans beteende till ägarna, plus hans begynnande träätande på boxväggarna.

Han har numera en plastdunk upphängd i boxen att leka med...:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

TILL ALLA:
Hur mkt grovfoder ger ni egentligen på kvällarna, och vid varje fodringstillfälle?? Tycker man ser alldeles för ofta stora hästar som får 2-3 kg hö till kvällen som de mumsat i sig på en timme eller två. Sedan får de stå uppåt 8 timmar eller mer utan mat, ofta på spånbädd... Vansinne.

Störst häst: 8 kg på natten (8 ute på dagen)
Stor häst: 6 kg på natten (4 ute på dagen)
Mini: 0 kg hö på natten, men hon står på halm (3 kg ute på dagen)

Detta är fri tillgång (förutom vad gäller den lilla minishettisen på natten).

Håller med dig om att det är vansinnigt med bamsehästar som står inne 12 timmar på 2-3 kg hö. Och man stöter på det alldeles för ofta...
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Min pålle får 2 mål nu när det finns gräs kvar i hagen.
3 kg hö + kraftfoder på morgonen. Får höet ute i hagen.
6-7 kg hö + kraftfoder på kvällen. Kommer in runt 20-21. Får även liite kraftfoder på eftermiddagen när jag tar in honom för ridning eller pyssel.
Sen längre fram får de 4 mål/dag, 3 mål kraftfoder och 4 mål hö.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

En av ponnyerna får ingen annan än ägaren väga upp hö åt, så han har färdiga påsar för att inte bli övergödd. Han får 1 kg till natten!! Han är alltid mer eller mindre hysterisk runt matdags och slänger i sig höet på 20 minuter. Vi andra har rapporterat hans beteende till ägarna, plus hans begynnande träätande på boxväggarna.


Men det är ju verkligen resultatet av för lite grovfoder! Man märker det så tydligt. Hungriga hästar=stressade och "tjuriga".

(Det är såå skönt att ha eget stall;) )
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Min har dessutom hönät, eftersom han annars trampar ner höet i skiten. Dumt att ströa med dyrt hö!:(
Tar längre tid för honom att höet i nätet.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Behöver jag tillägga att han även får ca 1 kg kraftfoder varje dag?:smirk: "För de tränar ju så hårt."

Det märkliga är att ett snabbt överslag säger att han får väldigt lite näring öht, så hans "fetma" (= stor mage, men insjunkna flanker och dåligt musklad rygg som förstärker intrycket. Ryggen beror dock på ren felträning, för proteinet bör räcka till åtminstone...) beror helt enkelt på ren och skär felutfodring.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Vad trist det är att behöva se sådant... Och oftast är det riktigt svårt att försöka upplysa dem om annat.

Innan vi flyttade till egen gård så stod vi uppstallade i ett litet stall och folk var chockade över hur mycket hö vår pålle fick (typ 12 kg) och för lite kraftfoder (ca 0-0,5 kg beroende på hövärdena). Och då fick han egentligen ändå för lite hö. Men försökte man diskutera med dem om varför deras hästar fick 3 kg kraftfoder + 6 kg hö/dygn - det gick inte.

Konstigt att bristen på kraftfoder engagerar folk så mycket istället för bristen på grovfoder:crazy: :cool: ...
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 468
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 775
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp