Bukefalos 28 år!

minnesplatser utmed vägarna

Längs våra vägar har ofta olyckor skett flera gånger på samma platser före dödsolyckan. Inga varningar alls tidigare. Nu blir vi alla påminda om riskerna.
 
Längs våra vägar har ofta olyckor skett flera gånger på samma platser före dödsolyckan. Inga varningar alls tidigare. Nu blir vi alla påminda om riskerna.
men har det den effekten?
vet vi inte om riskerna ändå?
blir man mer försiktig om man passerar en dekorerad olycksplats?
Handen på hjärtat, hur många är det som lättar på gasen längs vägen, när ni passerar en samling ljus och blommor i vägkanten?
 
Jag kör ibland förbi en rätt skarp kurva med en bergvägg bakom. På väggen har någon målat ett ljus, det har funnits där i många år nu. Jag vet ingenting om bakgrunden men jag tänker mig att det är ett minnesmärke över en olycka som skett där. För mig blir det en fin påminnelse om att ta det extra försiktigt i den kurvan.
 
men har det den effekten?
Ja
vet vi inte om riskerna ändå?
Inte alltid.
På den mörka vägen mellan Knivsta och Odensala lyser ett ljus som nog har minskat olyckorna.
blir man mer försiktig om man passerar en dekorerad olycksplats?
Ja
Handen på hjärtat, hur många är det som lättar på gasen längs vägen, när ni passerar en samling ljus och blommor i vägkanten?
Jag gör, alltid.
För mig så ser det ut som:
Finland_road_sign_189.svg
 
men argument av typen att folk ska minsann låta bli att köra bil om de inte tål är inte bättre det heller.
Bilkörning är ingen rättighet.
Det är en kompetens och en skicklighet.
Om man saknar skickligheten eller kompetensen så skall man inte köra bil.
Det är därför som det krävs utbildning, prov, synprov och att man är tillräckligt frisk.
Människor med epilepsi eller hjärtsjukdom får inte alltid köra bil.
Inte de med uppmärksamhetsstörningar heller.
 
Att inte bli distraherad betyder inte att man inte ser saker.

Jo. Om hjärnan hanterar ny information är den upptagen med den uppgiften i någon mån. Reagerar du på saker du ser så är du distraherad från vad du höll på med innan. Kanske är du distraherad från något ovidkommande, och då är det ju bra. Kanske distraheras du från trafiksituationen, då är det något dåligt.

Det finns en baksida om det finns en framsida.

Ja.

Jo och rent kulturellt så är det äldre än våra vägmarken.
Jag säger bara det - Runstenar.

Du kan säga runsten hur länge du vill, det finns en god anledning att våra vägskyltar inte ser ut vare sig som runstenar eller minnesplatser.
 
Du kan säga runsten hur länge du vill, det finns en god anledning att våra vägskyltar inte ser ut vare sig som runstenar eller minnesplatser.
Det är just våra vägskyltar.
I vissa andra länder så skriver de i klartext i stället för att ha symboler.
Så det finns olika teorier om det där.
Culdesac.jpg

Ped-Xing-Sign-K-6536.gif
 
Det är just våra vägskyltar.
I vissa andra länder så skriver de i klartext i stället för att ha symboler.
Så det finns olika teorier om det där.
Culdesac.jpg

Ped-Xing-Sign-K-6536.gif

Dessa är exakt samma sak. De är standardiserade, enkelt igenkännbara, och inlärda utan att behöva parsas för betydelse.

Men det kan kanske funka som en bra jämförelse då: skillnaden mellan att köra här hemma där vi redan kan våra vägskyltar, och att köra i ett annat land för första gången där man är tvungen att faktiskt tyda skyltarna.
 
Jag har (yrkesmässigt) träffat tillräckligt många med sorg efter svåra trauman för att ha stor respekt för sörjandes behov av symboler. Vad de "borde" och vad som är "rimligt" avgör de själva.

Hur kan du verkligen inte bara ha släppt det, efter 1,5 år? Visserligen maskerar du det till en fråga om trafiksäkerhet nu. Men jag har ändå svårt att förstå din hang-up på frågan.

Om du anser det trafikfarligt, ring polisen eller trafikverket. Eller släpp det.
 
Hur kan du verkligen inte bara ha släppt det, efter 1,5 år? Visserligen maskerar du det till en fråga om trafiksäkerhet nu. Men jag har ändå svårt att förstå din hang-up på frågan.

Om du anser det trafikfarligt, ring polisen eller trafikverket. Eller släpp det.
Och jag har svårt att förstå varför det är så fel att undra och fundera över lämpligheten i placeringen av vissa minnesplatser. Fråga man inte så får man inte veta.
Och helt uppenbart är jag inte ensam om att inte älska företeelsen.
 
Dessa är exakt samma sak. De är standardiserade, enkelt igenkännbara, och inlärda utan att behöva parsas för betydelse.
Det är kors och blommor också.
Jag är ganska så säker på att alla vet vad det betyder utan att behöva parsra.
Men det kan kanske funka som en bra jämförelse då: skillnaden mellan att köra här hemma där vi redan kan våra vägskyltar, och att köra i ett annat land för första gången där man är tvungen att faktiskt tyda skyltarna.
Ja och det anses det ju som att man utan vidare skall klara av.
Hur många hyr inte bil på sin utlandssemester?
 
Och jag har svårt att förstå varför det är så fel att undra och fundera över lämpligheten i placeringen av vissa minnesplatser. Fråga man inte så får man inte veta.
Och helt uppenbart är jag inte ensam om att inte älska företeelsen.
Men om du älskar den eller inte har ingen betydelse. Det är de sörjande som avgör. Och ser polisen något trafikfarligt så utgår jag från att de löser frågan.

Om du verkligen vill veta, vilket jag liksom i förra tråden inte tror, jag tror att du snarare vill få vädra ditt missnöje - ställ dig på vakt och fråga någon som kommer för att tända ljus hur hen tänker.
 
Om du verkligen vill veta, vilket jag liksom i förra tråden inte tror, jag tror att du snarare vill få vädra ditt missnöje - ställ dig på vakt och fråga någon som kommer för att tända ljus hur hen tänker.
Och du tror fel, så du kan släppa den tanken nu.
 
Jag är ganska så säker på raka motsatsen.
Åhå. jag känner nog ingen som skulle behöva parsra ett kors och blommor längs vägen.
Men å andra sidan så känner jag ju inte alla människor som kör bil.
Nu pratar du ju om något helt annat än om det distraherar.
Nej jag pratar om just det.
Om man blir distraherad av symboler som man snabbt kan tolka, typ trafikmärken, så är det nog dags att lämna tillbaka sitt körkort.
 
Jag har ingenting emot företeelsen, så länge det inte är något som faktiskt skymmer sikten på något sätt. När jag ser såna tänker jag på yngre personer, där en kyrkogård kan kännas som en avlägsen och onaturlig plats att sörja på. Kanske är personen inte ens begraven i samma stad. Kan ju vara en person som flyttat långt hemifrån och familjen ville ha "hem" personen så de kan besöka graven. Då är det svårt för de andra att gå dit.
I andra fall är det säkert en påminnelse om en farlig vägsträcka. När jag blir distraherad, eller uppmärksam på något så saktar jag automatiskt farten lite, så såna minnesgrejer får mig att minska farten precis där (samma gäller stort skräp i diket osv, bara blir så)

Jag har dock en annan fundering. Varför är dödsplatsen viktig vid bilolyckor, eller mord, men inte annars? Enligt min vetskap läggs inte blommor ut på platsen där någon dog av hjärtinfarkt t.ex. Sörjande lägger inte blommor utanför någons hus där denne avled (om det inte är ett mord, då kan hela samhället lägga blommor där).
Jag menar inte att förringa betydelsen vid olika former av dödsfall, bara funderar varför en del sorters dödsfall manar till dekorationer av platsen, medan andra inte gör det.
Lite OT.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp