minnesplatser utmed vägarna

Den där jävla "info"-skylten som lyser så man blir helt bländad!? Eller finns det fler sådana längs E22? Helt livsfarlig i mörker... :cautious:

Den innan avfart 23 norrgående menar jag o ja, den bländas ibland :D Alltså det är väl gulligt kanske o bara en där men generellt så är jag helt emot allt utom trafikskyltar. Fast det har nog framgått :o
 
Vi hade förut en fyrvägskorsning där jag bor där det var helt fri sikt. Bara plana åkrar runt omkring. Inget som distraherade. Stopplikt från två håll. Trots det var det flera krockar där varje år. Blev inte bättre förrän det byggdes om till rondell med utsmyckning i mitten.

Skönt de byggde rondell då! :)
 
Den innan avfart 23 norrgående menar jag o ja, den bländas ibland :D Alltså det är väl gulligt kanske o bara en där men generellt så är jag helt emot allt utom trafikskyltar. Fast det har nog framgått :o

Jag vet inte vilket nummer det är, men det är innan Gårdstånga som jag tänker på. (Trodde jag skrev det i min förra post, men tydligen glömde jag det i min ilska...)

Jag tycker nog inte just att den är gullig, snarare farlig.
 
Nej, det är dessutom en stopplikt där. Kan man inte ha sådan fokus så man inte klarar av en bukett vid en stolpe ska man nog inte ha körkort kan jag tycka. Om man ska börja peta på såna små detaljer kan man hålla på i all evighet. Är det ok med skyltar vid vägen (loppisskyltar och liknande), får gångbanor vara i anslutning till vägen? Blicken kan ju fastna vid en människa så man missar annat viktigt m.m.
Du ser det från fel håll. Stopplikten gäller när man ska ut på riksvägen.
De som orsakat olyckor där har stått ute på riksvägen, längst bort på fotot, för att svänga vänster in på den väg som fotot är taget från. De har missat den mötande trafiken ute på riksvägen och påbörjat sin vänstersväng trots att det inte varit fritt på vägen.
 
Du ser det från fel håll. Stopplikten gäller när man ska ut på riksvägen.
De som orsakat olyckor där har stått ute på riksvägen, längst bort på fotot, för att svänga vänster in på den väg som fotot är taget från. De har missat den mötande trafiken ute på riksvägen och påbörjat sin vänstersväng trots att det inte varit fritt på vägen.
Då kan ju blommor och dylikt omöjligt hindra sikten?
 
Då kan ju blommor och dylikt omöjligt hindra sikten?
Nej, de hindrar inte sikten. Däremot verkar mitträcket och skylten med pil *kör till höger om skylten* skymma litegrann.
Och jag tänker att de kanske skulle kunna distrahera en förare som suttit en bra stund och väntat på mötande bilar. Att man fäster blicken på alla blommor, lyktor och annat så står/hänger där, så att man tappar koncentrationen.
Jag bara funderar på om det är en tänkbar delorsak till några av olyckorna i korsningen. I kombination med att bilarna kommer fort rakt framifrån (svårbedömt hur fort de kör, vi som kör där ofta har lärt oss hur långt bort de måste vara för att köra över i korsningen...) och kanske lite skymda också.

Så här ser korsningen ut när man kommer och ska svänga vänster in på vägen. Det är vid skylten där man svänger in på vägen till vänster som prydnaderna står. (google maps, bilden lär vara tagen före olyckorna då utsmyckningen kom på plats)
2017-01-12-2.png


Jag hade nog reagerat mindre på utsmyckningen om den hade placerats i diket/gräset till vänster istället för att de står på en refug mitt i vägen. (känns som ett märkligt ställe att placera en minnesplats, när det - som jag ser det - finns alternativ)
 
Senast ändrad:
Nej, de hindrar inte sikten. Däremot verkar mitträcket och skylten med pil *kör till höger om skylten* skymma litegrann.
Och jag tänker att de kanske skulle kunna distrahera en förare som suttit en bra stund och väntat på mötande bilar. Att man fäster blicken på alla blommor, lyktor och annat så står/hänger där, så att man tappar koncentrationen.
Jag bara funderar på om det är en tänkbar delorsak till några av olyckorna i korsningen. I kombination med att bilarna kommer fort rakt framifrån (svårbedömt hur fort de kör, vi som kör där ofta har lärt oss hur långt bort de måste vara för att köra över i korsningen...) och kanske lite skymda också.

Så här ser korsningen ut när man kommer och ska svänga vänster in på vägen. Det är vid skylten där man svänger in på vägen till vänster som prydnaderna står. (google maps, bilden lär vara tagen före olyckorna då utsmyckningen kom på plats)
2017-01-12-2.png


Jag hade nog reagerat mindre på utsmyckningen om den hade placerats i diket/gräset till vänster istället för att de står på en refug mitt i vägen.
Uppenbarligen hände det minst en olycka innan minnesplatsens uppkomst....
 
Och jag tänker att de kanske skulle kunna distrahera en förare som suttit en bra stund och väntat på mötande bilar. Att man fäster blicken på alla blommor, lyktor och annat så står/hänger där, så att man tappar koncentrationen.
Men kära nån, om man är så lättdistraherad ska man nog inte köra bil alls. Då skulle det ju omgivningen kring korsningar behöva rensas på allt: hus som sticker ut från mängden, växtlighet som är spektakulär på något sätt, djur som betar i hagen en bit från vägen.
 
Uppenbarligen hände det minst en olycka innan minnesplatsens uppkomst....
absolut! (förmodligen flera - jag har inte räknat antalet olyckor där, men det lär ju vara fler än tre eftersom kommunen i flera år har tjafsat med trafikverket om att något måste göras där för att minska risken för olyckor)
men när det är en olycksdrabbad korsning även utan prydnader på refugen, så kanske man inte behöver spä på risken med fler distraktioner än nödvändigt, tänker jag
 
Och du tror inte att polisen eller trafikverket tagit bort blommorna om de bedömt dem som trafikfarliga?

Det spelar ju ingen roll vilka svar du får här, du ändrar dig inte en millimeter. Det gjorde du inte för 1,5 år sedan heller.
 
Du ser det från fel håll. Stopplikten gäller när man ska ut på riksvägen.
De som orsakat olyckor där har stått ute på riksvägen, längst bort på fotot, för att svänga vänster in på den väg som fotot är taget från. De har missat den mötande trafiken ute på riksvägen och påbörjat sin vänstersväng trots att det inte varit fritt på vägen.

aha! Jag missuppfattade.

Men faktum kvarstår, jag tycker att man som innehavare av körkort ska klara av vissa grundläggande behov i trafiken. T.ex. att klara av att kolla mötande trafik innan man gör en vänstersväng utan att distraheras av blommor vid vägen.
 
Ser inte minnesplatser vid väg som distraherande. Inte mer distraherande än allt annat vid vägar. Skyltar, trehjulingar folk ställer ut, en katt vid vägkanten, fina hus osv. Det är intryck hela tiden under bilkörning. Man får fokusera helt enkelt.
Har kommit på mig själv att flera gånger lätta på gasen och bli mer uppmärksam vid minnerplatser.
 
absolut! (förmodligen flera - jag har inte räknat antalet olyckor där, men det lär ju vara fler än tre eftersom kommunen i flera år har tjafsat med trafikverket om att något måste göras där för att minska risken för olyckor)
men när det är en olycksdrabbad korsning även utan prydnader på refugen, så kanske man inte behöver spä på risken med fler distraktioner än nödvändigt, tänker jag

De som gör platsen till en minnesplats gör det förmodligen för att de har ett behov av det. Inte för att distrahera. Det är väl inte konstigare än att djurägare använder hagmarker längs vägar, även olycksdrabbade sådana, som bete. Ska det behovet också debatteras?

I somras körde en person ihjäl sig utanför infarten till min gata. Hen färdades enligt uppgift med stulet fordon och betydligt över hastighetsgränsen (30 km/h). Ren tur att ingen annan kom till skada med andra ord. Minnesplatsen finns kvar och har under helgerna fått nya ljus mm. Jag passerar två ggr/dag och inte blir jag mer distraherad än av allt annat som händer längs gatan.
 
Det är väl inte konstigare än att djurägare använder hagmarker längs vägar, även olycksdrabbade sådana, som bete.

Hehe. Just det. Det som distraherar mig mest när jag kör är hästar i hagar. Jag måste ju se vad de är för några.

Men det känns inte som att buke skulle hålla med om att det är en trafikfara :D
 
Nej nu har jag lagt ned alldeles för mycket tid på att hitta rätt korsning så nu ger jag upp.
Nu hittade jag den och det finns inget rapporterat som tyder på att olyckorna vare sig minskat eller ökat efter olyckan.

Det spektakulära är att det är bilar från Kalmar som svänger vänster och orsakar svåra olyckor. Varför? Krön? Sväng? Konstigt. Jag såg på Google maps att det är egen fil för vänstersväng.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp