Bukefalos 28 år!

Minnas de bortgångna hästarna?

Soffan74

Trådstartare
Brukar ni göra något för att minnas de bortgångna hästarna?
Jag tänder ett ljus på gammelmans dag då han gick bort. Tänder även ljus på våran "årsdag" 25 december då jag köpte honom.
 
De av våra som avlidit sedan vi köpte vår gård är begravda här, så deras grav tänder vi alltid ljus på vid högtider, samma som när vi tänder på kyrkogården.
Även om vi inte är troende i någon betydelse så känns det fint.
 
Som @tuaphua skrev så fint. De finns alltid med mig i minne och hjärta:heart.
I vår familj talar vi ofta om såväl djur som människor som vi mist. Den Högt Älskade Katten, som de yngsta barnen inte kommer ihåg, men som låg intill dem som bebisar, är del av deras minne ändå, eftersom vi ser på foton och pratar om henne och hennes egenheter :love:.
Ett av mina barn skrev en fin dikt tillsammans med en vacker teckning till min kära, kära (vår) häst tre år efter hästen gått bort. Den sitter på kylen. Ibland gråter vi, ibland skrattar vi åt alla ljusa minnen. Så är det. Liv. Död. Lycka sorg. Men kärleken är evig.
 
Jag gör heller inget speciellt på någon dag osv för att ”hedra/minnas” mina hundar, katter, hästar . Som @tuaphua skrev så tänker jag på dem var och varannan dag och ”hedrar” dem i mitt hjärta utfrån det .
 
Jag gör inget särskilt någon dag, varken för människor, hästar, hundar eller katter. Jag tänker på dem då och då och saknar dem. Pratar om dem ibland (mest hästen) och skrattar ibland, gråter ibland. De, framförallt hästen som är den som var mest nyligt, finns alltid med mig i allt jag gör och var jag än är.
 
Jag tänker på alla bortgångna hundar och hästar. Jag tänder ljus i kyrkor ibland och tänker på avlidna släktingar, älskade människor och älskade djur som finnas kvar i mitt hjärta.

Kommer från kennelfamilj, så skulle jag hedra alla avlidna hundar med varsin särskild dag vore det många dagar per år... och en ihopsamlingsdag för alla döda djur känns inte sådär himla trevligt faktiskt.

De finns med mig varje dag ändå.
 
Ponnyn finns i hjärtat, fullblodet är den stjärnan på himlen som lyser starkast.... tänker på dem rätt ofta fast det är 24 år sen ponnyn dog och 13 år sen fullblodet dog...
Fullblodets död gjorde ju att jag 6v senare hade min egna i stallet istället så det är lite en "obruten kedja"... så hon finns med på årsdagar ändå... De övriga finns bara i minnet.
Sen ligger det tagel här å var i lådor efter dem ;)
 
3 av mina bor ju här hemma,så någon gång ibland tänder jag ett ljus ute hos dom,så dom hittar hem .
 
Jag har inget behov av att göra något för att minnas. Jag har inget behov av att gå till gravar för människor heller. De jag älskat finns alltid med mig och i vissa situationer dyker minnen upp starkare än annars. Men visst, vissa dödsdagar är svåra.
 
Brukar ni göra något för att minnas de bortgångna hästarna?
Jag tänder ett ljus på gammelmans dag då han gick bort. Tänder även ljus på våran "årsdag" 25 december då jag köpte honom.
Har en ritad bild av honom (en på FB som gör efter foton). Och tagelarmband från både gammelman och gammeltant. Där tänder jag ett ljus på deras "dagar".
 
Min gamla ridklubb (Svedens ponnyklubb) har satt upp de gamla skyltarna i ingången till ena ridhuset (ända upp i taket). Jag grinade lite när jag var dit senast och såg det, det var många kära namn där :love:
Ja, jag tycket att det är ett fint sätt att minnas dem. Ibland när jag sitter och putsar tittar jag på dem och minns dem lite extra.:heart
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 117
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 564
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: Norma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp