minnesplatser utmed vägarna

ameo

Trådstartare
Moderator
För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid olycksplatser längs vägarna.
http://www.bukefalos.com/threads/blommor-ljus-och-dekorationer-efter-olyckor.1343637/
Jag är tacksam för de svar jag fick i den tråden (även om några tyckte det kanske inte såg ut så i diskussionen där) och känner att jag på ett bättre sätt kan acceptera att de finns där, även om jag själv inte gjort på samma sätt.

Men jag vill ändå spinna vidare litegrann på ämnet i tråden med hjälp av ett par följdfunderingar.
Orsaken till att mina funderingar hänger kvar är att dekorationerna som fick mig att starta förra tråden fortfarande finns kvar och ofta byts ut. De är placerade på en refug, i en olycksdrabbad korsning vid en 100-väg. Och det är inte utan att jag tänker tanken att de där dekorationerna, blommorna och ljuslyktorna faktiskt skulle kunna vara distraherande till den grad att de är delorsak till några av olyckorna som sker där Olyckorna sker när någon svänger vänster in på vägen där refugen med prylarna är, utan att uppmärksamma mötande trafik - som i viss mån är skymd av mitträcket, framförallt om man har en låg bil. Om man då dessutom tappar koncentrationen på trafiken för att man kastar en blick på utsmyckingen på refugen (står på marken och är upphängt i stolpen) känns det som att risken för olyckor skulle öka.
Så, min fundering här är - hur resonerar Ni här runt vad som är lämpliga och olämpliga platser för sorgeplatser utmed vägarna? Är det okej att välja själv, eller borde trafikverket flytta sakerna till en mer lämplig plats i närheten?

image.php

Jag hittade en bild från den plats jag syftar på i lokalblaskan, i en artikel som handlar om tvisten mellan kommunen och trafikverket om vad man ska göra för att minska olycksrisken i den här korsningen. Just vid detta tillfället är det förhållandevis få prylar på platsen, ibland är det tredubbelt.
I maj är det 2 år sedan den aktuella olyckan och det har varit ungefär lika mycket utsmyckning på platsen hela tiden sen dess.

Jag funderar också lite på detta med att sörjande vill ha en plats att samlas på för att sörja gemensamt. Borde man inte då välja en plats att placera sina lyktor, blommor och nallar på en plats där man rent fysiskt kan stå tillsammans? I detta fallet är det en större rastplats alldeles intill och en skogsdunge mellan vägen och rastplatsen. I min värld hade det varit ett bättre val att placera sina sorgesaker där. Nära men inte alldeles på vägen. Jag tänker att risken att sakerna distraherar den vänstersvängande helt försvinner då.

Och sen känner jag ändå att jag vill ställa frågan - hur länge tycker Ni är rimligt att man dekorerar en olycksplats? Så länge anhöriga lever, som man gör med gravar på kyrkogården? En månad? Ett år? Fem år?
 
Just där tycker jag inte det ser störande ut. Jag har däremot flera gånger sett stora kransar, ljus, nallar osv stå i vägkanten på 90 väg och det är väldigt distraherande.

Jag anser att det är en olycksrisk precis som alla reklamskyltar som står vid vägen. I andra länder förbjuder lagen det men här är det tydligen fritt fram för vem som helst att skylta.

Förstår inte riktigt varför man ska lägga blommor på olycksplatsen, personerna är ju inte där. Lägg blommor och ljus på graven istället.
 
Och sen känner jag ändå att jag vill ställa frågan - hur länge tycker Ni är rimligt att man dekorerar en olycksplats? Så länge anhöriga lever, som man gör med gravar på kyrkogården? En månad? Ett år? Fem år?

Jag uttalar mig inte om den ökade olycksrisken med distraherande dekorationer, jag kör inte bil själv. Men jag blev väldigt provocerad av den förra tråden, och jag kommer på mig själv att bli provocerad nu. Man kan inte tala om termer om hur länge något är rimligt när det rör sorg, mår någon bättre inombords av att dekorera en minnesplats i femtielva år tycker jag att den ska få göra det så länge det inte föreligger en seriöst ökad risk för andra olyckor.
 
Har det varit många olyckor där sedan dess?
några stycken som jag känner till, varav ytterligare en dödsolycka
(jag har ingen dagstidning och långt ifrån allt basuneras ju ut via radion i form av trafikmeddelanden, just då jag råkar lyssna)
Det är åtminstone tillräckligt mycket olyckor där för att kommunen ska ta strid med trafikverket om att få sänkt hastighet där.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig sett dekor vid vägen som störande. Ditt bildexempel är i mina ögon förebyggande för olyckor snarare än att vara orsaken till en.
Du ser inte risken att någon tittar på dekorationen och missar den mötande trafiken innan man gör vänstersvängen?
Jag uttalar mig inte om den ökade olycksrisken med distraherande dekorationer, jag kör inte bil själv. Men jag blev väldigt provocerad av den förra tråden, och jag kommer på mig själv att bli provocerad nu. Man kan inte tala om termer om hur länge något är rimligt när det rör sorg, mår någon bättre inombords av att dekorera en minnesplats i femtielva år tycker jag att den ska få göra det så länge det inte föreligger en seriöst ökad risk för andra olyckor.
Men släpp den förra tråden och se min sista fråga som en öppen fråga. Vilket är precis vad det är! Jag är, även den här gången, uppriktigt intresserad av att få veta hur andra än jag själv tänker.
Jag tolkar ditt svar som att du tycker att det är helt okej, dvs helt rimligt, att dekorera minnesplatsen intill vägen så länge man lever. Tack för ditt svar. :)
 
Du ser inte risken att någon tittar på dekorationen och missar den mötande trafiken innan man gör vänstersvängen?

Men släpp den förra tråden och se min sista fråga som en öppen fråga. Vilket är precis vad det är! Jag är, även den här gången, uppriktigt intresserad av att få veta hur andra än jag själv tänker.
Jag tolkar ditt svar som att du tycker att det är helt okej, dvs helt rimligt, att dekorera minnesplatsen intill vägen så länge man lever. Tack för ditt svar. :)

Jag menade inte att dra in den förra tråden mer än att säga att min reaktion på båda är densamma. Jag ser att det är en lite annorlunda frågeställning nu :) Jag är bara så konfunderad gällande att man kan "störa sig" på eller ifrågasätta något liknande (om man bortser ifrån om det är för distraherande). Jag kan köpa att man stör sig på grannens skrikiga julpyntning av trädgården, men jag förstår inte det här.
 
Jag menade inte att dra in den förra tråden mer än att säga att min reaktion på båda är densamma. Jag ser att det är en lite annorlunda frågeställning nu :) Jag är bara så konfunderad gällande att man kan "störa sig" på eller ifrågasätta något liknande (om man bortser ifrån om det är för distraherande). Jag kan köpa att man stör sig på grannens skrikiga julpyntning av trädgården, men jag förstår inte det här.
Och jag är konfunderad över att det är svårt att förstå att det finns folk som faktiskt undrar varför olycksplatser dekoreras och hur länge prylarna ska finnas där. Slutsatsen är att vi alla är olika, har olika bakgrund och bagage i ryggsäcken, vilket gör att vi alla självklart resonerar olika.
Grannens julpynt i trädgården är ju ändå i hens egen trädgård, medan vägarna är allmänna och därmed involverar fler. (och nog sjutton har folk åsikter om skrikig julpyntning också... både positiva och negativa...)
 
Och jag är konfunderad över att det är svårt att förstå att det finns folk som faktiskt undrar varför olycksplatser dekoreras och hur länge prylarna ska finnas där. Slutsatsen är att vi alla är olika, har olika bakgrund och bagage i ryggsäcken, vilket gör att vi alla självklart resonerar olika.
Grannens julpynt i trädgården är ju ändå i hens egen trädgård, medan vägarna är allmänna och därmed involverar fler. (och nog sjutton har folk åsikter om skrikig julpyntning också... både positiva och negativa...)

Jag kan köpa argumentet med allmän väg vs. grannens trädgård. Och jag förstår kanske varför folk undrar, men inte varför folk ifrågasätter. Det är på något vis självklart att alla hanterar något så svårt som sorg olika, vissa går till gravstenen regelbundet, andra förknippar inte graven med personen utan kanske känner en stackare koppling till händelsen. Så länge det inte skadar någon tycker jag att man ska låta andra få minnas ifred.
 
Jag haller helt med om att det kan vara, valdigt ofta ar, distraherande nar jag kor bil. Jag har kommit pa migsjalv manga ganger att forsoka lasa namn och se vad som finns dar, inte helt sakert nar man sjalv sitter bakom ratten pa en olycksdrabbad plats.
 
Jag ser inget distraherande med det. Då skulle jag inte kunna köra i tex Göteborg. Finns ju störande saker där överallt.

Sen blir jag fundersam vad det är som är så kontroversiellt med att visa sin sorg. Är det döden man är rädd för? Tycker man att sorg är något privat som möjligtvis skall tillåtas på en kyrkogård? Vad är det som gör det så hemskt att visa sin sorg? Så förbjudet?

Förstår inte varför döden skall vara en sådan tabu. Låt folk få sörja ifred så länge dom behöver det.
 
Jag ser inget distraherande med det. Då skulle jag inte kunna köra i tex Göteborg. Finns ju störande saker där överallt.

Sen blir jag fundersam vad det är som är så kontroversiellt med att visa sin sorg. Är det döden man är rädd för? Tycker man att sorg är något privat som möjligtvis skall tillåtas på en kyrkogård? Vad är det som gör det så hemskt att visa sin sorg? Så förbjudet?

Förstår inte varför döden skall vara en sådan tabu. Låt folk få sörja ifred så länge dom behöver det.
Folk får sörja hur mycket och hur länge de vill, men VÄGEN är inte en plats att visa sin sorg på!
 
Men det är väl ingen som lägger saker direkt på VÄGEN utan bredvid?

Och vad är det som är så hemskt med att visa sin sorg vid VÄGEN?
VÄGEN används av TRAFIKANTER, det ska inte vara en massa skräp efter vägarna som kan orsaka situationer och det ska inte vara en massa människor som distraherar andra som åker mellan A och B.

Varför är det så viktigt för en del att skräpa ner? Varför är det ok att stanna på exvis motortrafikleder och farliga korsningar och skräpa ner med marschaller, konstgjorda blommor, riktiga blommor och kors? Stormiga dygn som de här, är det ok att det flyger runt mer skit som orsakar tillbud, eller att folk så fort det klarnat är ute och fyller på mer skit?
 
VÄGEN används av TRAFIKANTER, det ska inte vara en massa skräp efter vägarna som kan orsaka situationer och det ska inte vara en massa människor som distraherar andra som åker mellan A och B.

Varför är det så viktigt för en del att skräpa ner? Varför är det ok att stanna på exvis motortrafikleder och farliga korsningar och skräpa ner med marschaller, konstgjorda blommor, riktiga blommor och kors? Stormiga dygn som de här, är det ok att det flyger runt mer skit som orsakar tillbud, eller att folk så fort det klarnat är ute och fyller på mer skit?
Finns en del sådana minnesplatser runt och i Göteborg. De gånger saker och ting legat omkringkastade har varit när någon varit där och förstört.

Kör man bil så skall man vara en tillräckligt bra förare för att klara av lite marschaller.

Givetvis får man inte stanna där det är förbjudet.
 
För många många år sedan gjorde någon en auktion, kommer inte ihåg vilken organisation det var. Men utanför växjö har vägsträckan riksväg 23 nordost ut mot oskarshamn varit väldigt olycksdrabbad genom åren. Det sattes upp ett falurött kors där varje dödsolycka hänt. Har för mig det även gjordes utmed andra riksvägar. Tanken var antar jag att påminna om farlig väg. I mitt fall blev det definitivt farlig körsträcka då jag kom på mig med att sitta och räkna antalet kors. Tala om att stjäla uppmärksamheten från bilkörningen...
 
Jag skulle säga att de beror på hur det är utformat, i Västerås finns en "spökcykel" och det är en bra påminnelse att det är övergångsställen runt om hela rondellen. Att den lösningen i sig är en katastrof är en annan diskussion, men jag vet inte hur de skulle kunna lösa det annars.
600.jpg

Bilden är från VLT.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp