Miniunghäst..

the_connemara

Trådstartare
Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat.

Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att rida. Hon är född 2001 och har gått en löshoppningskurs i höstas dvs hon är van att ha bett i munnen och åka transport. Tanken är nog att hon ska bli hopponny eftersom hon har hoppstam och nu ska hon gå hemma hos oss eftersom min ponny nog snart åker (om hon går igenom besiktingen 5/2) och då kan jag ju lika gärna göra ngt med henne.

Känner henne lite sedan innan och hon är en väldigt pigg och framåt ponny som lätt blir trippig och studsig och bär gärna huvudet högt. Mitt mål med henne är att hon ska bli så harmonsik som möjligt, berorende på hur mycket jag hinner hålla på med henne och att hon ska ha lite bättre förutsättningar för att senare bli riden av mindre barn.

Jag har tidigare jobbat min nuvarande ponny lite från marken i skritt och det har väl gått sisådär, allt gott för att hon tycker det är så himla roligt och hon är ju riden mycket så hon känner snabbt igen hjälperna från ryggen på marken.

Vissa saker har vi dock haft problem med och det är skänkel och spöhjälper (har iofs bara haft spö en gång från marken, rider aldrig med det längre heller) eftersom hon antingen går undan eller går fram om man inte bromsar henne. Dvs att peta med spöet på innersidan i en sluta gör henne väldigt konfunderad och stressad då hon vill gå undan för spöet. Detta är ju helt klart eftersom hon blivit riden engelsk och rids fortf engelskt (med lite influenser ;) ) och då används ju spöet om hästen inte svarar på skänkeln, dvs den går inte fram eller den går inte undan för tryck.

Nu är frågan hur man ska göra med denna lilla unghäst, hon ska ju troligtvis ridas engelskt av små barn, gärna tävlas om det finns möjligheter men man vet ju aldrig hur framtiden blir. Iofs så tror jag inte det är svårt att få henne att fatta att spö/skänkel betyder "spring" det går nog på en tanke ;)

Men nu behöver jag få begreppen och övningarna utredda för mig själv först ;) Exempel så skrev Katrin i sin serie (stallmagasinet i vinter) att det första hon lärde hästarna var att böja och sedan gå undan för innerskänkel på volt för hand. Det köper jag, så har vi gjort "engelskt" oxå. Sen så skulle hjälpen ges i rätt steg moment, när hästen lyfter innerbak - oxå ok. Sen kommer det jag inte får ihop. Skänkeln ber hästen sätta respektive bakben längre inunder sig. Visst trampar hästen under sig när man flyttar den på tre spår på en volt men då har man ju flyttat UT bakdelen och ni sägar att skänkeln ska be hästen sätta bakbenet rakt under sig. Även att en skänkel ber om böjning. Hur lär man en liten häst att skilja på detta? Om hon ska gå böjd på volt, flytta ut baken på volt eller flytta in baken, vad skiljer i hjälperna? Vid ridning är det ju lättare då har man sits och ytterskänkel (rider fort med den men lite mindre än innan ;) ). Dessutom har jag personligen svårt att hålla koll på yttertygel från marken så :crazy:

Och om man nu skulle vilja flytta in framdelen på en volt i öppna genom att lägga yttertygeln mot halsen, vad gör man då om hästen sätter ut bakdelen ist? Dvs inte förstår att framdelen ska in. Samma sak om hästen vill flyta utåt i en sluta, hur hindrar man den? Dessa övningar gäller väl inte den lilla men får jag grepp om hur man gör så känns det som om jag har bättre förutsättningar att visa henne hur jag vill ha henne.

Sen vill jag även ha tips just på vilka övningar man kan göra med henne förutom att gå i skogen och annat man alltid gör med unghästar och be om böjning stillatsående o i skritt. Funderar oxå på hur ni gör med tömkörning/longering eller liknande (vill gärna ha tips av bla Spider då du snackade om det för ett tag sedan, fast jag antar att jag inte böhver be dig om d, är nog svårt att få dig att avstå ;) ) just för att jobba med traven som skulle behöva hjälpas lite med takt o balans så steget visar sig (det finns säkert någontans ;) ) och kanske lite galopp för att få henne att avstå från full fart ;)

Jag kommer alltså inte träna henne helt seriös AR men vill gärna plocka så mkt som möjligt från er och skulle bli glad om ni ville hjälpa mig! Ju mer jag kan desto mer blir det ju helt klart ;)
 
Nu ska jag bara prata för mig själv.

När man rider har man ju som sagt koll på det, men när man är på marken så får man använda skänkeln för att be hästen sätta benet längre in under sig. Du får använda hela din kropp för att be hästen gå ut eller in. Alltså, vill du ha hästen på en mindre volt, backa sakta inåt. Vill du ha en större volt gå sakta mot hästen.

Ni komme att hitta ett avstånd som känns bekvämt för båda och ni kommer troligtvis båda två att försöka hålla det avståndet så spelar på det.


fast jag antar att jag inte böhver be dig om d, är nog svårt att få dig att avstå

Förstår inte vad du pratar om. :p
Longeringen tycker jag är en bra idé. Jag har själv precis börjat med det med hjälp av Svea.
Ta på en kapson och försök hitta en lagom volt. Ingen stress...
Det du sätter fokus på är längning av överlinjen och tempot. Det ska vara ett friskt tempo som inte är stressat.
Längningen av överlinjen (du ser det som att hon sträcker ut halsen) och gärna lite lätt nedåt så har du fått sökningen framåt-nedåt också. ;)
Hrm...längningen av överlinjen (flummar bort mig själv :crazy: ) får du genom att ta försiktiga förhållningar i linan och sedan släpa försiktigt. Krävs lite trix med det hela innan man kommer på det.

Om hon går bra på en volt försök gå in bakom henne så att du får henens innerbak mitt emellena dig och hennes ytterbak...eller ja du går ju längre bak än vad hennes ytterbak är, men du fattar säkert. Då kommer du att driva (bara genom att vara där) hennes innerbak så att det kommer längre in under henne och på så sätt får du en gratis böjning, som kan behövas uppmuntras genom försiktiga tag i linan.

Här kan du rätt snart också plocka in traven lite lätt. Träna trav och skritten genom att bara ta några steg i trav, så pass så att du hittar tempo och längning av överlinje.

Om du är nyfiken har jag skrivit om mitt pass med Anna (Svea) inne på hemsidan ( http://medlem.spray.se/hoppaner , Länkar ). Finns bara ett pass med Anna så du hittar det lätt.
 
Oj, vad hon kom ihåg :D Fast det blir enklare om man placerar sig så att man får inner bak mellan sig och ytter FRAM :idea:
 
:o Så var det...
*ser extrem generad ut*
Jag kom i alla fall ihåg det mesta. :p

Då ska vi köra på det när vi tar oss an det hela. Både jag och Ami tycker att det är kul med den omväxlingen som longeringen ger oss. För jag kan erkänna att vi mest koncentrerat oss på att få den biten att funka inna vi ger oss på att ha båda tömmarna fast satta. :angel:
 
Då kanske vi har hunnit få halv koll på det tills det att du kommer upp igen. Var det 24-25 du skulle hit?
 
:o Sorry...jag har en tendens till att glömma bort sånt där. Tror att Jegra har "skällt" på ett tiotal gånger nu om sånt här. :angel:
 
Tycker det är trevligt när ni diskuterar iofs, skapr lite mer mänkslig stämning då ;)

Tack för tipsen!! Ska se vad som händer senare, årterkommer när inget funkar :rofl:

Men just att hon ska flytta sig ut från mig och in om jag backar, det är nog viktigts (känns så). Lite det jag och min Fia har missat, hno går lixom undan som hon ska men försvinner iväg lite ibland ;) Ska nog fokusera på att lillpållan följer med mig oxå, inte bara går undan när jag ber om det INNAN jag börjar lägga till "skänkel" eller flytta bakdelen, för det blir nog lätt som med Fia då... Eller låter det dumt?? :confused:

Iaf, om jag kör på detta så kommer det nog ta några veckor innan vi är färdiga! :D

:bump:
 
Vad är det för kapson du snackar om? Antar ridkapson.. Ett problem är betslingen till denna lilal dam, får nog med ett litet tränsbett, tvådelat. Själv så har jag inga bett under 12,5 (min ponny är himla bred över nosen :crazy: och mammas häst funkar inte på korta) och hon har väl abslout MAX 10,5, alltså inga andra bett. Sen gillar jag ju bettlöst eg men enda alternativet är en mindre remontgrimma än den jag har på Fia, vet dock inte om den ligger bra på lilla damen som kommer ännu.. Vanliga kapsonen (sån där stoooor sak ;) ) sitter redan på innersta på min pålla.. Kan kanske minska ned hackamoret dock *funderar* Ni vet hacksonen ;) Det skulle kanske gå om man lägger in ett plattjärn, att ha den som kapson till henne?
 
Finns bara en sorts kapson när jag skriver och det är den du sett Aminette med på vissa kort, eller liknande så klart. ;)
 
Jo, men orkar inte skriva ALLT om hur jag utbildat dem i en enda tråd.

Börja med att jobba på att få en bra grundböjning på volt. När du väl har det ska du inte behöva ha några större problem med att bakdelen far ut när du jobbar den på rakt spår. Det är ju ett tecken på att böjningen inte funkar när bakdelen far ut.

Det kan vara en god investering att ta ett par lektioner för att få hjälp med grundböjningen. Personligen tycker jag att det är en av de svåraste grejerna att lära sig eftersom det handlar så mycket om känsla och timing att få till det.
 
Blir nog svårt med lektioner.. Har inte hittat någon som är intresserad här om kring.

Men tack för att du talade om det viktigaste!!

Ponnyn kom idag, skön liten typ. Får se hur länge hon stannar.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
902
Senast: Valle
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Tilly_85
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 501
Senast: tuaphua
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 994
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp